Uusi moottorinohjaus on nyt saatu asennettua ja auto käy. Koeajotkin jo tehty. Olipas urakka. Alotin hommat viikkoa ennen pääsiäistä ja savut saatiin toissapäivänä. Matkalla oli jos jonkinnäköistä kommellusta. Alla päivitykset:
• Maxxecu race
○ Sähköinen kaasuläppä
○ Flexfuel anturi
○ Sähköinen polttoaineenpaineanturi
○ Sähköinen öljynpaineanturi
○ MAC- ahtopaineen säätöventtiili
○ Cruise
○ AN8- kokoinen polttoainelinja Nuken tukilla ja suodatin pumpun viereen
○ 1200cc suuttimet
○ Nakutusanturit
Homma alkoi vanhan MS2:n ja polttoainesysteemien poistamisella. Aloitin Maxxecun johdottamisella ja samalla hankin uuteen kaasuläppään laipan ja 90 asteisen- mutkan, mikä hitsattiin imusarjaan. Johtosarjan tekeminen oli niin iso urakka noviisille, etten suosittele sitä varauksetta kellekkään varsinkaan jos on pieniä lapsia. Toisaalta halusin varmistaa suoraviivaisen asennuksen, niin tilasin koko paketin yhdestä puljusta. En olisi halunnut perehtyä pinnien, silikonitulppien ja liittimien sielunelämään tällä tarkkuudella. Ajatusmaailma ei ihan toiminut. Johtosarjassa esim 12V johdot on paljonkin paksummat, mitä esim ohjaukseen käytetyt johdot. Sain kuitenkin setissä kamat noihin ohuimpiin johtoihin. Siinä riitti näpertelyä, kun paremmasta ei tiennyt. Tuskailun lomassa tuli tilattua oikeankokoisen liittimet ja silikonituplat. Homma ei ollutkaan ihan mahdoton. Tulipa todistettua, että asioihin täytyy aina perehtyä eikä oikoteitä yleensä ole. Johdotus oli melko suoraviivaista touhua, mutta vaati oman aikansa. Toisaalta kytkentöjen kanssa piti tehdä paljohkosti googlettelua. Tämä kostautui myöhemmin. Imasin Maxxecun sivuilta T6- kiukaan ohjelman ja latasin sen ECUun. Homma tuntui toimivan.
Polttoainelinja koostuu nyt AN8- kokoisista teflon letkuista konehuoneessa ja samankokoisesta alumiiniputkista auton alla. Putkien tekeminen oli helppoa, letkjen ei. Letkuliitokset tuli tehtyä vähintään kaksi kertaa jokainen. Samassa tuli huomattua, että tiiveys olisi hyvä saada varmistettua ennen bensapumpun käynnistämistä. Silmällähän asian pystyi toteamaan, kun homman ymmärsi sitten loppujenlopuksi. Liittimet on Spd:n tekeleitä eli kai ihan hyviä.
Käynnistymisen esteenä oli muutama asia; Nokan anturi ei antanut tolkullista tietoa. Johdot oli väärin. Oikea Järjestys löytyi autodatan kautta. Siitäkin kiitoset kaverille, kellä softa kulkee taskussa. Sama ongelma oli puolissa. Olin laittanut ne ohjeiden mukaan "VAG short"- tyyppisesti ja se oli väärin. Oikea kytkentä löytyi niin ikään Autodatasta. Olihan siinä muutakin äksää, kun olin johtosarjan ulkonäöstä kriittinen ja halusin tehdä sen verkkotyyppisellä sukalla, mistä punoksen välistä pujottelin johdot ennen liittämistä. Näytti hienolta, mutta maapiuhojen kanssa oli käynyt perinteiset, ne oli hullunkierrolla. Olin toki käyttänyt samaa piuhaa kummassakin puolien maajohtosarjassa. Mittaamalla ongelma selvisi. Ettei olisi liian helppoa, niin olin unohtanut sytytyksen piuhan jatkuvaan virtaan ja yön yli käsittelyllä kolme puolaa luovutti. Loppujen lopuksi kipinäkin löytyi. Onneksi käsivarastossa oli tarvittava määrä uusia sytytyspuolia. Sittenhän se hörähtikin tulille. Kaasuläpän kalibointi oli tupellaan, niin tyhjäkäynti oli luokkaa 3500rpm. Uusintakalibroinnilla saatiin tavoiteltuun.
Koeajolle päästiin ja uusi kaasupedaali sai polven remontin partaalle, vaikkei ajoa kovin paljon tullutkaan. Originaaliin verrattuna sähköinen pedaali oli paljon pidempi ja jäi jarrupedaalin tasalle tai jopa hieman lähemmäksi kuskin jakkaraa. Laikkasin pedaalin varresta poikki ja liitin siihen 240 originaalin poljinpinnan. Nyt polven mielestä hyvä, mutta liikerata arvaten varsin lyhyt. Voi olla että sitä saa ohjelmallisesti paremmaksi. Kierrosluku mittarikin heräsi vuosien unilta. Tällä kertaa kytkentä oli maallikolle tarpeeksi helppo, yksi johto kiinni mittariston taakse ja mittari toimii vieläpä ihan oikein. Ongelmana olisi voinut tapauksessa olla, että varvikello neljämukisen ja kone kutonen.
Normaaliajoon vaikuttavat säädöt tuntuu jo tässä vaiheessa paremmalta, mitä edellisellä ECUlla. Kierrokset nousee ja palaa alas jouhevasti ja tyhjäkäyntikin on nyt hansikkaassa. MAC, VVT, nakuanturit ja flexfuel on vielä disabled- tilassa. Viikon päästä pääsee penkkiin, niin josko samalla saisi ne käyttöön. Cruisen kytkin päälle, mutta napeista ei tapahtu mitään. Selvinnee myöhemmin.
Loppuun vielä muutama asia, mitkä tekisin toisin noviisi- harrastelijana. Ensinnäkin katsoisin Maxxecun sivuilta kaikki laitteet, mitä laitteella haluaa ohjata. Sitten tilaisin ne. Esim kaasuläppä ja pedaali. Kytkikset löytyisi näin ollen suoraan eikä tarvitsisi ihmetellä, kysyä jeesiä, odotella malttamattomana, erehtyä ja onnistua sitten myöhemmin. Bolt on- settejä ei taida olla tarjolla, joten jonkin verran vaatii jokatapauksessa soveltamista. AN- liittimet kasaisin ja purkaisin tarkastamista ajatellen. Vuotavat liitokset johtui siitä, että sisäletku ei ollut ihan perillä liitintä vasten. Kasaamisen kun toisti n- kertaa, niin letkun sai kyllä perille ja homma toimii. Sen lisäksi hommaisin AN- liittimille tarkoitetut avaimet. Korjausrumbassa ulkonäkö hieman kärsi normaaleilla pihdeillä operoidessa. Työkalulistaan lisäisin vielä hyvän kolvin ja hyvät liitinpihdit.
Alla kuva uudesta setupista:
