Noniin. Nyt autokorjaajapoikani kyllästyi ja bongasi netistä minulle n 300tkm ajetun 1993 vuoden 940 farkun B230FT koneella ja M46 laatikolla.

Auto on kuulemma 99.95% orkkiskuntoinen. Eilen pimeällä taskulampun valossa katsellessa näytti aivan huisan siistiltä. Ja ihan kivasti liikkui. (Lähellekään noin hienossa kunnossa ei mun1990 vuoden 740 ollut hankintahetkellä noin vuonna 2012. Tupakanpolttamia reikiä istuimissa, ruostetta ihan riittävästi siellä täällä. Sähkövirityksiä enempi kuin "laki sallii"

)
Laatikkoöljy oli kuulemma ihan tervan kaltaista, eikä moottoriöljykään siitä paljoa poikennut. Perän öljytkin oli karmeaa katseltavaa.
Noissa on nyt uudet öljyt ja RVS aineet menee öljyjen sekaan huomenna ja loppuviikolla leimalle.
BG pesut tehtiin tuossa samalla.
Kaikki jarruletkut meni vaihtoon ja osa konehuoneen letkuista vaihdettu.
Mun 740:stä ei 2010 vuonna saanut juuri mitään alustassa sijaitsevia pultteja irti niitä tuhoamatta. kaikki ruostuneet jumiin. Tässä 940:ssä kuulemma kaikki tulpat ja pultit mitä on nyt ollut tarvetta irroitella on irronneet ilman tappelua
Vain etujarrujen liukutapit oli totaalisen jumissa ja menivät rikki irroitettaessa. Ruosteeton pohja.
Joku oli muuten asentanut pykälää liian isot jarrulevyt,,,tässä mallissa on ne pienemmät, joten nekin vaihdettiin.
Seuraavaksi:
Uudet jouset ja iskarit. Nyt alla olevat hiukan liian lötköt minun kuormakamelikäyttöön. ( tässä ei onneksi ole multilink alustaa,,,no jos olisi ollut niin ei olisi nyt minulla

)
Viallinen orkkisflekti vaihtoon. Pyörii nyt kokoajan samaa tahtia moottorin kierrosluvun kanssa. Aikamoinen ujeltaja.
ABS rele vaihtoon. Ainakin yksi jäähdytysletku vaihtoon.
Tuunataan USB virtapistokkeita tarpeellinen määrä hyttiin ja magneettikiinnitteiselle naville sijoituspaikka. Flekti sulake/rele tilan lauhduttimeksi. ( olin laittanut moiset 740:seeni ja piti kyllä releet ei kuumina )
Kojelautakameroita yksi eteen ja yksi taakse, niin saa etupäässä-takapäässä törttöilijät/törmäilijät filmitähdiksi.

Lisäperuutus,,,,ei kun siis,,, takatyövalo auton yläosaan, niin on mukavampi peruutella pimeässä.
Sitten aletaan miettiä ilmastointikilkkeiden asentamista. Nypitään varmaan 740:stä, kun siihen on jo hankittu ja osittain asennettu ihan uusia osia. Toivotaan että sopivat.
Ja tietysti mietitään E85 käyttöönottamista.
Onko suosituksia kokemusta omaavilta? Mennäänkö ihan tällaisenaan, vai pitääkö lastuttaa ym säätöä?