Samppasport  Futurez

740 farmari -90, rahinaa etupäästä - eiku käsijarru (edit)

  • 12 Vastauksia
  • 6924 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Tuossa on nyt kertana muutamana kuulunu narinaa etupäästä ajon aikana. Mä en oikeestaan osaa paikallistaa sitä mihinkään. Emäntä tosin mainitsi, että kuuluis enemmän repsikan puolelta. Ääni on semmonen, että jokin niinkun hankais johonkin. Paikallaan ollessa tuota ei siis esiinny ja nyt kun äkikseltään muistelen, niin ei taida olla väliä meneekö auto eteenpäin vai taaksepäin. En noin nopeella vilkasulla löytäny mitään hankaumisen näkymiä pyöräkoteloon kattoessa.
Ja tuossa kun hetken matkaa ajelin, niin natina poistui taas. Ääni oli alkuunsa semmoista hankaamista ja sitten ihan niinkun semmosta jousen narinaa. Semmonen jäykkäjousinen hetekka niinkun :) Kenellään ollu vastaavaa? Lootiin viittaa kolinat ja muut artikkelit täällä, mutta toi ei siis kolise ja vaihtaa ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 08:24:31 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Joo-o, se oli sitten vissiin käsi jarru ja ääni kuului takapäästä. Mukavasti se jotenkin vaan kaikuu siten, että kuulosti ihan tulevan oikean etupyörän luota.

Mutta asiaan. Otin tuossa pyörän pois ja kattelin sitten jarrupalat, josko niissä on sanomista - vaihdoinpa nekin nyt samalla. Kuitenkin toi käsijarrumekanismi on mulle vähän mysteeri, että mille se näyttää siellä sisällä ja onko jotain eksoottista, mitä pitää huomioida, jos niitä kenkiä rupeaa vaihtamaan? Nythän vaihtoehtona oli siis tässä näin loman aluksi se, että roudariteipillä laitetaan käppäri käyttökieltoon 8) Tuo laahaava ääni alkoi siis heti kun tempaisi käppärin päälle / pois ja lähti ajamaan, eli jotain jumitusta. No, onhan se erilaista, kuin tulppaanipuimurissa, jossa ongelmana oli lähinnä käppärin pitämättömyys.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Ei siellä mitään ihmeellistä ole. Tuo laahaus voi liittyä irronneeseen jarrukengän pintaan tai sitten vaijeri/ levityssysteemi jumii.

Poissa paikallinenmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Tuossa on kaupan päälle kuva, kun satuin ottamaan vaijeria vaihtaessa. Tuo oikean reunan linkku ei siis ole aivan noin iso, se on vain lähempänä kameraa  :) Se on joka tapauksessa se osa, joka todennäköisimmin jumittaa (tappi ylhäällä on nivelakseli). Kengästä voi tosiaan olla pinta irti.

Ei ole tosiaan paha homma - sikäli kuin jarrulevy lähtee suosiolla irti.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Noniin, tällä mennään sitten kun taas jaksaa. Kiitos. Mites muuten tuon jarrukilven vaihto, onko se myös simppeli homma, kun sen vois tuohon jumittavalle puolelle käydä noutamassa samalla. On nääs sen verran paperiksi mennyt jo.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
ei se ihmeellinen ole, oli viikolla asentajan kanssa puhetta voi vaatia hitsikoneen kun ruuvit katkeaa :buck2:

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Eli nyt kun laittaa irrotusöljyä pari kertaa viikkoon ja sitten kuun lopulla rupeaa availemaan, niin vois onnistua ;)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
pari kolme tuntia riittää liotusta, oikea irroitusöljy ei niitä yleisrasvoja. Jos läpi reiät niin takapuolelta sitä öljyä sinne jos mahdollista.  avainta kevysti lyömällä aluksi ja  sitten varovasti t- vääntimellä jotta voima tulisi tasaisest.i

Poissa renny

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Lainaan tätä kun tässä uusintakatsastukseen jouduin herkistelemään etupäässä vasenta käsijarrua. Uusin samalla kaikki vaijerit ja muut hilppeet. Ne  "säätöruuvit" olisivat olleet paikallaan sen kiinteän lattaraudan tilalle. Motonetistä tai muualta niitä ei saanut siihen hätään mutta muut tilpehöörit kyllä.
Tiedä sitte mistä osista tuo 740 on kasattu mutta kengistä joutui rälläkällä muotoilemaan nokkaa että sai ne sopimaan paikalleen.  Vanhoihin verrattuna käsijarrukengät olivatkin hieman suuremmat? Rummut eivät olleet kuluneet sanottavasti. Olisko edelliset takalevyt sitten olleet jotakin pienempää mallia?  Levittäjämekanismit toimivat hyvin "rasvattuina". Tuossa oli vielä alkuperäinen vasen pitempi vaijeri mutta uutta joutui "lyhentämään" kahvan päästä kierittämällä viiksilankaa kuuden sentin matkalle. Lyhempi vaijeri olikin tullut uusittua joitakin vuosia sitten. Linkkusydeemikin taka-akselin päällä on vielä alkuperäinen ja ruostumaton, hyvin öljytty...

Ihmettelen vain sen uuden vaijerin liikapituutta??? :o Vai olisiko se motonetti-laatua sitten ollut...

hevonen

  • Vieras
Tuo kenkäsäätö taitaa olla katoavaa kansanperinnettä motonetissakin... http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=22-2000
Tampereellekin jäi vain yksi... :D

On kyllä pirun kätevä. Laittaa vanteen ohjaintapin tilalle tavallisen ruuvin ja pistää alkup. vanteen niin että ohjaintapin reikä tulee rummun reiän kohdalle niin pystyy meisselillä säätämään käsijarrua pyörää irroittamatta... :P

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Totanoin, kengät varmaan tulee kuitenkin haettua. Mutta mitäs toi asennussarja pitää sisällään?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
tuollaiset

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Ok, kiitos. Eli nuo ilman muuta samalla vaihtoon.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy