TamCar  KKD Motorsport

3.0 moottori

  • 12 Vastauksia
  • 578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 989
  • Volvo Raggare Club Finland
3.0 moottori
« : 14.07.2019, 17:08:58 »
Alkoi kiinnostelemaan eräs alkupään 960, ja siihen liittyen lähinnä itselle uusi tuttavuus, tämä kolmilitrainen voimanlähde.

Eli keskustelua, kokemuksia, vikapaikkoja, lastentauteja yms. huomioitavaa?

Ja valtaapitävät voinevat siirtää, jos on aihe jo olemassa tai väärällä alueella...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa miro678

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #1 : 14.07.2019, 17:46:38 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.0

Tuolta löytyy ainakin paljon yleistietoa tinakoneista.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 989
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #2 : 14.07.2019, 22:23:06 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.0

Tuolta löytyy ainakin paljon yleistietoa tinrakoneista.

Paljon oli viriviri- ja koneenvaihtojuttua, mutta haeskelin vähän että millainen tuo alkusarjan motti on noin niinkuin tehtaan jäljiltä?

Varhaisemmat koneet ilmeisesti ainakin himppasen tehokkaampia ja remminvaihtoväli lyhkänen, mutta päivitettävissä uudemmilla osilla. Palikat nyt oletettavasti arvokkaampia ja syvemmässä kuin perus vinokoneeseen, mutta eipä niitäkään tahdo enää löytyä ihan joka tiskin alta...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 543
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #3 : 15.07.2019, 19:23:23 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=354.0

Tuota kahlaamalla varmaan tulee juttuja esiin, myös voi 850 vastaavaa aihetta lueskella, koneet mekaanisesti hyvin samanlaisia, sylinteriluku eri.
Alkupään koneissa suurempaa taipumusta kulua soikeaksi ja alkaa syömään sitten öljyä ja tosiaan jakopäähilppeet heiveröisemmät, joten niiden vaihtoväli lyhyempi.
940 Turbo USA -91, 760 GLE USA -88, 850 GLT "arabi" -95, 850 T5 svedu -96

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2337
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #4 : 15.07.2019, 19:32:37 »
Varmistetaan nyt vielä ettei ole harvinainen 960 prv v6? Niitäkin kuulemma saanut ihan ensimmäisiä, en tiedä pitääkö paikkaansa.

Noi alkusarjan rivi 6 volvon koneet kyllä aika loppu ollu jo suht pienillä kilsoilla, mitä nähnyt kun niitä avataan muutamia.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kankikari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 512
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #5 : 15.07.2019, 20:09:45 »
Taitaa olla just tuo v6 3litranen kun suora 6 on 2.9 litranen.
Volvo 940 stw classic b230ft

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4633
  • www.vrcf.fi
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #6 : 15.07.2019, 20:36:20 »
2.8l on v6.
 B6304 suora kutonen on lähempänä 2.9 kuin 3.0. Mutta sitä kutsutaan 3 litraiseksi.
91-94 204hv (960 mk1), sylinterit kuluu soikeiksi ja syö öljyä
95-96 204hv (960 mk2), parempi lohko. Harvinaisempia kun 2.5l kone tuli rinnalle ja suurin osa otti sen.
97-98 180hv (S/V90) mutta enemmän alavääntöä. Tätä kutsutaan 2.9litraiseksi.

Meniköhän oikein ulkomuistista.

« Viimeksi muokattu: 15.07.2019, 20:41:03 kirjoittanut Huikkoster »
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2337
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #7 : 15.07.2019, 20:38:44 »
2.8l on v6.

Niin taitaakin olla, muut käytti sitten sitä 3.0 mallia.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 989
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #8 : 15.07.2019, 20:43:55 »
Ei ole Pervo, vaan ihan pitkä kutonen.

Tänään kävin koeajamassa ja käpistelemässä. Ei tuntunut pahemmin huohottavan eikä porissut paisarissa. Nostajat napsutti vähän ensimmäisen minuutin ajan. Mittarilukema alle kolmensadan tonnin, mutta sehän on vain numero...

Ainut isompi puute vähän nuhjuisen olemuksen (kori kylläkin varsin ruostevapaa) ja huoltohistorian täydellisen tietämättömyyden lisäksi, että laatikko (malli?) tuntui vähän luistavan reilussa vedätyksessä. Muuten vaihtoi nätisti. Miten lie öljyjen huuhtelu vaikuttaisi asiaan.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2019, 20:47:11 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4633
  • www.vrcf.fi
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #9 : 15.07.2019, 21:01:47 »
Jos se on ainoa ongelma niin osta pois. Kyllä siihenkin laatikko löytyy jos hajoaa eikä maksa välttämättä edes satasia.
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #10 : 03.08.2019, 16:13:06 »
Ei ole Pervo, vaan ihan pitkä kutonen.

Tänään kävin koeajamassa ja käpistelemässä. Ei tuntunut pahemmin huohottavan eikä porissut paisarissa. Nostajat napsutti vähän ensimmäisen minuutin ajan. Mittarilukema alle kolmensadan tonnin, mutta sehän on vain numero...

