Opiskelujen päätyttyä, maisemanvaihdon ja työnhaun seurauksena oli luovuttava T-gullista sunmuista projekteista. Turboysillä kituuttelin puolisen vuotta ja mitta rupesi täyttymään bensankulutukseen ja manuaalin pykältämiseen muutaman metrin välein aina toisinaan kun huonoon aikaan sattui olemaan tienpäällä täällä kehä3 sisäpuolella.
Oli jo kutakuinkin selvää, että seuraava pirssi on V70n D5 ja moottorin jatkeena automaatti. Kriteereinä oli lisäksi facelift malli ja hyvällä varustetasolla.
Vaihturia rupesin etsimään -18 joulukuussa ja kuukaudenpäivät kytättyä ilmestyi sopivasti tuohon Helsingin Viikkiin kaupan juuri nuo kriteerit täyttävä, 230tkm ajettu musta Summum tason V70 täydellä huoltokirjalla ja omaan silmään miellyttävällä vaalealla nahkasisustalla tummine puusomisteineen, sekä 163hv mustakoppaisella D5:a automaattina. Varusteina paras audiopaketti, parkkitutka ja se ehdottomin eli toimiva Ardic.
Yhden päivän kyttäsin kuvia ja siitä rohkaistuneena kävin paikanpäällä ja paiskasin kättäkin sitten kaupanpäälle lähtiessäni. Myyjä kehu, että tämä yksilö oli kuumaa kamaa. Liekö myyntimiehen juttuja vain. Ainakin erittäin mukava ja asiallinen kauppias oli. Kerettiin siinä vääntää vaihtokauppaa vanhaan turboysiin ja hyvitystarjous nousi 1500 eurosta vielä tonnilla, mutta en vaihtanut, koska pikkuveli oli halukas ostamaan ysin takaisin, joten ei sekään pitkälle loppuviimeksi mennyt.
Myyntikuva

Aikoinaan Saksasta uitettu ja Tampereen suunnalla sitten muutaman vuoden viettänyt ennen minua. Historiatiedot tiesi kertoa, että ainakin Suomen puolella on aika maltillisesti kertynyt kilometrejä ja katsastuksista tullut hylkyjä pariin otteeseen. Liekö sitten renkaista tms kuluvista osista. Ainakin nyt noin 5000km itse ajaneena auto pelittää niinkuin kuuluukin. Kuskin penkkikin oli erittäin hyvässä kunnossa, mikä myöskin kielii siitä, että ei siinä ole hirveästi aikaa vietetty.
Oston jälkeen lähdin Poriin minilomalle ja auto sai vähän syvemmän pesun ja siivouksen. Maalipinnassa perinteisesti kiveniskuja paljolti ja näiden takia ainakin konepelti on valkoista täplää täynnä. Muuten perus käytöstä johtuvaa pientä nirhaumaa siellä täällä, joita ei kumminkaan kaukaa katsottuna edes huomaa. Ruostetta en silti löytänyt kertakaikkiaan mistään ja pohjakaan ei mielestäni uudelle paljoa hävennyt.
Pesuhommia

Tuttavan halliin pääsin viruttamaan ja pinnassa kävi järjestyksessä
-Solmaster 40 liukkari kohtuu laimeana
-Prokleen snowfoami
-Kinnastelu autoglymin vihreällä
-Kuivaus mikrokuitupyyhkeellä
Menossa talliin

Kaikennäköistä moskaa lähti aika paljonkin pinnasta pesussa ja ajattelin laittaa pintaan vielä Collinite 915. Levittiminä käytin Schollin mustia sieniä ja kiillotusrättinä jotain Fixuksen kiillotuspyyhettä.
Jätin vahaamisen kesken ovien alareunojen kohdalla, koska levittimeen tuntui selvästi karheutta ovien ja lokarien välimaastossa. Liekö jäänyt rautatikkua ja pikeä vielä pesun jälkeen. Sisustan kävin läpi imurilla ja Schollin muoviaineella ja penkkeihin laitoin samaisen merkin nahanhoitoainetta.
Sisustaa

Maaliskuun lopulla lähdin jälleen Poriin ja tarkoituksena oli tällä kertaa myös pestä ja vahata auto ihan kokonaan. Tällä kertaa käytin myös raudanpoistoa ja pienpoistoa. Muuten pesuresepti oli sama. Sain vahattuakin loppuun asti, eikä levittimessä enään tuntunut karheutta missään kohdin autoa.
Mustat muoviosat saivat vielä Schollin slime nimistä, hieman ehkä öljymäistä pinnoitetta päälleen. Myös aikaisemmin Torista bongaamani aidot Propus vanteet pyöräytin alle.
Jännitti alkuun onko 17'' vanne turhan pieni tähän möhkökoppaan, mutta omaan silmään aika kivalta ne näyttää tuon alla.
Pari kuvaa puunauksen jälkeen.


