Futurez  Proturbo

-02 S40 2.0T lähtee käyntiin huonosti, tyhjäkäynti huono ja nykii kaasu pohjassa

  • 13 Vastauksia
  • 682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Eli otsikonmukaiset oireet. Saa startata monta sekuntia ennenkuin starttaa, tyhjäkäynti pätkii ja kovaa kiihdyttäessä (kaasu pohjassa) nykii. Ensin antoi vikakoodin P0304, sitten P0302 ja P0171.
Olisiko tuo sitten imuvuoto, ilmamassamittari entinen, polttoainesuuttimet tukossa vai vuotava EGR-venttiili? Vai ehkäpä huono puola?
Mistä lähtisitte liikkeelle? Tarkoitus olisi itse selvitellä, ja jos ei löydy niin joutuu nöyrtymään viemään huoltoon.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2019, 17:20:30 kirjoittanut Sanekki »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 732
  • Hi Tech, Low Life
Olis hyvä tietää km ja milloin huollettu mm ilman-ja pa- suodatin, tulpat, sekä onko bensapumppu, pa-säädin, puolat, lambdat, Maf  alkuperäiset vai jotain uusittu?

Turbos ei egr ole.

Puola halki kumitutin alta,  johtoliitin rikki tai johtosarjassa piuhavikaa
Evap takaiskuventtiilit vuotaa
Alpaineletkujen vuoto , katsomalla vaan ja etenkin päät ettei halki tai kovettuneet löysiksi
Bensapuute,  pumppu finaalissa, bensapaineen voi mitata suutinkiskolla olevalta venttiililtä. Pa- suodatin tukossa.
Pa-säädin siltä imusarjaan menevä alipaineletku irti ja jos letkusta valuu tai haisee voimakkaasti bensa on kalvo rikki.
Lambda etummainen säätävä voi olla myös menossa
Maf, voi yrittää putsata varoen siihen tarkoitetulla puhdistussprayllä lankaa ja liitin putsaus..
Lämpöanturi, mitä näyttää mittariston neula täysin kylmänä ja kuumana, jos muuta kuin oikeaa tilannetta anturi sökö  tuo ohjaa myös ruiskua ja flektiä

Kaksi ensimmäistä herjaa sytytys 2 ja 4 sylinterit, kolmas laiha seos.

Mitkä ainakin toimii jos jotain noista joutuu uusimaan
Maf siemens/vdo
Lambdat NTK / NGK
Puolat orkkis tai NGK
Tulpat orkkis/Bosch




Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2127
Bensapaineet kannattaa mitata koska hajonnut paineensäädin tai bensapumppu alkaa tehdä tuollaisia oireita.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 732
  • Hi Tech, Low Life
Omassa myös rikki ollu lämpöanturi sahautti ja tk pätki. Mulla neula näytti liikaa todelliseen oireillen kylmänä  ja edellisellä omistajalla vika ollut päinvastoin näyttäen liian vähän jolloin samanlaiset oireet tuli vasta kuumana. Nuo kyllä näkee mittariston neulan asennosta jo suoraankin ja nopea tuon mahdollisuus eliminoida.

Omassa menossa oleva pa-pumppu oireili lähinnä vedon ja voiman puutteena ja nypytyksenä pintakaasulla., On ollu vehkeitä joissa taas ei pysty lopulta ajaa kuin pintakaasulla kun hyytyy ja pätkii pahasti enemmän painaessa.

Vuotava pa- säädin todettu kun alipaineletkusta haisi voimakkaasti bensa ja letku sisältä bensa höyrystä hieman kosteakin.

Puristuspaineetkin voi ja myös kannattaa mitata jos haluaa varmuuden että kone on muuten tikissä eikä alkavaa venttiilivikaa tms ole.
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa alex_v40t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
PA-säädin irti, vispailet korvan juuressa, jos kuuluu kilinää niin säädin rikki, helppo tarkistaa. (sama oire oli ja lähti tällä.) PS ei kokonaan))
Turbo koneessa ehottomasti orkkis tulpat, vain tiskiltä!

