KL-varaosat  Carwist

Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"

  • 9 Vastauksia
  • 2087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 360volvo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • ReRT
Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« : 26.06.2019, 16:58:14 »
Laitetaanpas tännekin jotain tarinaa.
Autonahan on 340 vm -83, alkujaan b14.4 koneella ulkoisesti hyvinkin vakionoloinen kulkine. Moottori oli aiemmin 360, josta sai siirtyä tähän uuden moottorin tieltä.

Tekniikkana palvelee b230fk:n pohjalle tehty paketti, jota on hieman alkuperäisestä piristetty.

Moottori:
-B230fk:n lohko, kampura ja männät, kaikki pyörivät painotettu
-H-veivit
-Kansi 531 46/38, kansisetin käsialaa, K-nenä, tuplajouset
-HX40 62.45/64 #18 pakopesällä
-60mm hukkis
-Plenum-imusarja
-Pulssipakosarja
-3,5" putki alusta loppuun 1 vaimentimella
-600x300x76 cooleri

Polttoaine&sytytys
-2200cc ev14
-2kpl 044 bosch
-1/2 linjat, 2l keruusäiliö
-IGN 1A puolat+accelin johdot
-ATdriveboard (MS3) moottorinohjaus
-AEM-laajakaista
-E85

Voimansiirto:
-ZF 5v laatikko siirrettynä eteen
-typ 188 lukkoperä, 3.15 välityksellä
-765sre+massalevy+PO.metal vauhtipyörä
-e28 bmw:n vetarit+sisänivelet+orkkis ulkopäät
-e34 525 kardaani lyhennettynä

Alusta:
-Gaz-säädettävät iskarit joka nurkassa
-Jämymmät jouset, takana tuplalehdet( jouset asentamatta vielä)
-PU-puslat

Jarrut(vielä tekeillä)
-edessä 280mm jäähdytetyt levyt+ 240-turbon 4-mäntäset satulat
-takana 260mm levyt+opelin takasatulat

Tuottaa katusäädöllä 136,1hp/178nm@0,5bar , suljetulla alueella 594hp/650nm @2bar

Auto näyttää nykykunnossaan suunnilleen tältä, lukuun ottamatta vanteita jotka ovat vaihtuneet ajanhengen mukaiseksi, sekä cooleri on nykyisellään musta.


Pannuhuone(pölyinen ja johtoja piilottamatta vielä kuvassa)



Tällä hetkellä alustan osien vaihto/jarrujen sovitus on käynnissä

Olen melko surkea päiväkirjan pitäjä,mutta pyrin päivittelemään ainakin isompia hommia. Laittelen myöhemmin kuvia

Saa kysyä vapaasti, mikäli kysymyksiä ilmenee.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2019, 19:01:09 kirjoittanut 360volvo »
360 b?
340 b230ft
360 b200e turbo

Poissa rande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #1 : 30.06.2019, 20:21:12 »
Mitä tehty voimansiirrolle? Mites öljypumppu ja öljypohja vai käykö suoraan tosta fk moottorista? Itellä jonkunlainen räpellys rakenteilla ja vähän hakusessa jotkut jutut... :idiot2:

Poissa HTVR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • Kyllä siitä viellä hyvä tulee
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #2 : 30.06.2019, 21:38:45 »
Onko tästä tarkoitus tehdä tieliikenne kelpoinen laite?
Harraste/Käyttis: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa 360volvo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #3 : 01.07.2019, 00:22:30 »
Mitä tehty voimansiirrolle? Mites öljypumppu ja öljypohja vai käykö suoraan tosta fk moottorista? Itellä jonkunlainen räpellys rakenteilla ja vähän hakusessa jotkut jutut... :idiot2:
Öljypumppu on uusi ft:n suurempituottoinen pumppu, 360 b200 öljypumpunjalka lyhennettynä ja 360 b200 öljypohja. Öljypohja on 300 sarjassa erilainen, ja ft:n/fk:n pumppua ei suoraan voi käyttää ilman jalan muokkausta, koska tulee liian lähelle öljypohjaa. Matalampi vinokoneen pumppu menee kun vaihtaa jalan.
Voimansiirto on eritelty tuolla ylempänä, mutta siis bmw 5v zf siirrettynä eteen, e34 bmwn kardaani sovitettu, sekä perä typ188 lukolla. Vetarit myös bmw:stä, ulkonivelet vakiot.
Tavoitteenahan on pitää auto tieliikennekelpoisena mutta saa nähdä.
360 b?
340 b230ft
360 b200e turbo

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7317
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa 360volvo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #5 : 22.07.2019, 15:58:28 »
Kardaanitunnelin laajennusta




Tuli tehtyä melko runsaalla kädellä lisätilaa, niin sai myös dp:n vedettyä kätevästi samassa laajennuksessa. Polkimia joutui muokkaamaa jonkin verran, ja on siellä edelleen ahdasta, mutta pystyy hyvin vielä ajamaan,kun ei kovin leveitä tennareita käytä.

Etujarrut:

Uudet levyt vs. vanhat


Luulisi jarrutehon parantuvan, etulevyt on keskiön muutoksessa, kunhan ne saa takaisin pääsee kasaamaan etupään osat takaisin nippuun.

Taka-akselista oli päättänyt pyöräntuenta vääntyä vasemmalta, ilmeisesti ei ole ihan tälle teholle suunniteltu tuo alkuperäinen taka-akselirakenne. Tällähetkellä alle on menossa 1031 perä, truetrack lukolla. Pääsee samalla noista uivista vetareista eroon, ja saa levyjarrut myös taakse suoraan ilman adaptereita.

Edit. Kuvalinkkejä korjattu, näkyyköhän nyt myös muilla?
« Viimeksi muokattu: 22.07.2019, 19:10:09 kirjoittanut 360volvo »
360 b?
340 b230ft
360 b200e turbo

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #6 : 24.07.2019, 12:39:27 »
Kyllä näkyy.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta vehkeeltä, ainakin liikkuu tuo koppa aika ripeästi  :D

Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #7 : 24.07.2019, 14:16:03 »
e28 bmw:n vetarit+sisänivelet+orkkis ulkopäät

Sopiko nuo orkkis ulkopäät muka suoraan bmw:n vetarin keppiin? Mites nuo eroaa esim 960 vetarien ulkopäistä, boorit yms? Mietittiin HenkkaJ:n kanssa tuommoista yhdistelmää, jossa olisi teettänyt kepin bmw ja volvon booreilla, mutta itse kepille olisi tullut hintaa jo lähemmäs 400e kipale  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa 360volvo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • ReRT
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #8 : 24.07.2019, 14:36:31 »
Sopiko nuo orkkis ulkopäät muka suoraan bmw:n vetarin keppiin? Mites nuo eroaa esim 960 vetarien ulkopäistä, boorit yms? Mietittiin HenkkaJ:n kanssa tuommoista yhdistelmää, jossa olisi teettänyt kepin bmw ja volvon booreilla, mutta itse kepille olisi tullut hintaa jo lähemmäs 400e kipale  ::)
Juu e28 520 ruiskukoneesta oli noi vetarit, (typ 188 perällä oleva) 340/360 isommat vakionivelet on samalla boorilla ja halkaisijalla noiden vetareiden kanssa niin menee ihan suoraan. Tosin nyt noi jää ylimääräseks ku vaihtuu koko akseli.
Olikos 960 vetareiden kiinnitys napaan pulteilla? Tässähän on ihan perus 6 pulltinen kiinnitys tuolla ulkopäässä
360 b?
340 b230ft
360 b200e turbo

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • TAK ry pj 2019
Vs: Volvo 340 b230ft "Lentävä hollantilainen"
« Vastaus #9 : 24.07.2019, 14:52:07 »
Tässähän on ihan perus 6 pulltinen kiinnitys tuolla ulkopäässä

Jaa tämä selittäneekin tuon sopivuuden, 960 napaan vetari tulee ulkopuolisella boorituksella läpi navasta ja yhdellä isolla pultilla  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

 

KKD Motorsport  Samppasport