Soittimessa ei palanut taustavalot ja CD asema ei lähtenyt soittamaan levyjä. Imasi kyllä kaikki 6 sisään ja uloskin, mutta piti vain naksutusta ja lopulta antoi CD ERRORia. Purin soittimen ja näytti siltä että CD levyn otin olisi lukupään tiellä jumissa. Pitää vielä koittaa testipenkissä laittaa sähköä soittimeen ja raapia päätä. Emolevyllä oli kaksi vastusta, jotka olivat ottaneet lämpöä aikatavalla. Juotin ne uusiksi kiinni, jos olisivat jotenkin olleet huonosti kontaktissa. Liekö vaikutusta taustavaloihin, testipenkissä selviää sitten aikanaan.
Etsein Ebaysta mahdollisimman uuden HU850 radion ja löysin 07 vuonna valmistetun radion. Plug and play homma tuo oli vaikka eri lähteissä sanottiin, että auto saa jonkun psykoosin tälläisestä eri autosta otetusta soittimesta.
Toimiva mankka

Nyt toimi taustavalot ja levyt soivat. Extrana oli source valikossa AUX, mutta on vielä hieman epäselvää osaisiko radio lukea signaalin suoraan Melbus liittimen Left ja Right audiokanavista. Koitan tuonkin asian vielä rupeaako radio kuuntelemaan noita kanavia vain, kun valitsee sourceksi auxi ja liittää musiikkilähteen johtoon. Volvolta kyselin, että saisiko jälkiasenteisena pelaamaan kun radio tuota tukee jo, mutta vastaus oli ''Täysin mahdotonta, hyvää alkanutta kesää''.
Ei ollut ennen radionvaihtoa selvillä toimiko rattinappien valot. Muistan jostain lukeneeni että jollei radion valot ja ratin nappien valot toimi niin vika olisi softassa? Mene ja tiedä.
OEM Subbarin bongasin, tai itseasiassa kaksikin sarjaa tuli ostettua kun luulin ensimmäisen kohdalla, että mukana ei tulisi tuota mattoa niin ostin toisen satsin missä oli varmasti matto mukana. Noh, nyt on yksi ylimääräinen setti.
Johtosarjaa autossa ei ollut valmiina jostain kumman syystä ja paikkoja tutkimalla olen aika vahvasti sitä mieltä että tuolla kontissa on joskus basso ollut ja joku on sen sieltä nyysinyt. Myös työkalut ja vararengas on heitteillä laatikon pohjalla, joten sekin kielii siitä, että tuo basso on tuolta lähtenyt eri teille. Johtosarjan ostin käytettynä vaikka Volvoltakin tuota ilmeisesti saa vielä. Plus johtojen pinnit olivat katkaistu, joten hankein vielä sopivat pinnit noihin johtoihin ja parissa tunnissa tuon koko hoidon asentelin paikalleen.
Asennus oli plug and play myös tässä kohteessa vaikka kovin Volvo asennusohje tarjoaa softapäivitystä bassoa varten. Eri lähteet kertoi, että softassa tulee lisäys, joka mahdollistaa basson poiskytkemisen radion kautta.
Lisempää bassoa

Ihan OK ämyri tuo on noinkin tehottomaksi. Mitään megajumputusta sieltä ei saa ilmoille, mutta en moista haluakkaan. Lähinnä tuli vain korostamaan alarekkaria ja ihan kivasti tuo toimiikin.
Pari juttua mitkä miedosti vaivaa ja vaatii huomiota:
-Puhaltimen säätöpaneelin valot toimii osittain ja syttyy kun kopauttaa kevyesti.
-Parkkitutka kenkkuaa joka toinen viikko. Kosteutta jonkun sensorin liittimessä? Vikakoodi sensori 2 oikarissa.
-
Herjaa toisinaan apparin Sivuvalovikaa -> huono kontakti kannassa.
-Akku tai laturi on menossa. Sisävalot vilkkuvat tyhjänkäynnillä ja pakkasella kylmästarttaus on kohtuu vaivalloinen. 5/2019 akku vaihdettu, ei vaikutusta. (Vika ei todnäk sähkölaitteissa vaan suuttimissa.)
-Ujo tärinä tyhjäkäynnillä ja tietyillä kierroksilla. Kaveri meinasi, että ominaisuus, mutta itse lottoan moottorin etu- tai takatukityynyä. 5/2019 etukumi, vaihteistotuki, takaylätuki -> tärinä väheni hieman. (Vika ei todnäk tukikumeissa vaan suuttimissa.)
-Työkalupidike ja vararenkaan kiinnitysmutteri puuttuu.
-Vaihteistoöljyn vaihto.
Ei tietoa vaihdosta 150tkm vaihdettu. Laatikko pelaa juuri niinkuin kuuluukin.
-
Tuttu kolkotus keulan seudulta sillointällöin kun ajaa jonkun nypyn ylitse. Ehkä iskarien yläpäät. 6/2019 alapallot. 7/2019 jousituet, kääntölaakerit ja koiranluut. Kolina hävisi uusien koiranluiden myötä. Metrejä noin 239tkm
-Ajovalojen kuvut ovat extra sumeat. Vaihtoon joutaa nekin.
-
Takaluukun Saksan aikaisen kilventaustan reikien peittäminen. Sama keulan puolella. Peitetty kilvenreijät muoviruuveilla.
-
Pyöränpulttien vaihto. Vanhat täysin ruosteessa ja tökeröt muutenkin. Uudet originell kromipultit hommattu ja odottaa vaihtoa. 6/2019 vaihdettu uudet pultit.
Päivitellään tänne sitten kuulumisia sitä mukaa, kun jotain tapahtuu tai huoltoa tulee tehtyä.