Futurez  Proturbo

M 40 vaihteensiirto-ongelma

  • 22 Vastauksia
  • 718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
M 40 vaihteensiirto-ongelma
« : 24.05.2019, 17:19:49 »
142  -73 vaihdekeppi ei siirry sivusuunnasssa. Vaihteisto on ollut irti ja juuri kiinnitetty.
On toiminut kuitenkin aiemmin.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #1 : 24.05.2019, 18:42:57 »
Oletan että se on lyhyellä kepillä niin voi olla vivusto nyrjähtänyt paikaltaan. Kansi irti ja vipu oikeeseen kohtaan.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #2 : 24.05.2019, 18:53:50 »
On lyhyellä kepillä ja epäilen siirtovivuston olevan syyllinen ongelmaan.
Toivoisin, että ei tarvitsisi irrottaa laatikkoa sen takia.

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4023
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #3 : 24.05.2019, 18:58:15 »
On lyhyellä kepillä ja epäilen siirtovivuston olevan syyllinen ongelmaan.
Toivoisin, että ei tarvitsisi irrottaa laatikkoa sen takia.
no kyllä sen melkein joutuu,mutta tommosen vaihteistohan on alhaalla 15 min..
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #4 : 24.05.2019, 19:43:22 »
Joo kyllä jos on nosturi ja vielä vaihteistotunkki, mutta kun kaluston joutuu vinssaamaan lankkuviritysten päälle, niin ei sitä mielellään tee .
Eli, jos siihen löytyisi jokin hiukan helpompi konsti ? Voisiko laatikossa olla useampi vaihde yhtäaikaa päällä, jolloin siirtotangot eivät ole linjassa ?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #5 : 24.05.2019, 19:48:25 »
Eikö siinä mahtaisi selvitä pelkän kepin irrottamisella ja uudelleen asentamisella? Näin joskus ainakin kävi, kun keppi pääsi nousemaan ylöspäin, niin vipu meni väärään väliin.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #6 : 24.05.2019, 19:59:46 »
Yritin kyllä useampaan kertaan sovittaa keppiä paikalleen, mutta...  Tuntuisi että siellä voisi olla 3. tai 4. vaihde päällä, ainakin osittain, silloin se estäisi kepin liikkumisen sivusuuntaan. 1. ja 2 tuntuvat menevän päälle normaalisti. Kenties ruuvimeisselillä ronkkimalla ... eihän se ainakaan huonommaksi siitä menisi.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #7 : 24.05.2019, 20:22:36 »
Ehkäpä siellä laatikon päässä on sitten vivut pois paikaltaan. Jotenkin mulla on kuitenkin sellainen muistikuva, että kansi ei mene paikalleen, jos kaikki kolme siirtäjätankoa ei ole oikeassa linjassa.

Oliko sulla se kansi auki? Oliko alunperin tiivisteellä, mutta nyt mahdollisesti pelkällä liimalla? Sellaisenkin muistan, että ilman tiivistettä piti jostain vivusta hioa vähän pois, jotta vivut liikkuu.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #8 : 24.05.2019, 20:43:50 »
Ei ole ollut kansi irti. Oli toimintakuntoinen ennen, vaihdoin vain öljyt ja laitoin toiseen koriin.
Olisiko siirtimiä mahdollista myös siirrellä alla olevan muovin alta ?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #9 : 24.05.2019, 21:05:46 »
Onpa sitten erikoista. Siellä muovikannen alla ei ole kuin yksi vipu, mutta sieltä kyllä näkee meneekö kepin alapää oikeaan paikkaan. Mitään muuta sieltä ei varmaan ole tehtävissä.

Pituussuunnassa keppi siis toimii normaalisti?

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #10 : 24.05.2019, 21:12:50 »
Kyllä, keppi liikkuu eteen ja taakse, mutta ei sivulle. Tuntuu että kolmen siirtovivun linja ei ole avoin vaihteen vapaalla ollessa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #11 : 24.05.2019, 21:21:30 »
Kertakaikkiaan sentään  :D



Kuvassa lyhytkeppisen kansi, mutta anyway siinä näkyy kolme siirtäjää ja kannessa levy, jossa kaksi neliön muotoista kohoumaa. Niiden kohoumien väliin tulee se vipu, mikä tulee kepiltä. Kansi ei mun järkeni mukaan voi olla paikallaan, jos siirtäjät eivät olisi kohdakkain.

Voishan tuon pakkivalon kytkimen kotelon ottaa irti ja varmistaa, että kaikki kolme tankoa ovat tasan toisiinsa nähden.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #12 : 24.05.2019, 21:37:18 »
Siis oikeanpuoleinen akseli toimii 1. ja 2. vaihteilla siirtäjänä. Keskimmäinen on 3. ja 4. vaihteille. Jos keskimmäinen akseli ei ole "vapaalla", silloinhan akselit eivät ole linjassa ja keppi ei siirry sivusuunnassa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #13 : 24.05.2019, 21:41:54 »
Oikea on pakille, keskimmäinen 1/2 ja vasen 3/4, missä keppi on ollessaan vapaasti. Nuo kannessa olevat neliöt lukitsevat/estävät väärän siirtäjän liikkumisen, kun keppiä liikuttaa.

Mun järkeni mukaan vika ei voi olla muuta, kuin kepissä, mutta jos ei, niin silloin mun järkeni ei riitä  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 24.05.2019, 21:44:07 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5124
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M 40 vaihteensiirto-ongelma
« Vastaus #14 : 24.05.2019, 21:48:54 »
Missä asennossa se keppi on ollessaan vapaasti? Vasemalle, suoraan pystyssä, vai oikealle kallellaan?

 

TamCar  KKD Motorsport