Tällainen ajopeli ollut käytössä lopputalvesta lähtien.

Vaimo alkoi puhumaan auton vaihdosta vaikka olin ajatellut ajavani entisellä volvolla vielä vuosia.
Tuumasi että vaunun vetoon isompi veturi. Olen tossun alla joten autoja katsomaan

Montaa ei tullut katseltua. Ensimmäinen oli 2014 XC60 johon istuin ja poistuin saman tien. Iski ahtaan paikan kammo

Aivan turkasen ahdas auto minun mielestä joten ei sitä. Seuraavaksi saman vuoden XC70 ja taas tökkäsi.
Liian matala ja ei vaan sytyttänyt, vaikka sellaisesta haaveillut vuosia.
Kierros jatkui seuraavaan liikkeeseen jossa oli 2017 vähän ajettu Kia. Heti jo ulkonäkö sellainen että kiinnostus kasvoi. Kävin koeajolla ja samalla syvässä lumessa vaikka vaimo sanoi että jäät kiinni. Neliveto lukkoon niin hyvinhän se siellä möyrysi menemään.
Tuo yksilö vaan liian kallis joten nettiä selaamaan. Tämä auto löytyi raisiosta ja koeajolle jossa testasin pelin. Kaupat tehtiin ja samalla pyysin asentamaan webaston kun töissä sille tarvetta. Samalla laitettiin kiinteä vetokoukku.
Varustetasona Business Premium jolla löytyy jo jotain mukavaa.
- lämmitettävä ratti, josta tykkään kun en koskaan tykkää pitää hanskoja
- viilennettävät ja lämmitettävät etuistuimet, molemmat sähköisiä. Kuskin penkissä 12 säätöä.
- lämmitettävät takaistuimet jotka saa kallistettua. Työkaverit tykkää kun aamulla 45min ajo, saavat nukuttua matkan ilman että niska
menee jumiin.
- kaistavahti jota en käytä
- eco, normi ja sport moodit ajoon. Tuo sport on erinomainen vaunun vedossa, pitää kierrokset hieman ylempänä ja vaihtaa vähän
myöhemmin
- peruutuskamera kääntyvällä opastuksella
- risteävän liikenteen varoitin peruuttaessa, kätevä
- liikennemerkkien tunnistus
- kuolleen kulman varoitus
- avaimeton käynnistys
- sähköinen takaluukku automaattitoiminnolla. Otan pois käytöstä kun esim vaunu mukana.
Avaa luukun kun tunnistaa avaimen lähellä, ei hyvä kun tekee muuta takana.
- 19" vanteet kesä- ja talvirenkaissa
- kääntyvät valot
- verhot takaovissa
- peruuttaessa alas kääntyvät peilit
- start stop toiminto joka on turhake, saa pois napista.
- kuskin penkki liikkuu taakse kun sammuttaa auton ja luonnollisesti menee eteen kun käynnistää.
- rengaspaineen tunnistus
- jos asiaa vasemman puoleiseen liikenteeseen niin valot saa muutettua sinne sopivaksi valikosta
Kaiken kaikkiaan mukava auto. Jämäkkä ajaa, ei kallistele. Ei nitise ja tärise kuten toimittajan koeajama auto. Vetää nöyrästi kaupungissa 1200 kierroksillakin.
Hieman äänekäs mutta se oli tiedossa ja nyt viikonloppuna tehty takapyöränkoteloiden eristys. Eteen joskus myöemmin. Sieltä ei ääntä juuri kuulu.
Lisäätehoa tampereella laittoi lisää voimaa ja egr pois käytöstä. Vakiona 200hv ja 440Nm, nyt 235hv ja 510Nm.
Vanha ja uusi juuri saapuneina



Pestynä ja puunattuna








Toimittajan juttu autosta.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/Kia-Sorento-yllattaa-tyylikkyydellaan/