Itellä kone toimii hyvin lämpimänä, kylmä tyhjäkäynti oireilee pintakaasua antamalla meinaa tukehtua..
Kierroksilla vaihteiden vaihtaminen tuntuu että polttoaineen saanti katkeaa hetkellisesti (nykäisee)
Koodia antaa P0171, syytä etsitty ja monta asiaa katottu, seuraavaks ois Kaasuläppäkotelo+ anturi, ja sittempä viimeiseksi jää pa-pumppu.

Samassa veneessä ollaan toveri..
mutta ainakin ekana lähtisin liikkeelle noista mistä mainitsin ekana.



Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista, nyt takaisin kotopuolessa ja pääsee autoa tutkimaan. Autolla ajettu siis 350tkm. Huolto-ohjelmaa noudatettu 200tkm asti merkkiliikkeessä, sen jälkeen suodattimet vaihdettu sata tonnia sitten, tulpat 70tkm sitten ja jakopää tehty 20tkm sitten. Myös vvt-pyörä vaihdettu samalla.

Pa-paineensäädin ainakin sökö, tuo kys. alipaineletku aivan bensassa. Helpoin varmaan lähteä siitä liikkeelle ja katsoa kuinka käy. Tämä pitäisi olla käypäinen(?);
https://www.autotex.fi/varaosaluettelo/paine-alipainetesteri-10370/volvo/s40-i-vs/2-bensiinimoottori-1?car_id=12359


Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 732
  • Hi Tech, Low Life
Katso vanhasta kenen tekemä säädin, lukee omassa ainakin valmistajan nimi suoraan  päällä.
Mun ymmärtääkseni -02 ei tuo säädin murikkana käy kun on -97 malliin ja -01 lähtien bensatukki on erilainen kuten myös kuori.
Konetyyppi sulla ilmeisesti  01-04 B 4204 T3 165hv ja 00-01 on myös tehty B 4204 T2 163hv versiona.

Mulla on  juuri tuo sun linkin 160hv 2.0T kone joka on siis ilman mitään vvt pyöriä mutta kun auto -00  eikä tuo -97  niin ei käy koko murikkana siis edes mullekaan kun autossani on tuota jo uudempi Weberin säädin erilaisella kuorella. Tuo nimi selviää säätimestä eikä nuokaan sitten käy keskenään ph1 > ph2 kuorineen.
Sitä en tiedä onko sisäkalut samat ja kuori eri vai myös sisosan mm putki + tukki liitoksissa eroa.

Siniseltä  ainakin saa pelkästään tuota säätimen sisäosaa irtona jos kuoren siirtää vanhasta, kuori tekee jo puolet säätimen hinnasta. Tarvikkeiden kanssa niin ja näin toimiiko vai ei, edes peruslaatumerkki Bosch ei välttämättä toimi .

Itselle hommasin tilalle käytetyn ehjän, hommaan joskus sisäosan ja vaihtaa vanhan hajonneen kuoriin

Oppinut oman sekasikiö välimallin kanssa että oltava juuri oikea osa ja katsomaan kiinni olevasta valmistajan ja numeron jolla etsiä.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2019, 00:17:47 kirjoittanut kupari s40 »
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Paineensäätimen sisuskalut tilattu, pitäisi tulla loppuviikosta. Puolat tsekkasin, kaksi oli korjattu sähköteipillä  :D kaksi lähti ihan vetämällä, toisten päässä joku mötikkä ja pultilla kiinni, ilmeisesti niidenkin alla ihan peruspuolat?

