Hienoa, Mustalaatikko! Eikun Siniselle ehdotus maksullisesta palvelusta. Siis tällaisille oikeasti Volvonsa historiasta ja eritoten sen todellisesta ja toteutuneesta merkkihuoltohistoriasta kiinnostuneille.
Luuletko, että viisikymppiä riittäisi? Siis omistajatiedoista karsittu printtinivaska? Maksoin taannoin iltojeni valon ja aamujeni auringon auton diagnoosista (oli vielä väärä, prkl!!) Siniselle muistaakseni 60,- egeä. Ammattimieskaverini korjasi vian muistaakseni kolmella tai neljällä kympillä.

Taitaa sinisellä olla tunti taksa reippaan satasen. Jonkun reilun 10v ikäisen auton lappuja siellä voi olla muutama ja ne kun aletaan käsin sitten naputtamaan uuteen muotoon. Sitten pitäisi erotella että onko oikeasti tehty huoltoa tai vaikkapa kuten minä että auton tietojen perusteella ostin kattotelineet.
Edit: Volvolla vikakoodien luku ja Vidan tuloste maksaa sen 60e, Sitten jos menet heille vian korjaamaan hyvittävät korjauksen hinnassa tuosta 40e. Tällä saadaan ettei käydä lukemasa vikakoodeja 20e ja mennä muualle sitten.
Nyt tuli kyllä sellainen argumentti että minä en ollut siihen varautunut. Ajattelin kun ette liian konkreettisia esimerkkejä antaneet miten se vesipumpun vaihto voisi johtaa työttömyyteen tai vankeuteen, että haaste olisi siinä että auton omistajat olisi aina selvitettävissä tietyllä ajan hetkellä julkisten tietojen perusteella, eli käytännössä voisi yhdistää huollon ajankohdalla omistajan toimenpiteeseen. Atk:ta kun tekee työkseen, niin ei pidä raportointia ihan mahdottomana kuitenkaan. Ja raportointia triviaalissa muodossaan on että siitä ulosteesta joka auton huoltohistoria on napsitaan henkilötiedot koneellisesti pois. Gdpr kuitenkin takaa että kukin omistajistaan saa pyynnöstä oman historiansa näkyville. Kysymys paljonko maksaisit on hyvä, koska tässä on ainesta maksulliseksi palveluksi.
Nykyisen lain säädännön aikaan ovat vielä varovaisempia. Jos henkilötieto rekisteriä käytetään väärin niin maksimi rangaistus on 20 miljoonaa sakkoa taikka 4 prosenttia maailmanlaajuisesta liikevaihdosta.
Ja en tiedä miten menee mutta saako se aspan henkilö selailla minun tietoja siellä ilman että minä olen häneltä sitä pyytänyt?
Edit: Pitäisköhän ihan kiusalla soittaa Wetterille ja pyytää heitä poistamaan kaikki minun tiedot heidän järjestelmästä. Ihan vain koska voin nykyään.
Edit: Ongelma uusien lakien mukaan voisi olla se kun auton ostajalla on auton omistaja historia tiedossa. Vaikka merkkihuollosta ei saisi tietää kuin huollot ja päivämäärät, auton omistaja tietää kuka henkilö on tehnyt mitäkin.