Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4 mk2 vm. 2001 cem-vika vaihtui kaasuläppäkotelon vikaan?

  • 14 Vastauksia
  • 2726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Muutama viikko sitten kesälomareissuun lähtiessä Volvo alkoi temppuilemaan.

Autosta katosi tyhjäkäynti, käy ihan siististi hetken ja sitten sammuu. Vaihtamisesta (manuaali) tuli nykivää kun kaasu reagoi kulmikkaasti. Cruise katosi toiminnasta. Vetoja ei oikein tuntunut olevan. Antoi Torguella koodit 0171 ja 1651. Käynnistyksen yhteydessä ilmoitukset pakokaasuista ja jarruista. Oireet siis päälle kun hetken ajaa ja auto lämpeää.  No, minä ajattelin että cem-vikahan se. Boksi meni Sercap:lle ja laitoin eilen uuden tilalle.

Hommahan korjaantui, osittain. Ilmoituksia ei enää tule, mikään valo ei pala missään vaiheessa. Mutta kun autolla ajaa hetken niin samat oireet. Ei käy tyhjäkäyntiä, kaasun toiminta nykivää ja cruise ei toimi.

Olisiko tässä nyt kuitenkin kaasuläppäkotelovika? Autollahan on ajeltu jo 510tkm. Tänään täräytin aamulla käymään. Toimii hetken ok, ei koodeja. Sitten lämpenee, koodi 1651 ja ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä. Kaasun käyttäytyminen tosi kulmikasta.  Mitään valoa ei vilkauta. Autoon on tehty perushuolto vasta 1tkm sitten, tulpat, kaikki nesteet, kaikki suodattimet.

Huoltaako näitä joku? Entä onko noista ebayssa myytävistä kellään kokemusta?

« Viimeksi muokattu: 30.06.2019, 17:16:22 kirjoittanut Sebastian1 »
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: V70 2.4 mk2 cem-vika vaihtui kaasuläppäkotelon vikaan?
« Vastaus #1 : 30.06.2019, 17:10:19 »
Mikä vuosimalli?

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
vm. 2001, Magneti Marellihan siellä nököttää.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Halvin on putsata kotelo niin tiivisteen sekä putsaus aineen vain tarviaa. Voi auttaa tai jos ei niin toista marellia sitten tilalle ja hinnakkaampaa riippuen ottaako käytetyn vai peruskorjatun.

Joskus ennen samppasport on kai noita korjaillut mutta mitä nyt sivuja selasin ei ollut mainintaa Volvo elektroniikan ( cem, abs, valokatkaisija  jne) korjausten kohdalla.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Siellä yksi ohje, kommenteissa suositellaan kaasuttimenputsausainetta bräkleenin sijaan. Ei pitäisi olla vaikea homma, 90-luvun volvoon olen tuon tehnyt.
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=189

Oireet olisi aika kaasuläppämäiset kieltämättä jos jarruvikaa ei enää tule.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Kotelo on putsattu ja uusi tiiviste laitettu muutama tuhat kilsaa sitten, samalla kun vaihtui alipaineletkuja. Ei tuolloin oireillut eikä ollut kovin likainen.

https://atech2.se, noilla hintaa siellä 235€ kieppeillä, saksan pojat pyytää (ecu.de) 180€, täytynee kokeilla tuota kautta hommaa


Miten ihmeessä se cruisen katoaminen tuohon mahtaa linkittyä?
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Viime vuonna mullakin kaasuläppä vaihtui uuteen. Ensimäinen oire oli kun motarilla cruise hyppäs pois päältä eikä enää kytkeytynyt. Ja seuraavana aamuna auto sitten meni nilkutus moodiin.
Vie volvolle kaasuläppä remonttiin hinta vaihdettuna ohjelmoituna 600-700eur. Niin itsekkin tein.
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Jos on koodit luettu vaan torquella, siellä voi olla piilossa vikakoodeja jotka näkyisi Volvo-spesifisellä lukijalla https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=212.0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
On nämä Volvot (ensimmäinen itsellä) veikeitä pelejä.

Tiistaina sitä töiden jälkeen pähkäilin. Kotelohan tuohon on joskus vaihdettu.

Nappasin IMM piuhan irti ja kokeilin. Antaa luonnollisesti koodit P0102 ja P0113. Mutta kas kummaa se toimii. Ei sammu tyhjäkäynnillä, eikä rytkäytä vaihtaessa. Ajellut nyt noin testimielessä n.150km ja vika ei tuu päälle. Pakko kai se on uskoa.

Maanantaina pääsen hakemaan orkkis Denson siihen. Samalla reissulla sitten koodien luku merkkiliikkeessä. Sittenhän tuo varmistunee.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Kaverin fordikaan käynnistynyt ennenkuin imm otettiin irti. Imm puhdistus auttoi. Se irti auto käy suojakartoilla enkä ajaisi turhaan niin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Joo, näin se on.

Täytyy viikonlopun ajelut ajaa muilla vehkeillä. Maanantaina sitten uusi osa tilalle ja koodit ulos.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Uudella imm ajeltu moitteita muutama tonni. Käy ja kukkuu.

Mutta eihän tämä olisi oikeaa autoharrastusta jos ei uusi vika olisi löytynyt.

Nyt koodi nakutustunnistimelle. Siellä se imusarjan alla piileskelee.

Onnistuuko tuo alakautta vaihto vai onko otettava imusarja irti?

V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8032
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Nyt koodi nakutustunnistimelle. Siellä se imusarjan alla piileskelee.

Onnistuuko tuo alakautta vaihto vai onko otettava imusarja irti?
Yläkautta vaihto. Flektin irrottamalla saa hyvin tilaa, ilman irrotusta on aika ahdas väli. Imusarja pitää irrottaa vain jos haluaa kääntää momentilla kiinni.

Uutta anturia ei saa ja käytetytkin alkaa olemaan harvassa, koska niitä hajoaa silloin tällöin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Ilmeisesti se ei ole hirveän tarkka momentista kun 850:een kiinnitin sen kiristämällä käsituntumalla onnistuneesti huohotinrempassa. Hieman hankalassa kulmassa siinä se kyllä oli vaikka imusarjakin oli irti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sebastian1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Viime kesänä vaihdettu Denson IMM taitaa taas sekoilla. Pieniä nykäisyjä silloin tällöin jotka kaikki poistuvat jos koittaa piuha irti. Laitoin AutoDocille siitä rekkulan ja ostin tilalle halvimman mahdollisen (Ridex) kokeiltavaksi. Kummaa on, että auto pelaa ihan ok mutta antaa silti Pakokaasuja, huolla heti tekstiä. Vielä en katsonut mitä koodeja siellä on kun obd-lukija on toisessa autossa.

Voiko tuo IMM kajahtaa siihen kun tuossa oli se imuilman esilämmitys hajalla? Jatkuvasti kuumaa kunnes imulämmöistä huomasin sen.
V40 R-Design & VW GOLF & F20 LCI Xdrive & E46 & Peugeot 205

 

Carcom Oy  Elekma