Lämmityslaitteiden päivitystä talven varalle.
Bensalämppäri alkoi luonnollisesti kettuilemaan heti kun tuli syksy. Hommasin tilalle toisen samanlaisen ja asentelin sen eilen ja tänään paikalleen.

Lämmitin itse on venäläinen Auterm Binar 5S / Flow 5B, jälkimmäinen on vain uudempi versio. Hiiliharjaton palopuhallin, lämmitysteho 5 kw ja GSM-ohjaus puhelimella. Mukana tuli myös uudempi käyttöpaneeli, täytyy asennella joskus myöhemmin. Puhelimellahan tuota tulee varmaan käytettyä enempi.
https://www.heater.fi/fi/lammittimet/autoterm-diesellammittimet-planar-binar/binar-5s-bensiinilammitin-12v.html
Ei mikään niin kaunis lisäys, mutta katsoin paremmaksi leikata sisälokarista palan pois ja naputella alumiinipellistä sopivan muotoisen "patin" lämppärin pakoputken kohdalle ( Huom, en ole peltiseppä

). Muokkasin myös kuumailmapuhaltimella aukon sisäreunoja. Jospa se olisi hieman paloturvallisempi kuin pelkkä muovinen sisälokari pakoputken vieressä.

Vanhan Binar 5S lämppärin viaksi epäilen vettä. Ohjausyksikön johtoliitännästä valui vettä ulos kun irrotin lämmitintä. Johtosarja oli tullut ylhäältä alas, eikä siinä ollut minkäänlaista lenkkiä alas päin, jolloin vesi on päässyt suoraan läpiviennistä sisään johtoja pitkin. Uuteen lämppäriin jätinkin alalenkin johtosarjaan, sekä lisätiivistin johtojen läpiviennin mustalla korikitillä. Johtosarjan liitännätkin siirsin ylemmäs, ettei vesi pääse valumaan päälle.
Täytyy toimittaa Binar huoltoon, saavat tutkia mikä sieltä on mennyt, jospa sen saisi korjattua varalle.
Sinänsä aika typerä lämppärin paikan valinta Volvolta...ahdas ja kaikki vesi valuu suoraan läppärin päälle sen yläpuolella olevasta tuulilasin etureunan "viemärikaivosta".
Autossa ei ollut myöskään lohkolämppäriä ennestään, joten lisäsin samalla sen. Lämppäriksi valikoitui Calix erillisellä pumpulla. Pumppu on mallia Bosch ja saa virtansa erilliseltä muuntajalta. Muuntaja toimii samalla sisäpistokkeen haaroittajana, jos sille tulee myöhemmin tarvetta.

Lämppäri tuli normipaikalle termarilta alas tulevan letkun ja sen muovisen alaputken kulmaan. Pumppu asentui kätevästi suoraan siihen yläpuolelle painamaan vettä lämppärin läpi.
Pistokkeen laitoin poikkeuksellisesti etupuskurin oikealle puolen. Sisälokarikin oli sopivasti valmiiksi pois, lisäksi se on kätevämpi omassa käytössä kun sähkö tulee siltä puolen autoa. Kansi olisi voinut minusta olla taaksepäin. Noin se Volvon omakin tulee ja on se myös paremman näköinen noin päin.
