Käyttöautoksi piti hommata takavetoinen farkkudieseli, jonka saa pakuksi rekisteröityä jossei jo ole. Lisäkriteereinä oli että sillä pystyy myös ajamaan eli ei mitään 200d mersua. Noh, volvo sattui tulla vastaan sopivasti vastaan ja tässä sitä nyt ollaan. Tällä kertaa projekti ei kuitenkaan ole karannut vaan alunperinkin oli tarkoitus vaihtaa turbo isompaan jo heti alkuun ja muutenkin piristää maltillisesti. Eli heti kotimatkalla hain ahtomittarin ja ruuvailin vähän syöttöjä sekä ahtoja paremmalle mallille. noin viikon päästä kävinkin sitten hakemassa uuden ahtimen nokialta lehtosen pasilta (kiitokset sinne suuntaan) ja sovittelin sen saman tien vakiopakosarjaan, johon hitsasin väliseinän ja koneistutin pari milliä laipasta pois. Seuraavaksi hain kaverilta syöttöpumpun 12mm nestepäällä lainaan, siksi aikaa kun laitatan oman pumpun jossain. 12mm kiinapään ostin atai:n kimppatilauksesta.
Sitten alkoikin juuri vaihdettu uusi tdic:n vakiokytkin luistaa, joten perjantai-iltana vaihdoin tilalle virtalaracingiltä ostetun sre asetelman, nyt pitää.
Tällä hetkellä ongelmana on että tämäkään pumppu ei tunnu antavan tarpeeksi ainetta ahdoilla, savutus lakkaa heti kun ahdot nousee, muokatusta karasta huolimatta. Saas nähdä korjaantuuko vika kun saan oman pumpun laitatettua ja vaihdettua. Vetoja kuitenkin tuntuu olevan kohtalaisesti, ahdot on nyt vähän reilu 1,5bar. Paremminkin ahdin saisi herätä, mutta ihan ok käyttöalue tässä silti on. hiukan alta 3000rpm lähtee ahtamaan ja hiukan 3000rpm päälle on täysi rähinä päällä. Nykyisellä pumpulla veto piisaa sinne 5500rpm yli.
EDIT: Myyntipalstalta löysin PP-dieselin joskus ennenmuinoin tekemän pumpun, tällä mennään nykyään. Nykyiselläkään pumpulla ei savua tule enää 2 bar jälkeen, mutta tehot nousi selkeästi edelliseen verrattuna.
Tekniikka alunperin:
-moottori d24tic, egr:llä ja katilla
-laatikko m90
-perä lukoton ilmeisesti 3,73 välityksellä
Tähän mennessä tehtyä:
-Holset HX35 ahdin 12 pakopesällä, vakio pakosarjassa johon hitsattu väliseinä, eli 123 ja 456 erotettu toisistaan
-3" pakoputki alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
-450x300 kiinacooleri
-pp-dieselin tekemä syöttöpumppu 12mm nestepäällä
-facet 132l/h siirtopumppu
-kytkinasetelma sachs SRE -763 uudella vakiolevyllä
-ulkonäköparannuksia kirkkaat vilkut edessä ja takana, musta maski ja 8x18" ET20 Team dynamics dtm vanteet, 225/40r18 kumeilla.
A.Kososen penkissä alavudella mitattiin 267hv, väännöt noin 420nm, kierrosten ja tehokäyrän perusteella laskettuna.
Siinä huono video:
http://www.youtube.com/watch?v=sF1ldw1-KUsLähtökohta oli tämä:

Iso D



