Autoracing  KL-varaosat

V50 T5 vm2006 - sähkövikoja, ajonvakaus, abs, pyyhkimet jne

  • 3 Vastauksia
  • 8163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pete2011

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi

Onko kenelläkään kokemusta seuraavanlaisesta ongelmasta:
Kojelaudassa syttyy varoitusvalo "ajon vakaus järjestelmä vaatii huoltoa". Tällöin tuulilasinpyyhkijät menevät päälle, pyyhkijöitä ei saa pois päältä, vilkut ei toimi, pitkät valot ei tomi, vakionopeudensäädin ei toimi eli mitkään ratissa tai ratin vierestä ohjattavat toiminnot eivät toimi. Tällöin ei myöskään ABS jarrut toimi, joka kaiketi liittynee siihen, että jos ajonvakaus ei toimi niin ABS kytkeytyy pois päältä. Muutamia kertoja tällöin on myös jarrujen varoitusvalo syttynyt. Auto ei myöskään käynnisty kunolla.

Vikakoodit liittyvät pääasiassa CAN kommunikaatioon ja ohjauspyörän kääntökulma-anturiin. SWM moduuli vaihdettu mutta ei ratkennut sillä. Akku vaihdettu kahdesti mutta ei auta.
 
Vika tulee silloin kun ulkona on kylmä ja/tai kostea ilma. Vika poistuu kunhan auton sisätila lämpeää. Olen kokeillut ja pelkkä moottoin lämpeäminen ei vielä poista vikaa vaan vasta sitten kun sisätila on lämmin niin ongelma poistuu. Kesällä auto pelaa moitteettomasti.

Vikaa yritetty monta kertaa korjata mutta ilman tulost eri paikoissa.  Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ja mikä ois hyvä paikka viedä korjattavaksi pääkaupunkiseudulla? Tähän asti paikat ovat vaihtaneet sokeasti osia, joten ois hyvä saada järkevään huoltopaikkaan jos ei muuta..

Kiitokset,
 

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vähän vastaavanlaista vikaa selostin toisessa ketjussa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8761.0

Kaikki kalliinoloiset viat korjaantuivat kun löytyi yksi huono maadoitus. Samoin erilaiset johtosarjan hankautumat voivat aiheuttaa samanlaisia vikoja kuten oikosulkuja tai sekoilua dataväylissä. Katkennut johto voi olla välillä toimiva ja välillä poikki, jolloin vian etsimiseen menee aikaa.

Poissa panizzer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
moro, mulla teki tuota aikanaan ja vika paikannettiin yhteen liittimeen missä oli yks pinni painunu sisään eikä siten saanu kunnon kosketusta. Vika paikannettiin "vahingossa" kun virrat päällä heilautettiin yhtä johtoa ja ohjaustehostimen pumppu meni päälle...
Johto meni boksiin mikä on edestä katsottuna oikeassa laidassa akun etupuolella.
Kun tuo liitos saatiin kuntoon niin vikoja (tästä aiheutuneita, muita kylläkin) ei enää ilmenny.


Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Osien vaihtaminen sokeasti tällaisessa tapauksessa on yleensä turhaa ajan ja rahan hukkaa. Tuurilla tietysti voi löytyä liitin jossa pinni pois paikoiltaan tms. mutta melkein aina tämäntyyppinen kokonaisvaltainen vika jossa kaikki toimii hassusti johtuu huonosta maadoituksesta jossain tärkeässä kohdassa.

Minä lähtisin käymään järjestelmällisesti läpi auton elektroniikkayksiköiden maadoituksia. Ne ovat yleensä koriin kiinnitettyjä pultteja joiden alla yksi tai useampia maajohtoja kaapelikenkään kiinnitettynä. Se että sisätilojen lämpeäminen vaikuttaa voisi viitata siihen että kyseessä on jokin matkustamon puolella oleva maadoituspiste. Näitä on mm. A-pilareissa ja pyöränkoteloiden ja ovien etureunojen välisellä alueella. Ainakin näihin alempiin pääsee melko helposti käsiksi raottamalla lattiaverhoilua.

Maadoituspisteiden sijainnit on dokumentoitu auton sähkökaaviossa. Nuo listatut viat viittaisivat mielestäni matkustajan puoleisen A-pilarin maadoituspisteisiin joista osa on siinä verhoilun alla oven etupuolella.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011, 21:02:05 kirjoittanut Risto H »
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo