Autoracing  KL-varaosat

Keulan alatukivarsien vaihdon jälkeen iso casteri

  • 4 Vastauksia
  • 462 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa blacknex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • Volvo S60 2.5T AWD
Hei!

Autona S60 AWD 2005. Vaihdoin viikonloppuna eteen molemmat keulan alatukivarret mallia Motonet OEM. Vaihto meni verraten ihan näppärästi, mutta tänään kävin suuntaamassa pyörät, niin lapussa luki casteria +5° rapiat. Myönnettäköön, että minulla on BC Racingin BR-alusta sarja ja autoa on madallettu keulasta jonkin verran (ehkä 5mm?). Vaihdoin alustasarjan viime vuonna, eikä ole muisti kuvaa, että vanhoilla alatuilla olisi ollut näin suurta casteria, kun olen kuitenkin alustan saanut muutoskatsastettuakin). Koska molemmilla puolilla on sama ongelma, näen tässä muutaman mahdollisuuden: a) tuki on väärä (vaikka motonetissa sanotaan, että on oikea OEM), mikään tuessa muuten ei viittaa epänormaaliin b) uudet helat eivät pidä alustasarjasta tai c) helat/koko alatuki on asennettu väärin.

Noniin, eli siis tuennan kiristämiseen en käyttänyt apuna momenttiavainta vaan kiristin apinanraivolla pultit kiinni jatkamatta avaimia varrella. Onko tässä mennyt pieleen? Voiko momentti vaikuttaa niin paljon, että casteri muuttuu 5 astetta ja pyörä siirtyy eteenpäin sentin siten, että isossa töyssyssä ottaa rengas kaareen. Ensin kiristin kummatkin helat kireähköksi ja sitten tappikiristys ensin takahelaan ja sitten etuhelaan.

Auto kuitenkin liikkuu hyvin ja käyttäytyy töyssyissä muuten asiallisesti, mutta 5 asteen heitto kuulostaa aika absurdilta. Mietin vain, että pitäisikö kokeilla avata etuhelaa ja katsoa onko sinne jäänyt jännitystä joka voisi vetää tukivartta eteenpäin.. Vai onko se alustasarjan ansiota?
« Viimeksi muokattu: 09.04.2019, 15:38:50 kirjoittanut blacknex »
"Lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas kun ei osaa lopettaa."

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2946
Vs: Keulan alatukivarsien vaihdon jälkeen iso casteri
« Vastaus #1 : 09.04.2019, 15:59:53 »
Vilkaisin entisen V70N:n säätöraporttia niin casterit oli siinäkin 5 asteen pintaan BC:llä, toki madallusta oli ehkä 70-80mm. Joko keulaa laskemalla tai perää korottamalla saisi pienennettyä arvoa mutta miksi? Onko auto huono ajettava? Suuremmalla casterilla periaatteessa pitäisi kulkea paremmin suoraan mutta vastaavasti mutkakäyttäytyminen voi olla aliohjaavampaa.
Mitäs se caster on alunperin ollut, itsellä ei löytynyt vakioalustasta lappua.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2019, 16:01:24 kirjoittanut remes »
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa blacknex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • Volvo S60 2.5T AWD
Vs: Keulan alatukivarsien vaihdon jälkeen iso casteri
« Vastaus #2 : 09.04.2019, 16:04:51 »
Itseasiassa laskin just vähän matikkaa ja tajusin, että tolla alustarakenteella casteri pakostakin menee eteenpäin kun madaltaa autoa. Eiköhän tämä ole tässä :D Mutta siis nyt, että jos katsuri sattuu sanomaan tuosta jotain, ni sen takia mietin

EDIT: ohjearvot +-1°
"Lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas kun ei osaa lopettaa."

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2946
Vs: Keulan alatukivarsien vaihdon jälkeen iso casteri
« Vastaus #3 : 09.04.2019, 16:09:52 »
Jos on jo muutosleimalla käyty niin ei niitä uusia lappuja mihinkään tarvitse näytellä  :)
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa blacknex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • Volvo S60 2.5T AWD
Vs: Keulan alatukivarsien vaihdon jälkeen iso casteri
« Vastaus #4 : 09.04.2019, 16:27:38 »
Joo eipä mua oikeastaan kiinnosta kuhan menee katsatuksesta läpi
"Lapsi on terve kun leikkii, mutta sairas kun ei osaa lopettaa."

 

Proturbo  Autodiagnoosi