Ainut isompi puute vähän nuhjuisen olemuksen (kori kylläkin varsin ruostevapaa) ja huoltohistorian täydellisen tietämättömyyden lisäksi, että laatikko (malli?) tuntui vähän luistavan reilussa vedätyksessä. Muuten vaihtoi nätisti. Miten lie öljyjen huuhtelu vaikuttaisi asiaan.
Oliko mahdollisesti Kuusankosken suunnalla tuo yksilö?

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 989
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #11 : 03.08.2019, 16:42:26 »
Oliko mahdollisesti Kuusankosken suunnalla tuo yksilö?

Ei, Iisalmessa.

Jäi tällä kertaa liikkeen pihaan, olis vaatinut enemmän huolenpitoa kuin on tällä hetkellä tarjota. Mutta joku siitä sai kohtuullisen aihion.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 450
  • vapari
Vs: 3.0 moottori
« Vastaus #12 : 04.08.2019, 15:04:21 »
Aika moniin alkupään yseihin on jo vaihdettu uudempi lohko, mitä on vielä liikenteessä.
460tkm ajetun alkupään 960 koneen purin ja pytyt oli joo vähän kuluneet, mutta hyvin olisi toiminut sellaisenaan käyttöautossa.

Ei huohottanut motox semisyn 5w40 öljyillä enään nimeksikään.
Jostain syystä ei tykännyt comma motorsport 5w50 öljyistä yhtään, kun sitä huohotti ihan reippaasti.
 Huohotinpönttö kannattaa uusia jos vaikuttaa yhtään tukkoiselta.

Öljyrenkaat saattaa olla karstoittuneet/jumissa -> pölläyttelee sinistä = kuluttaa öljyä x määrän.
Tai sit ne sylinterit kuluneet. Mut ensin kannatttaa varmistua huohotinpöntöstä.

Leveämpi hihna kannattaa siihen vaihtaa, ohjainrullien, hydraulisen kiristimen ja vesipumpun kanssa..sekä hihnapyörät tietysti.
95-> moottorista (28mm).

Saa pidemmän vaihtovälin.

Kansipahvi on varmasti aika monessa alkuperäinen.
Se ei ole ongelmakohta näissäkään autoissa, mut hyvin monessa yli 250-300tkm ajetussa on se massapahvi aika valmis.
Eli kesto on vähän kysymysmerkki. Oireina lähinnä et hävittää jäähdytysnestettä, ja hiukan enemmän painetta järjestelmässä - sitten kun vuotaa enemmän, tekee ihan kunnolla sitä painetta ja nestettäkin häviää paljon.

Venttiilivarren kumitkin on kovettuneet ajan saatossa, ja ne saattaa vuotaa.
Venttiilikopan tiivisteliima voi vuotaa, ja satavarmasti vuotaakin jos joku on jossain vaiheessa käyttänyt silikonia tms. mitä ei siinä edes saa käyttää.
-> loctite 510 tai volvon oma, tai elringin vastaava.

Paininkupit jos naputtaa, niin joko vaihtoon tai sit kokeilee vielä öljyn vaihdolla jos häviää naputtelu (usein auttaakin).

Laatikon öljyn väri kannattaa tarkastaa tikusta.
Pitäisi olla kirkkaan punaista (atf). Mut voi kyllä olla sen toiminta enemmän ajetussa vähän huono muutenkin.. eli lähinnä luistaa tavallista enemmän.

Lämppärin vesiventtiili saattaa olla vielä alkuperäinen. Se murtuu hyvin herkästi (kannattaa vaihtaa jos on).
Kenno jos on vaihdettu tarvikemalliseen (muovipäädyt), niin niiden kesto kysymysmerkki.
 Tämäkin hajonnut itellä kerran, enkä tarviketta laittanut tilalle.

Jos puhaltaa huonosti ilmaa, niin saattaa olla aihetta epäillä et joku tee-se-itse ukko kaljapäissään nysvännyt uuden kennon paikoilleen.. = koteloa hajotettu.

Ruoste ei näissä tietääkseni ole ongelma. Ainakaan omat yksilöt olleet hyvin ruostevapaita.

Mittaristovikojakin voi esiintyä kuten 740/760/940, mut niihinkin löytyy tarvittaessa ohjeet miten korjata.


Jos löytyy osaamista korjauksien ja huoltojen suhteen, on halpa auto ylläpitää hyvässä kunnossa.
Mut jos joutuu oikeastaan kaiken teetättämään korjaamolla, voi tulla hyvinkin kallis ylläpidosta.
 Riippuu paljon miten paljon vikoja omistusaikana tulee - käytetty auto on aina yksilö.

Kulutus toki aika reipas kiitos automaattilaatikon.
Mutta saa helposti muutettua E85:lle, ja sen hinta kompensoi kulutusta.
Imgur
Volvo 960 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 B200F+M47

 

Futurez  Proturbo