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 732
  • Hi Tech, Low Life
-00 on puolia 2kpl eli ne mötikät liittimillä suoraan tulpille ja niistä lähtee pelkät irtojohdot kahdelle muulle tulpalle.
Liittimet ilmesesti teipattu puoliin, oli omassakin noin kun väljät klipsit. Puolat jos irrottaa niin alhaalta tulpan päästä kääntää kumituttia auki ja kattoo ettei ole halkeamia jolloin lyö läpi.
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Dodii, paineensäädin vaihdettu uuteen ja auto käynnistyy laakista. Pätkiminen jatkui, mutta vaikuttaisi nyt korjaantuneen kun hain biltemasta uudet liittimet puolille meneviin johtoihin. Johdot oli käytännössä hapettuneet poikki. Jokatapauksessa laitoin vielä uudet puolat, tulpat sekä johtosarjat tulemaan niin ompahan sitten vaihdettu.

Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 15.05.2019, 14:35:11 kirjoittanut Sanekki »

Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vika ei varsinaisesti tähän topicciin enää kuulu, kun ei sytytyspuoleen liity mitenkään. Kaara kuitenkin tämä mistä tässä ketjussa juttua.

Tulee melko kuuluva, laahaava/säksättävä ääni edestäpäin katsottuna vasemmalta puolelta moottoria, siitä jakopään luota/alta. Jakopääremontti tosiaan tehty 25tkm sitten, ei mainintaa vesipumpun vaihdosta siinä yhteydessä. Vesipumpulla ajettu 190tkm. Ääni ei kovene kierroksia nostettaessa, vaan pysyy tasaisena oli sitten tyhjäkäynnillä tai 3000 kierrosta. Olisikohan vesipumpun laakeri mennyt..

Voin ottaa ääninäytteen vaikka huomenna, tässä kuitenkin melko paljolti vastaava ääni, jonka löysin interwebistä:

https://youtu.be/z5evf6M0-tQ

Jos viaksi osoittautuu vesipumppu, on taas jälleen kerran säästetty väärässä paikassa jakopäätä tehdessä.. :)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 732
  • Hi Tech, Low Life
Omassa piti uusia vesipumppu juuri edellisen "säästön" takia noin 35tkm jakopäärempan jälkeen ja laakeri oli täysin väljä..
Jos vika sulla tutkinnan jälkeen sinne kohdistuu niin uuden katsot että on metallisiipinen, jotkut tarvikkeet muovisiipisiä ja ei oikein hyvä jos siitä korrkkaa siivet irti.

Muita tuolta suunnalta voi eliminoida ottamalla apulaitehihna pois ja kuuntelee poistuuko ääni vai ei niin kokeilee samalla käsin myös mm laturin, kompuran, välipyörien sekä kiristäjän kunnon ja välykset. Laturikin omaan on jouduttu uusimaan ja latausvian lisäksi laakerissakin oli välystä.

Vvt voi myös ääntää, yleensä semmoista kurnutusta pitävät. Solenoidi tuolle vvt on jjakopään yläsuojakopan alla . Omassa tuota vvt onneksi ei ole, emännän tinaviitosessa taas on.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2019, 21:19:23 kirjoittanut kupari s40 »
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Sanekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Pitäisiköhän sanoa että onni onnettomuudessa vai epäonni? :D Ainakin ongelma selvisi ::)

Eilen ei lähtenyt käyntiin, ei jaksanut pyöräyttää konetta niin että olis startannut. Varmuuden varalta latasin akun ja kokeilin tänä aamuna uudestaan, nätisti lähti käyntiin apulaitehihnan napsahtaessa poikki ;D

Laturin pyörä pyörii, ohjaustehostimen pyörä pyörii, kiristimen pyörä pyörii(on tosin uusimisen tarpeessa sekin, laahaa hieman), ilmastoinnin kompuran pyörä ei inahdakaan. Eli vika vissiinkin siinä kompurassa..

Saksasta (refurbished) kompura+ uusi hihna ja kiristin yhteensä kolmisensaturaista.

 

Race.fi  TamCar