Perusongelmahan on, että tuo rajatulla alueella kahden vuoden aikana tehty kokeilu ei tarjoa kovin hyvin yleistettäviä tuloksia.
Jep, muistin nyt, että olin tällaisen tutkimuksen joskus jo nähnytkin, mutta puutteelliseksi todennut. Tosiaan liian suppea alue, autoilijat eivät ole tottuneet suolaamattomuuteen. Onnettomuuksien määrissä otanta on myös aivan liian pieni. Voisin muuten todeta tulosten perusteella, että aha, liikennekuolemat väheni 20%, mutta niissä kuolemissa voi olla vaikka 100% eroa ihan yksittäisen kolarin vuoksi.
Lisäksi tuosta on jo 20 vuotta aikaa. Autokanta ja tiestö on kehittynyt huimasti noista ajoista. Ajonvakautuksia on aika monta tuhatta prosenttia enemmän

Ei nyt ihan turha tutkimus kuitenkaan ja jotain suuntaa antavaa siitä voi päätellä. Ainakin sen, että ei se suola nyt mikään autuaaksi tekevä hengenpelastaja ole. Mielenkiintoisia oli myös nuo ajonopeudet. Suolaamattomilla isoilla teillä ajonopeudet laskivat talvella vähemmän. Hyvän näkyvyyden turvinko siellä uskallettiin päästellä?
Vaikka suolaamattomuus olisikin tienpitäjälle vähän kalliimpaa, eihän se ole mikään ongelma. Ei ainakaan, kun katsoo miten taas täksi vuodeksi ja jälleen ensi vuonna tilapäisiä ajoneuvoveroja korotetaan KYMMENIÄ prosentteja. Sillä rahalla putsattais kaikki maantiet vaikka partahöylällä.