Esittelyssä vuoden -87 240 GL. Hankin auton itselleni kesällä 2015. Hyväkuntoinen aihio sinkityllä kopalla ja ei-vähäpäästöisen papereilla oli ollut hakusessa vuodenpäivät.
Auto oli varustettu tehtaalta B200E + M47 tekniikalla. Moottori oli korvattu aikanaan B230ET- lohkoon perustuvalla turbotekniikalla. Samalla oli asennettu iso perä 1031. Alustassa oli perustemput katkottuja kuormajousia myöten.
Ajelin pari vuotta sellaisenaan, kunnes männänhelmojen kolkotus rupesi kyllästyttämään. Syksyllä 2016 huomasin Savossa olevan myynnissä 740:n, missä oli houkutteleva tekniikka - B6284T + M90. Myyjä kertoi vieläpä auton olevan ajokuntoinen joskin säätöjen pielessä. Haparoivin mielin käytiin projekti hakemassa kotiin. Ostokrapula oli melkoinen. Nyttemmin tosin jo helpottanut.
2017 touko-kesäkuussa tehtiin tekniikkaswappi. Vinokone nostettiin vaihdelaatikkoineen pois ja tilalle meni tinakuusi + M90. Tinakone oli purettu välissä osiin H-profiiliveivien asentamiseksi. Samalla oli tarkoituksena uusia laakerit ja tiivisteet. Lohko ja kansi toimitettiin Lahteen tasohiontaan. Kansi tarkastettiin samalla. Suurin osa pakovenoista oli kieroja, joten kansi remontoitiin samalla kuntoon.
Tekniikka saatiin muutoskatsastettua hetimiten penkkireissun jälkeen. Katsastuslappusten lisäksi penkitettiin ratasäädöt. Tuloksena 1,3bar paineella 455Hp/680Nm. Polttoaineena 98E. Tulos oli linjassa ja odotettu.
Syksyllä 2017 pääsin mailille Lappeenrannan lentokentälle. Vartissa tuhraantui noin 14sek ja mailin päässä nopeutta oli 252km/h. M90 oli kovilla.
Myöhemmin samana syksynä M90 korvautui GS6-53DZ- askilla. Asetelmana pysyi sama Sachs 765 ja levyksi tuli originaali jousitettu massalevy. Samalla perämurikka varustettiin Torsen 588:lla. Alustaksi valikoitui BC-Racingin säädettävä. Samalla konehuoneeseen asiallisempi poikkituki iskaritolppien välille. R-sport jäykkärit autosta löytyikin.
Keväällä 2018 hankin vanteiksi kiinalaiset MIM Juventus- kopiot; Ocean Classic 17x8,5" ET10. Renkaat on jokanurkassa koossa 225/45R17. Taka-akselilla molemmin puolin 15mm limput. Uusi ajokorko vaati säädettävät panhard- ja ylätukivarret. Peräkin taisi siirtyä hieman keulaa kohti samoja aikoja.
Alkukesästä kävin taas Lappeenrannan lentokentällä maililla. Vartti parantui aikaan 12,7sek ja samoilla huipuilla; 252km/h. Kytkin tuntui luistavan vaihteilla 5 ja 6.
Kesällä 2018 kytkinlevy vaihtui BMW:n originaaliin jousittamattomaan massalevyyn. Vanha levy otti kyttyrää väkivaltaisen tuntuisessa kuminpoltossa jarrua vasten. Luisti kyllä kentällä vauhdissakin. Syksyllä ennen talviunia jarrut remontoitiin uusilla satuloilla, levyillä ja paloilla. Levyiksi eteen EBC:n rei'itet ja uritetut. Taakse perusversiot. Paloina jokanurkassa muistaakseni Yellow Stuffit. Vaikutus oli huomattava.
Kesän 2019 päivitykset rajoittuu Momon R-sport look- rattiin. Ratin lisäksi vanhan repaleisen putken tilalle asennettu Marteliuksen mallikohtainen 3" catback.


Kevät 2020:






Video Lpr:n lentokentältä 8/18:
https://imgur.com/BzNyXdlSpeksit:
Moottori tinakuusi
• Maxspeedingrods H-profiilikanget
• 850 kova vauhtipyörä
• Jonkun itsetekemä pakosarja
• 3,5" HST DP, 3" Martiliuksen cat-back kahdella vaimentimella
• Holset HX40, pako 18
• Bilteman 50mm hukkaportti
• Kiinalainen dumppi
• Sähköflekti
• 940 syyläri
• Iso Kiinan välijäähdytin
• K&N kartiosuodatin
ECU:
• Maxxecu Race
○ Sähkökaasu
○ Sähköiset paineanturit; polttoaine ja öljy
○ Nakutusanturit
Polttoainelinja:
• Flexfuel sensori
• D1 Spec bensanpaineensäädin
• Walbro Hellcat 525Lph bensapumppu tankin sisällä
• Nuke polttoainetukki
• Suuttimet EV14 1200cc
• 1/2" polttoainelinja tankilta tukille ja takaisin
Voimansiirto:
• Vaihteisto BMW ZF GS6-53DZ
• Sachs SRE 765 kytkinasetelma
• Tenaci 6- lapainen jousitettu sintteri
• Nestekytkin
• Originaali kardaani katkaistuna
• Perä
○ 1031 1:3,31
○ Torsen 588
Alusta:
• BC-Racing coiloverit joka nurkassa
• Kaplhenke Quicksteer /roll correction kit
• Retro Turbo säädettävät taka ylätukivarret uretaanipäillä
• Retro Turbo säädettävä panhard-tanko uretaanipäillä
• Uretaanipuslat
Jarrut:
• Originaalit satulat edessä ja takana
• Edessä EBC uritetut ja rei'itetyt levyt, takana perus
• EBC Yellowstuff palat
Vanteet/Renkaat:
• Ocean Classic 17x8,5" ET10
• 15mm spacerit takana
• Dunlop Sport Maxx 225/45R17
Kori:
• Kirkkaat vilkut
• Hälytin
• Kauko-ohjattu keskuslukko
Sisusta:
• 850 etupenkit
• Lisämittarit
• MaxxECU Mdash bluetoothilla
• Sähköikkunat x4
• Sähköpeilit
• Momo 70023 nahkaratti
• PLX laajakaista
Musat:
• Soitin Alpine UTE-92BT
• Erillissarja edessä
• 4-kanavainen vahvari Alpine MRV-F300
• Subi 10" Alpine
15/5/19 Muok. Pakoputki päivittyi
7/9/20 Muok. Kytkinlevy sintteriksi ja musat
3/5/21 Muok. ECU ja polttoainesysteemi