Molemmat Evo -lämmittimet tuli tänään perille, kuten myyjä oli luvannut. Ne on nyt asennettu autoihin paikoilleen ja asennus sujui todella nopeasti sekä helposti. Huomenna olisi vielä ohjelmointityö jäljellä. Volvon huolto ei vaan halunnut aikavarausta tehdessä uskoa, että näihin autoihin kävisi Volvon Evo -lämmittimet. Kun sain vihdoin selitettyä, että näitä Volvon Evo -lämmittimiä on jo asennettu kymmeniin vastaaviin autoihin, niin asia alkoi mennä kohti maalia. Huomenna sitten nähdään meneekö homma maaliin asti.
Purin osiin tuon 23 tuntia ja 8 minuuttia käytetyn Evo -lämmittimen ja se oli päältä sekä sisältä täysin uutta vastaava. Se oli testattu sekä koekäytetty testipenkissä, joten nyt on ainakin täysi varmuus siitä, että lämmitin pelaa mikäli ohjelmointi vaan onnistuu.
Paloilmapuhaltimen moottori oli myös toisen tyyppinen kuin VEVO -malleissa. Siinä on akselin toisessa päässä nyt kuminen kiekko, joka pyörii akselin mukana. Tämä toimii ilmeisesti vastapainona puhaltimen puoleiselle rasitukselle sekä samalla värinänpoistajana, joten puhaltiimen puoleinen laakeri jää nyt vähemmälle rasitukselle. Eli VEVO ja Evo -mallien paloilmapuhaltimet ovat täysin erilaisia, eikä siis vaihtokelpoisia keskenään, kuten Webastomies kertoi jo aikaisemmin.
Molempien lämmittimien mukana tuli myös diagnoosi- sekä takuutodistukset, joista selviää lämmittimen käyntitunnit minuutin tarkkuudella. Diagnoositodistuksesta näkee myös lämmittimen valmistuspäivämäärän ja valmistenumeron ym. tietoja. Nuo vastaavat tiedot löytyy myös lämmittimen tyyppitarrasta, jolloin on todella helppo tarkistaa Webaston todelliset käyntituntimäärät. Ohessa on kuva, jossa näkyy osa tuosta diagnoositodistuksesta.
Mikäli on avannut muutamia Webaston VEVO tai Evo -mallin lämmittimiä, niin käyntitunnit osaa arvioida aika tarkasti heti, kun lämmitin on purettu osiin. Tuo Evo -lämmittimen purkaminen sekä kokoaminen vei aikaa noin 15 minuuttia.
Näitä vähän käytettyjä Webastoja on lähes mahdoton löytää Suomesta tai Ruotsista, koska täällä ne alkavat usein toimimaan lisälämmittimenä heti, kun lämpötila laskee +5-0 asteen lähelle. Lisäksi talven aikana tulee helposti 100 -150 tuntia lisää pysäköintilämmityksestä. Etelä-Euroopan Volvon jälleenmyyjiltä löytää vähän käytettyjä lämmittimiä, mutta he eivät ole kovin innostuneita myyymään niitä talon ulkopuolelle.
Itse olen saanut yhden käytetyn Volvon VEVO -lämmittimen Frankfurtin Volvolta, kun ostin sieltä viime vuonna 2015 mallisen Volvo XC70, joka oli ollut liisingsopimuksella Pohjois-Saksassa. Sen Webastossa oli kuultavana pieni laakerin vinkuminen, joten sain tingattua kaupan mukana 2 vuotta vanhan VEVO:n, jonka käyntitunnit oli alle 4 tuntia. Tietääkseni Webastomiehen lämmittimet tulevat myös Etelä-Euroopan merkkiliikkeistä, koska olisin saanut häneltä reilun tunnin käytetyn VEVO:n samaan hintaan, mitä maksoi tuo 23 tuntia käytetty Evo -lämmitin. Webastomies suositteli kuitenkin tätä Evo -lämmitintä, niin ei tarvitse vaihdella tulevaisuudessa enää paloilmapuhaltimia.
Häneltä tuntui löytyvän useita vähän käytettyjä huollettuja sekä testattuja Evo -lämmittimiä eri automerkkeihin ja mikä parasta, niihin saa tarvittaessa myös takuun jopa 10 vuoteen asti. Kannattaisi Volvon jälkimarkkinoinnin ottaa vähän mallia, niin voisivat saada lisää tyytyväisiä asiakkaita korjaamotiskille Webastoasioiden tiimoilta.
