Tähän kuva sinivalkoisesta 245:sta 
Asiallisen oloinen pirssi ja odotellaan käyttökokemuksia, jos tässä itsekkin innostuu (lue: talouspolitiikka paranee) autoa päivittämään. Subaru on ollu mielenpäällä.
Joka vanhoja muistaa sitä tikulla..

Mutta nyt niitä kokemuksia, kuherruskuukausi päättyi ja ensimmäinen oikea murhe iski pintaan. Tämä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti yllätys koska myös Subarulla on oma harrastajakuntansa ja joiden keskusteluja on tullut siis seurattua melko aktiivisesti.
Tässä laitteessahan on siis tällainen toisioilma (lisäilma?) systeemi jossa kylmäkäynnistyksen yhteydessä syötetään sähköisen pumpun avulla pakoputkistoon paineella ilmaa jotta "rikas" pakokaasu laimenisi ja katalysaattori lämpeäisi nopeammin. Ilmaa syötetään ECU:n ohjaamana tyypillisesti 30-60sek ajan, siis tällaisesta "saastelaitteesta" on kyse.
Sen pääosat ovat varsinainen ilmapumppu ja sitten venttiilit (2kpl) jotka päästävät ilman pakoputkistoon, lisäksi releboksi ja pari sulaketta (näin yksinkertaistettuna).
Järjestelmä on rakenteestaan ja toimintatavastaan johtuen melkoisen arka vikaantumiselle ja ylättäin melkoisen arvokas sitten myös korjata.
Eilen aamulla minulla kävi sitten tämä että lähdin viemään vaimoa töihin ja kas lyhyen ajon jälkeen muutama varoitusvalo syttyi mittaristoon, auto seis ja sammuksiin niin konehuoneesta kuului ilmapumpun ääni virtojen ollessa katkaistuna. Päätin kuitenkin ajaa sitten tuon muutamien minuuttien reissun ja palasin kotiin ja sammutin auton, pumppu kuului yhä pyörivän.. Konepelti auki ja tökkäsin ruuvarilla pumpun virtaliittimen irti ja sitten alkoi hämmästely. Pumppu oli kuumentunut tuossa pienessä ajassa niin että sen kylkeen vulkanoidut ripustuskumit olivat irronneet, pumppu kuitenkin oli muuten aloillaan ripustuskehyksessään. Päättelin siinä päissäni että koska pumpun virransyöttö ei katkennut virtalukon kautta niin releen on pakko olla jumissa. Siitä sitten tupaan miettimään jatkosuunnitelmaa. Netissä seikkaillessa tuli sitten vastaan tietoa että uudemmissakin Forestereissa on ko. ongelma tiedossa ja tiedostettukin jopa niin että jumittuvan releen takia on mm. tehty takaisinkutsu.
Recall Number
16V738000
Recall Date
10/13/2016
Component
ELECTRICAL SYSTEM
Summary
Subaru of America, Inc. (Subaru) is recalling certain model year 2007-2009 model year Legacy and Outback vehicles, 2008-2014 Impreza vehicles and 2009-2013 Forester vehicles, all equipped with turbo-charged engines. The relay that controls the secondary air injection pump may fail, causing the pump to continuously operate and overheat.
Consequence
If the air injection pump overheats, it may melt and increase the risk of a fire.
What Owners Should Do
Subaru will notify owners, and dealers will replace the secondary air injection pump relay, free of charge. The recall began December 2016. Owners may contact Subaru customer service at 1-800-782-2783. Subaru's number for this recall is WTM-73.
Sain yhteyden erääseen säätövelhoon jolta sain hieman opastusta asian suhteen, autohan siis toimi normaalisti ja tämä kaveri sanoikin että sillä voi aivan hyvin ajaa, ainoastaan vakionopeuden säädin ja ajovakauden hallinta on poissa käytöstä. Älkääkä kysykö minulta miksi, en ole vielä niin hyvin perillä näistä.
Utelias kun olen niin irroittelin pumpun releen ja mittailin sen, olihan se jumissa niin kuin oletinkin. HIeman tutustuin sen anatomiaan

ja asentelin sitten päivän mittaan rojut takaisin paikoilleen, purkailin vikakoodit pois saamieni ohjeiden mukaan ja ajelin autolla hieman, kaikki tuntui olevan niin kuin pitääkin. Tänä aamuna kylmäkäynnistys ja pumppu ja autokin toimi niin kuin sen on suunniteltukin toimivan.
Tähän asiaan palataan vielä myöhemmin mutta nyt mennään näin.