Proturbo  Autodiagnoosi

98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.

  • 6 Vastauksia
  • 1709 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Elikkäs otsikon mukainen valo syttyi yhtäkkiä, paloi 4-päivää kunnes sammui kerrasta niin kuin syttyikin. Moottorin käytöksessä ei tuona aikana ollut yhtään mitään normaalista poikkeavaa samoten kulutus oli sen 11-13l/100km niin kuin aina. Vikakoodit luin ja muistiin oli jäänyt P0136 02 sensor circuit bank 1 sensor 2 eli happianturi kyseessä.

Olikso kellään ideoita miksi valo sammui itsestään, luulis jos anturi on rikki niin valo sammuisi vasta kun vaihtaa uuden anturin. Voisiko huonolaatuinen bensa aiheuttaa ton vikakoodin, tankkasin aakkos-aseman 95 niin valo syttyi jonkun 40-70km ajon jälkeen. Sitten eilen otin tankin täyteen Shellin V-Poweria niin valo sammui jonkun 70km ajon jälkeen eikä sen jälkeen oo edes vilahtanut.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8107
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.
« Vastaus #1 : 16.03.2019, 21:26:04 »
Joko satunnainen häiriö tai anturi hajoamassa hiljalleen. Vikavalo sammuu ajastaan jos häiriötä ei tule enää uudestaan.

Taaemmalla anturilla ei ole muuta virkaa kuin katalysaattorin toiminnan tarkkailu. Ei vaikuta auton toimintaan vikavaloa enempää, vaikka poistaisi kokonaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.
« Vastaus #2 : 16.03.2019, 22:08:06 »
Kiitos vastauksesta. Anturi menköön vaihtoon sitten jos vielä häiriövalo syttyy.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.
« Vastaus #3 : 04.09.2021, 00:10:00 »
Vikavalo pysyi pitkään pimiänä mutta nyt parisen viikkoa sitte syttyi uudestaan eikä näytä enään sammuvan itsestään. Pari vuotta sitten kun  luin vikakoodit anto tämmösen '' P0136 02 sensor circuit bank 1 sensor 2''. Nyt tulee ''P0141 O2 sensor Heater Circuit (Bank 1 Sensor 2)
Katin jälkeiseen lamdaan nuo molemmat vikakoodit liittyy mutta mitä eroa niillä on?  Googlen mukaan molemmat viittaa heat circuittiin eli johonki lämmitys piiriin.  Lukijat on ollu erit niin voisko ne antaa samalle vialle eri koodia?
« Viimeksi muokattu: 04.09.2021, 00:21:53 kirjoittanut jompsa »

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: 98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.
« Vastaus #4 : 05.09.2021, 17:39:34 »
Pelkkä circuit yleensä tarkoittaa sitä itse anturin virtapiiriä. Tai tässätapauksessa että sieltä ei ole tullut signaalia tai se on viallinen. Uudemmissa autoissa ainakin jos vastus on kuollut anturissa eikä sen ottamaa virtaa mitata, tulee lämmityksestä koodi silloin kun anturi ei käynnistyksen jälkeen tietyn aikaikkunan sisällä reagoi.
S80 -07

Poissa GARY1981

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • Where the f**k is Darwin when you need him.
Vs: 98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.
« Vastaus #5 : 07.09.2021, 18:00:22 »
Toi kun se herjaa heater circuit:ia nii on vahva indikaatio siitä että anturi on vainaa. Mulla toi sytytti lambda valoa mut se johtu putken vuodosta...  :)
Volvo S90 1998
Pontiac Bonneville 1989 (Joskus vielä Corvetten voimalinja kiinni)

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 98vm S90. Mootorin elektroniikan häiriövalon ihmettelyä.
« Vastaus #6 : 08.09.2021, 08:04:44 »
Nollasin tuon vikakoodin Sunnutaina ja ei oo valo sen jälkeen syttyny ja noin 200km tullu ajettua sen jälkeen. Vaihdetaan uus anturi jos vielä syttyy uudestaan.

 

Carcom Oy  Elekma