Samppasport  Autotähti

Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5

  • 10 Vastauksia
  • 1202 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2950
  • www.vrcf.fi
Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« : 14.04.2019, 00:56:42 »
Alan tähän keräilemään tarinaa tästä mun viimeisimmästä hairahduksesta - itseasiassa taitaa olla ensimmäinen showroom-yritys ikinä koskaan minulta :))

Mutta joo, tuollainen japsikäyttis on nyt rekkaroitu omiin nimiin periaatteella: Kun ei tiiä jos ei kokeile.



No niin, tämä autohan valikoitui itselleni oikeastaan foorumilla aktiivisena käydyn vetotapatopicin ansiosta. Sitä tässä aikani seurattuani aloin pikkuhiljaa haaveilla pitkästä aikaa nelivetoisesta autosta, edellinen ja ainoa omistamani neliveto oli VW Caravelle Syncro 1,6 turbodiesel-moottorilla, sekä lukittavilla etu- ja takatasauspyörästöillä. Kokeneemmat tietää että sehän on oikeasti aika täysiverinen maastoauto ja nykyisin varsin kovasti suosittu harrasteajokki kansainvälisissäkin piireissä. No tämä omani oli sitten kuitenkin aika "tyypillinen" korikunnoltaan ja päätin siitä luopua tiedossa olevan, minulle liian suuren työmaan takia.



Sittenpä tarjoutui tilaisuus - kaverin lähdettyä ulkomaille töihin - ottaa kokeiluun, tutustua ja tutkia Volvo V70XC vuosimallia 1998. Auto vaikuttikin ihan mielekkäältä vaihtoehdolta, tutuhkoa tekniikkaa ja niin pois päin, mutta siinäkin sen verran kuitenkin tekemistä että tässä nykyisessä tilanteessani sekin jää nyt lähinnä odottamaan omistajan paluuta kotisuomeen.



Eli nelivetoa kaipaillessani pohdin eri vaihtoehtoja: Volvo tuttu ja turvallinen, mutta sellaisen auton löytäminen jossa huolettomuus ja hinta kohtaisivat minun realiteettini, tuntui olevan aika harvassa. AWD-Volvoista on paljon tarinaa tälläkin foorumilla ja tottakai sieltä silmä poimii niitä kauhukokemuksia, milloin rikkoutuvista kulmavaihteista, booriholkeista, haldex'eista, cemmeistä ja ties mistä. Niin ja sitten vielä se että auton pitää olla bensiinikäyttöinen, kulurakenteen takia.



Siinä sitten tuli katseltua Toyota Rav4 tarjonta suht tarkoin koska taloudessa on yksi melkoisen huoleton merkin edustaja ollut uudesta lähtien. Hondan CRV:tä tuli myös kuikuiltua sekä sitten myös näitä korealaisten kikottimia. Mikään vaan ei tuntunut siltä oikealta.
Takaumat mennisyydestä nostivat sitten esiin 80-luvun alkupuolella tutustumani japanilaismerkin Subarun, joka teki siihen aikaan melkoisen paljon nuorempaan mieheen jonkinmoisen vaikutuksen kun kaverini oli sellaista ihan tosissaan hankkimassa. Sitä autoa sitten testattiin "ihan koko rahalla" ja kyllähän sen etenemiskyky oli vakuttavaa siihen asti pikku Corollalla kurvailleelle nulikalle :D


Tässä oli nyt sitä alustusta.



Sitten tutkimaan että millaisia vaihtoehtoja kyseisellä merkillä olisi tarjota ja olihan siellä monenmoista.. Forester kuitenkin nousi malleista aika pian framille, syynä osin auton korkeus. Olen sairastanut koko aikuisikäni reumaa ja autoon kulku ja sieltä poistuminen ei ole vuosien saatossa ainakaan helpottunut. Automaattikin oli itsestäänselvyys ja tietysti saihan siinä olla hieman mukavuusvarusteitakin olemassa. Auton ei tarvitsisi olla mitenkään iso koska perheessä vaikuttaa vakituisesti vain kaksi henkilöä. Tavaratilaa kuitenkin sen verran että sinne tarvittaessa sopii koira matkakaveriksi.



