mikan, muuten hyvä mutta talvisuola on pääosin natriumkloridia (ruokasuolaa siis). Tosin tuota pölynsidontaan käytettävää suolaa mistä puhuit käytetään liuoksessa ruokasuolan terästeenä. Rakeina/hiutaleina levitetään natriumkloridia.
Ihan varma en nykykäytännöistä ole, mutta 90-luvun puolivälissä ainakin näin toimittiin. Tuolloin olin pari kertaa apupoikanakin liuosta tekemässä. 
Juu, tiesin tuon.

Ainakin ne läjät tiesuolaa, jota olen nähnyt eivät tuolloin olleet pelkkää natriumkloridia, vaan kalsiuminkin ja kaliumin suoloja siellä seassa oli....

Saattoipa olla jopa magnesiumin suolojakin mukana...
Yhtä kaikki, natriuminkin kloridi on hygroskooppinen, vaikkakaan ei yhtä suurissa määrin kuin kalsiumin kloridi.
Testasin tuota muuten yhtenä talvena, ottamalla suolattua lunta kaupungin kadulta ja puhdasta lunta metsästä.
Kumpaakin tasan litran verran tilavuudessa. Molemmat mitta-astiat lämpöpatterin päälle kerran päivässä paikkaa päittäin vaihtaen.
Puhdasta lunta. Painunutta pohjalunta, eli tiheintä mahdollista tuli sulamisen jälkeen 3dl. Tiellä ollutta suolaista lunta tuli 5,2dl litrasta.
Mitta-astiasta haihtui tuo puhdas lumi 5 päivässä kokonaan kuivaksi.
Suolainen lumi kesti haihtua 27 päivää kokonaan, jolloin mittalasin pohjalle jäi täydellisen neliskanttisia kiteitä.
Ensimmäisen päivän aikana haituminen tuntui menevän tasatahtia pinnakorkeudella mitaten, jonka jälkeen suolainen neste haihtui kokoajan hidastuen. Viimeinen senttimetri kesti haihtua viikon verran.
Tämä tälläinen epätieteellinen kotioloissa suoritettava kliininen eläinkoe.

"Suolaa, suolaa, enemmän suolaa" oli kenen lause?
Tielaitoksen tai siis TVH:n lisäksi?

Linkissä graafi käytetyistä suolamääristä:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=990&lan=fiKloridit pohjavedessä:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=990&lan=fihttp://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/kunnossapito/talviolosuhteet/teiden_talvihoitoluokatLiukkaudentorjunta aineiden kulkeutuminen pohjavedessä.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=305317&lan=FI