Kävin nyt käpistelemässä tota murheenkryyniä. Se on nyt reilun viikon seissy tossa pihalla kun ei sillä uskalla lähteä liikkeelle. Lähti ihan mukavasti käyntiin. Ehkä pieni sahaaminen oli siinä alussa, mutta aika "normaali" käyntiinlähtö. Käyttelin siinä paikallaan ehkä 10min. Ensin annoin olla ihan vaan tyhjäkäynnillä ja lopussa rupesin nostamaan kierroksia. Vedin konehuoneen puolella kaasuvaijerista. Ensin vetelin ihan hillitysti ja tuntu käyvän ihan hyvin. Kun vedin vähän enemmän kierroksia niin kone sammahti.
Osasin nyt lukea niitä vikakoodejakin. A2 pistokkeesta anto tällasia:
4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin
2-1-4 Kampiakselin asennontunnistin (signaali puuttuu ajoittain)
2-2-4 Moottorin lämpötila-anturi (ECT) signaali puuttuu
1-2-1 Ilmamäärämittari
Lisäksi kirjasin ylös tuossa 411 ja 214 välissä luvut 321 ja 211, mutta oiskohan ne sitte kuitenkin ollu jotain muuta kun en löytäny vastaavia numeroita mistään. Mietin että oisko ne sitten voinu kuitenkin olla noi allaolevat. Sopis ainakin paremmin yhteen noiden ylempien kanssa.
3-2-2 Ilmamassamittari (signaali alhainen)
2-2-1 Seossuhde (seos laiha)
Lisäksi A7 pistokkeesta kirjasin ylös koodit 122 ja 231. Oon tällä hetkellä varustettu kanan keskittymiskyvyllä mitä tulee tohon autoon niin voipi olla että sössin noidenkin ylöskirjaamisen jotenkin. Löysin ainoastaan tämän:
1-2-2 Temp. sensor interval too long
A3 ja A6 pistokkeista anto 1-1-1. Onkohan noi A1 ja A5 ihan tarkotuksella tyhjät? Musta ainakin näyttää siltä että niihin ei kulje minkäännäköstä piuhaa, enkä saanu niistä minkäännäköstä vilkkumista. Ehkä sen takia en oo aikasemmin "osannu" lukea niitä koodeja.


Tän jälkeen nollasin vikakoodit. Yritin käynnistää koneen mutta sama sahaaminen jatkuu. Luin vikakoodit uudestaan pistokkeista, mutta A2 ja A7 anto vaan 1-1-1. Pitääkö auton olla käynnissä että se tallentaa noita vikakoodeja?
Auto ei lähteny enää käyntiin ja alko tuntua siltä, että sahaaminen alko kuluttaa jo akkua. Ehkä se ei oo tässä kaupunkiajossa päässy ihan latautumaankaan kunnolla.
Koo Pee on varmaan oikeessa että sähkövialtahan toi nyt jotenki vaikuttaa, mutta miten sitä lähtis tutkimaan? Vikakoodilistassa on kaikki anturit mitä Koo Pee veikkas. Mutta ei kai ne nyt kaikki voi yhtäaikaa mennä sököksi? Miten noita antureita voi testata, että toimiiko ne vai ei? Ilmamassamittari oli se 300€ Motonetissa niin ei viittis ihan vaan kokeilun takia sitä ostaa.
Pitäiskö mun ruveta etsimään tota vikaa jostain maadotuksista tai piuhoista kun noi vikakoodit on tollasia "signaali alhainen" tai "signaali puuttuu ajoittain"? Vai voisko toi johtua ihan jostain hapettuneista liittimistä? Aikasemmin ainakin sain kylkivilkut toimimaan sillä, että putsasin liittimet kun oli aika valkosena. Aikasemmin myös pissapoika ja pyyhkijät lähti pelaamaan sillä, että putsasin maadotuskohdan siitä akun etupuolelta. Voisko tää olla niin "yksinkertanen" vika että liittimet vaan on niin hapettunu että ei virta kulje? Toi auto tosiaan seisoo jatkuvasti taivasalla ja on pari vuotta sitten seissy muutaman vuoden ihan käyttämättömänä taivasalla. Millä niitä hapettuneita liittimiä voi putsata?