Nettiautot sun muut selailtiin ja pikkuhiljaa muodostui käsitys siitä että minkä sukupolven korimalli voisi tulla kyseeseen. Piti vaan sitten löytää se kohtuullisen vähän ajettu iäkäs, kohtuullisesti pidetty verme, no tiedetään ettei sellaisia ole ihan pilvin pimein tarjolla.
Yllätys oli myös se että Subarut olivat aika arvossaan myös sekä Saksassa että Ruotsissa, kuka hullu noihin vanhoihin romuihin oikein rakastuu jopa tuollaisissa autoilun sivistysmaissa :o



Kalliitakin ovat pirulaiset (tämä on toki suoraan verrannollista vain kirjoittajan omaan talouden tilaan). Se kuitenkin jäi sivuseikaksi, kaikki kelle jonkinlainen autokuume on joskus iskenyt, tietävät että silmiin kehittyy pikkuhiljaa sellainen "kiilto" jonka vaikutuksesta sitten järjen ääni hieman vaimenee. Siitä eteenpäin päätöksiä tehdäänkin sitten jonkin verran sumussa :D

Eli kriteerit sitten muokkautuivat seuraavanlaisiksi:

  • Korimalli: SG (facelift 2006-2007)
  • Moottori: EJ255 turboahdettu 2,5l boxer
  • Vaihteisto: 4-portainen automaatti
  • Ilmastointi: ACC
  • Kilometrit: < 150tkm ja edes kohtuullinen huoltohistoria

Ehdokkaita tuli sitten katseltua vähän sieltä sun täältä, sopivat olivat vähissä ja jos sellainen vastaan tuli niin aina siinä joku kohta sitten oli pielessä loppujen lopuksi. Kotimaan mahdolliset joko häipyi ennen kuin täällä Hämeessä ehdittiin regoida tai sitten niitä oli rakenneltu jo siihen malliin ettei pappa uskaltatunut heittäytyä testaamaan. Katse kääntyikin sitten Ruotsin tarjontaan, siellä näytti olevan eripuolella maata muutamia sopivaksi katsomiani autoja tarjolla, toki siellä oli sitten myös se myyjä joka ei suostunut edes autoaan ulkomaille myymään :idiot2: Auto itsessään olisi myyjän mukaan ollut hyvällä hoidolla, kyseessä oli merkin harrastaja mutta koskaan ei selvinnyt missä kohtaa asiat menivät niin mutkalle että yhteydenpito päättyi. Juu tinkimistäkään ei edes ollut aloitettu ;D



Vaihtoehtoja hain siis itse netistä ja sitten paikan päällä asiaa oli hoitamassa paikallinen välittäjä. Itsellä kun ei ole kielitaidottomana skillejä moiseen kanssakäyntiin.
Tein pohjatyön niin hyvin kuin taisin, eli pyrin toimimaan kaikkien autontuontikokemuksista ammennettujen vinkkien mukaisesti. Pari autoa tarjonnasta valikoitui, joihin sitten keskityin. Kyselyjä ja katseluja sekä vähän kokeiluakin. Yllättäin muuten tämän ikäiset autot eivät sitten olleetkaan niissä paikallisten merkkiliikeiden valikoimissa, vaan joko yksityisillä myyjillä tai sitten niillä paikallisilla "Sulan teollisuusalueen" kauppiailla :D.

Toinen näistä tutkituista todettin sitten sellaiseksi kuin olin mielessäni ehdot asettanut, joten hoidettiin asiat siihen pisteseen että pienen tinkimisen jälkeen kaupat päästiin tekemään.


Tärkeimmät hommat ensin kuntoon ;)


Aloitusviestin kuvat pöllitty suurimmalta osin kauppiaan ilmoituksesta.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2019, 22:34:40 kirjoittanut Slowman »
Joku japsi Jollainhan se on liikuttava...
760 Turbo -90 Ikuisuus on pitkä aika...
V70R -98 Talviseisokki, saas nähä mitä sitten...
V70XC -98 Säilössä...

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7781
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5 because I can.
« Vastaus #1 : 14.04.2019, 07:34:58 »
MCM videoita kattomaan ja STI konversiota kehiin
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2950
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #2 : 16.04.2019, 11:31:31 »
Kyllä tämä kaltaiselleni "rattimiehelle" puhaltelee ihan riittävästi, nyt autolla 1000km verran koeajoa takana ja kyllä tuolla nyt normaalissa liikennerytmissä mukana pysyy. Niska jäykkänä ja fredriksoni tiukasti päähän painettuna keskityn vain siihen omaan menemiseeni, ottakoot nuoremmat vastuun siitä dynaamisesta ajomallista :2funny:
Huomioina yleisesti se että kääntörajoitetun V70 jälkeen tämä tuntuu kääntyvän ahtaissa pysäköintitiloissa lähes niin kuin vanhemmat takaveto-Volvot. No on auto toki pienempikin kuin ykköskopan ärrä.

Auton käytin eilen nelipyöräsuuntauksessa ja samalla siihen vaihtui sitten automaattivaihteiston öljyt sekä suodatin. Nämä olivat tällaisia varmistelevia toimenpiteitä kun paikallisella korjaamolla katsovat suuntauksen yhteydessä tietysti alustan nivelet ja puslat. Suuntauksessa tarvitsi tehdä vain hyvin pieniä säätöjä ja alustan osat olivat vielä kunnossa.  Vaihteistoöljyt vaihtuivat sen johdosta että vaikka ne kuuluvatkin ilmeisesti huolto-ohjelmaan niin merkinnät eivät niitä selkeästi kertoneet vaihdetuiksi. Mielenrauhaa siis tavoiteltiin itselle.
Joku japsi Jollainhan se on liikuttava...
760 Turbo -90 Ikuisuus on pitkä aika...
V70R -98 Talviseisokki, saas nähä mitä sitten...
V70XC -98 Säilössä...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4393
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #3 : 16.04.2019, 11:50:21 »
Ei ollenkaan huono valinta. :)
Vain varaosien saatavuus ja hinnat ovat välillä volvoihin tottuneelle yllättäviä mutta muutenhan subarut ovat mainioita laitteita.
945 -98 Classic, Toyota Yaris 1.3 vvt-i -00
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4389
  • LH-uuno
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #4 : 17.04.2019, 22:26:28 »
Joko on männät ja laakerit odottelemassa kun kone porsii, vai joko tähän oli kone tehty?  :P.

Tuommosta on itekin haaveillu, ja vaparia koeajettukin, mutta onneks japanilaisen olonen melutaso ja kone yhdessä aiheutti toteamuksen "ei pysty".
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2950
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #5 : 18.04.2019, 09:12:35 »
Ei ollenkaan huono valinta. :)
Vain varaosien saatavuus ja hinnat ovat välillä volvoihin tottuneelle yllättäviä mutta muutenhan subarut ovat mainioita laitteita.
Tällä kokemuksella ei pysty vielä paljoa kommentoida tuntemuksia, mutta katsellaan. Niin sama kauppahan se näihin tuntuu varaosat toimittavan kuin isoon osaan Volvoistakin, meinaan tuo e-bay ainakin lukemani perusteella ;)
Aika näyttää mikä on "hyppy tuntemattomaan" liikkeen lopputulos.


Joko on männät ja laakerit odottelemassa kun kone porsii, vai joko tähän oli kone tehty?  :P.

Tuommosta on itekin haaveillu, ja vaparia koeajettukin, mutta onneks japanilaisen olonen melutaso ja kone yhdessä aiheutti toteamuksen "ei pysty".

 :o

Ai sellaista on odotettavissa. Huoltokirjan mukaan ei ainakaan mitään viitettä ole näkyvissä että "kone olisi tehty". Mutta jospa toimin tämän kanssa samalla tavalla kuin näiden Volvojen kanssa, siis että alan sitten keräillä niitä osia kun se varsinainen tarve tulee ??? Melutasohan tässä tosiaan on erilainen kuin noissa muissa allekirjoitukseni autoissa, ei oikein pysty muuhun tekemään vertailuja.

