Täältä veikkaus takaiskuventtiilille, ainakin omasta 05 s40 falskaa se ja oireet täysin samat. Jos tuloputki olis ruostunut, niin eikö silloin vetelis ilmoja aina eikä vain satunnaisesti?
Takaiskuventtiili ainakin omassa sijaitsee moottorin päällä musta muovinen tulitikkuaskin kokoinen pötikkä, ja sitä ei voi vaihtaa erikseen(kiitos kovamuoviletkujen) vaan on laitettava kaikki letkut konetilaan ja nämä alkuperäisenä reilut 200e.
Itse laitoin autodocilta tulemaan ford C-max letkut kun sama moottori ja kuvassa täysin identtiset volvon letkujen kans. Hintaa oli noin 75e
O renkaiden ja suodattimen vaihdosta huolimatta vika pysyi, joten uskon että tuo venttiili on syypää tähän.
Edit.
Tosiaan letkut tuli ja aivan samanlaiset ne ei sitten ollutkaan, pienellä järkkäilyllä sain kuitenki sopimaan ja ei muutakuin ilmaamaan.
Ilmasin paluuletkun kautta jollain käsipumpulla ja ilmakuplat putkissa ei vähentyneet ja huomasin myös, että suodatin tyhjenee joka kerta siinä ilmatessa.
Purin sitten suodattimen kylessä olevan löpön lämmittimen(musta mötikkä johon tulee 2 napainen liitin ja se josta löpö menee suodattimelle) ja se vuoti siitä sähköliittimestä ilmaa suodattimeen

Tähän hätään en uutta lämmitintä saanut joten tiivistesilikonilla täytin koko liittimen pohjan ja sen jälkeen loppui kupliminen letkuissa.
Tosiaan ei aivan heti olis arvannut, että sieltäkin voi vuotaa ja tuo kun ei tule suodattimen mukana, niin tuppaa ikääntymään. Oliko vika sitten takaiskuventtiilissä vai tuossa, veikkaisin, että molemmissa koska paluulinjaan puhaltamalla ei aina tökännyt löpön takaisinvaluminen.
Värkätessä oppii, sen opin että seuraavassa autossani ei ole mitään foordia eikä ranskalaista
