... "petomäen rinteen" äänekosken pohjoispuolella.
Tuossa vielä mapsin näkymä rinteeseen mäen juurelta:
https://www.google.fi/maps/@62.6673504,25.7445132,3a,75y,42.03h,86.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQfteOUC_Tak9ccAk1UME5Q!2e0!7i13312!8i6656Ja tuossa maastokartta, josta näkee korkeuseron:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zoomLevel=9&coord=437027.503_6950418.76&mapLayers=base_2+100+default&markers=2|1|ffde00|435114_6903186|
Mäki nousee mapsin kuvasta seuraavat 2.5km... Tuohon mäkeen on hyytynyt lähes aina joku yhdistelmä, kun on paha ja luminen keli. Tämmöisellä kostealla pakkasella kuten nyt, todella monen yhdistelmän nopeus tippuu ihan jonnekkin 30-40km/h ennen huippua, enkä sanoisi syyn olevan tehojen puutteessa (tukkipoka taitaa mennä kesällä tuota ylös jotain 60km/h).
Kuviin liittyen, ajamisen taito.
Joulun alla menin käymään viitasaarella. Keli oli todella liukas siellä, missä oli puhtaat ajourat. Kiillottunutta kuuraa. Saavuin tuohon "petomäen juurelle" jonossa, jossa edelläni oli kymmenkunta henkilöautoa ja kaksi yhdistelmää. Näistä henkilöautoista meni kaksi ohi, ohituskaista oli auraamaton ja pöperöinen. Minä ensin hieman mietin, menenkö vai en, mutta totesin yhdistelmien hyytyvän mäkeen niin rajusti, että 80km/h riittää ihan mainiosti koko jonon ohittamiseen jo rinteen puolivälissä.
Kun lähdin kiihdyttämään (60km/h alkuvauhti), alkoi todella herkästi sutimaan tyhjää (Volvo 940, nokian hkpl7). Mutta kun siirryin siihen ohituskaistalle, oli pitoa ihan riittämiin että pystyi vapauttamaan konehuoneen kaikki 130 hevosvoimaa ilman dramatiikkaa.
Vain kolme autoa, minä mukaan lukien, meni tuolla ohituskaistalla ohi. Rekat todella hyytyivät rinteeseen, mutta ilmeisesti ihmiset pelkäsivät auraamatonta ohituskaistaa niin, että ajoivat mielummin peilijäällä jonossa tappituntumalla kahden raskaan yhdistelmän hanurissa.
Sitä olen miettinyt, miksi ohituskaista piti paremmin kuin varsinainen ajokaista. Muuta selitystä en ole keksinyt, kuin ettei lumi ole päässyt sulamaan ja jäätymään vähäisemmän liikennemäärän ja aurauksen/suolauksen puutteen vuoksi, joten lumipöperön alla oli ns. "tervettä lunta" johon talvirenkaan kuvio puree.
En silti tuosta vetäisi johtopäätöstä, ettei aurata mitään mistään.