Hyvä asia oli että olet käynyt testaamassa vaparia, olisi pian ollut yksi volvoilija vähemmän tässäkin sakissa ;D ;D
Joku japsi Jollainhan se on liikuttava...
760 Turbo -90 Ikuisuus on pitkä aika...
V70R -98 Talviseisokki, saas nähä mitä sitten...
V70XC -98 Säilössä...

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7781
  • Mörkö
    • Kotisivut
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 982
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #7 : 18.04.2019, 16:46:23 »
"hyppy tuntemattomaan"


Kunnet vaan luistata kytkintä!


Mutta on siinä kohtalainen etenemiskyky, noin perheautoksi:
https://www.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY
Oliko noista toinen suvikumeillakin.

Harmi ettei sattunut menemään videolla The Merikontti ojan kautta ohi levipelleillä.

 *kahvia->

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3130
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #8 : 21.04.2019, 22:16:36 »
Yllätys oli myös se että Subarut olivat aika arvossaan myös sekä Saksassa että Ruotsissa, kuka hullu noihin vanhoihin romuihin oikein rakastuu jopa tuollaisissa autoilun sivistysmaissa :o

Jenkkilässäkin compact SUV/Crossover luokassa Subaru säilyttää arvonsa hyvin. Sijoitukset 1 ja 3 ja Forester siis sijalla 3.

https://www.kbb.com/new-cars/best-resale-value-awards/best-resale-compact-suv-crossover/
« Viimeksi muokattu: 21.04.2019, 22:18:43 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2950
  • www.vrcf.fi
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #9 : 22.04.2019, 22:43:18 »
Sunnuntain puuhailuja oli takaosan tummennus, jospa olisi koiruuksien osastolla sitten mukavampaa matkustella ja tietysti sekin ettei koiran persauksien näyttäminen takaikunasta nyt vain provosoisi ketään ;)





Kunnet vaan luistata kytkintä!


Mutta on siinä kohtalainen etenemiskyky, noin perheautoksi:
https://www.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY
Oliko noista toinen suvikumeillakin.

Harmi ettei sattunut menemään videolla The Merikontti ojan kautta ohi levipelleillä.

 *kahvia->

Kytkin on saanut olla todella rauhassa, en ole sitä polkaissut vielä kertaakaan :D
Tulisipa pian lunta niin pääsisi testaamaan etenemistä tositoimissa :2funny:
Merikontti on suljettava pois näistä testitilanteista epäurheilijamaisen ylivoimaisuuden takia :nohnoh

Jenkkilässäkin compact SUV/Crossover luokassa Subaru säilyttää arvonsa hyvin. Sijoitukset 1 ja 3 ja Forester siis sijalla 3.

https://www.kbb.com/new-cars/best-resale-value-awards/best-resale-compact-suv-crossover/

:o

Amerikan ihmemaassa suosittuja vehkeitä..?
On kyllä nuo hinnat kanssa ihan erilaiset mitä täällä, kumma juttu sinänsä ;)

Täällä kotosuomessa listausta parin vuoden takaa:

Lainaus
Nämä automallit säilyttävät käytettyinä hyvin arvonsa – varsinkin jos ajokilometrejä on alle 120 000

    Audi A3
    BMW 1-sarja
    Ford Fiesta
    Kia Rio
    Mazda 3
    Nissan Qashqai
    Toyota Yaris ja Auris

Lähteenä Taloustaito.
Joku japsi Jollainhan se on liikuttava...
760 Turbo -90 Ikuisuus on pitkä aika...
V70R -98 Talviseisokki, saas nähä mitä sitten...
V70XC -98 Säilössä...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3130
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
« Vastaus #10 : 22.04.2019, 22:56:54 »
Amerikan ihmemaassa suosittuja vehkeitä..?

Niinkin voisi sanoa. Myy jenkeissä seitsemän kertaa enemmän kuin vaikkapa Volvo. Myynti noussut siellä 11 vuotta putkeen ja viimeiset 10 tehtailleet omia myyntiennätyksiään. Itseasiassa pelkkä jenkkimyynti on enemmän kuin Volvon globaali myynti.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Futurez  Proturbo