Futurez  Kulkukoira

XC60 2010 autom. tärisyttää 1400-1700 kierrosalueella

  • 40 Vastauksia
  • 10169 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vuosimallin 2010 CX 60:lla ajettu nyt noin 216tkm. Ostin auton käytettynä viime marraskuussa. Nyt heinäkuun aikana ajoon on ilmestynyt sellaista, että automaattivaihteisto tarjoaa liian isoa pykälää. Tyyppiesimerkkinä kotipihasta tielle lähtiessä on pätkä 50 km/h alueella ylämäkeen ajoa. Mittarin ollessa juuri 50 km/h ja ylämäki jatkuu kone tarjoaa jo 5 vaihdetta, ja auto rupeaa jurnuttamaan ja kuristumaan. Kun vaihtaa kepistä alaspäin ongelma katoaa. Samanlaista tapahtuu useimmiten ylämäissä kun auto haluaa pitää liian pitkään isoa vaihdetta vauhtiin nähden eikä vaihda alaspäin ennen kuin tärisee kuristuessaan.

Onko laatikko oppinut, että pykälän on oltava iso? Ajan valtaosin maantieajoa ja noin 40-50tkm vuodessa. Onko sopeuttamisella/laatikon nollaamisella jotain tehtävissä asialle? Ja mikä näillä autoilla on oppivan laatikon kouluaika? Olen auton ostettuani ajanut noin 28 tkm.

Teetätin laatikolle ja haldexille sekä perälle, alustalle jne kaikkien öljyjen vaihdot kesäkuussa, mutta heti sen jälkeen ei mitään ilmaantunut vaan kuukauden ajeltuani alkoi tämä. Liekö näillä mitään yhteyttä ja onko odotettavissa että jotain on paskana, vai onko laatikko oppinut huonoille tavoille?

Ja vielä lisäksi, onko geartroniceissa lähtökohtaisesti aina sport-ohjelma olemassa, vai puuttuuko se mahdollisesti autostani? Ohjekirja sanoo, että "Jos vaihteistossa on Sport-ohjelma..." eli sanamuoto viittaisi että autossa ei sitä 100% välttämättä ole. Ajelin toiveikkaana, että sport-ohjelma vaihtaisi vaihdetta eri tavalla, mutta kun kepin heittää D:ltä oikealle ajotietokoneeseen ei ilmesty S vaan suoraan vaihteen numero. Lisäksi esim. rampilta kiihdyttäessä ei kolmosvaihde vaihtunut 90km/h vauhdissakaan ylöspäin ennen kuin itse sitä siirsin. Puuttuuko autosta sport-ohjelma vai onko asetuksissa jotain väärin vai?
« Viimeksi muokattu: 12.09.2019, 21:00:06 kirjoittanut Infrapunatulkku »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5852
  • www.vrcf.fi
Se on oppinu, samaa mullakin tekee.
Auttaa kun näpäyttää kaasua hetkellisesti syvemmälle.

Ei ole kaikissa sport asentoa. Mutta kyllä se mulla V70 2,5FT:ssä vaihtaa isommalle manuaalipuolella kun kierrokset menee riittävän korkealle. Varmaan dieselissä paras veto on jo loppunut kun se sen tekee.

Oppiikohan tuo uusille tavoille jos manuaalilla ajelee vähän aikaa ja vaihtaa silloin kun itse haluaa? ???
« Viimeksi muokattu: 20.07.2019, 19:12:20 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Milläs tätä sitten lähtisi opettamaan, että ylämäkeen viittäkymppiä ajaessa voisi tarjota 3-4 vaihteita vitosen sijaan? Onko tuota laatikkoa jotenkin mahdollista nollata/laittaa oppimaan asiat uusiksi?

Tuntuu jotenkin pöljältä vekslata parinkymmenen kilsan työmatkan aikana useita kertoja keppiä että auto ei kuristu. Syö aika kovaa tuota automaatin vaivattomuutta sellainen.

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Onko kulku muuten kunnossa? Tuli vaan mieleen, että jos moottorista olisi jostain syystä alavääntöä hukassa, niin laatikon ohjelma luulee että jerkkua on ja tarjoaa isompaa

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Hyvin kulkee muuten, kiihtyy rutisematta ja kick down toimii. Kun tikusta pudottaa vaihdetta niin kulkee taas nätisti ja kipuaa ylös ja eteenpäin.

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Suoritetaanpa paluu omaan lankaan. Nyt hetken ajeltuani olen ollut havaitsevinani, että sillat yms kevyet nousemat joissa nopeusrajoitus ei muutu ja vakkarilla on tottunut ajamaan aiheuttavat tärinää ja koneen kuristumista. Kuitenkaan aiemmin ei ongelmaa ollut vaan kone jaksoi kuutosvaihteella mennä siltaa ylös 80-90 km/h, nyt rupeaa kuristumaan ja veto tuntuu loppuvan. Viitoselle pudottamalla jaksaa taas. Eli ikään kuin vääntö ja puhti loppuu. Satasen vauhdissa ongelmaa ei ole. Tärinä ja kuristuminen ilmaantuvat aina siinä tietämillä, kun ainakin manuaalivaihteisella autolla rupeaisin miettimään, että pitäisikö siirtää alaspäin. Nyt automaatti ei pudota vaihdetta vaan vetää itsepäisesti huonolla vedolla ja isolla vaihteella. Mutta aiemmin auto on jaksanut sillat yms kuutosella ongelmitta, ja jotenkin tuntuisi ja muistelisin että jyrkemmissä nousuissa laatikko olisi kiltisti vaihtanut alemmas sitten kun veto on ollut loppumassa.

Oliko riittävän epäselvästi ilmaistu?

Välillä kiihdyttäessä tulee kevyt ja nopea tärinä autoon kun loota vetää kiihdyttäessä ainakin kuskin mielestä vaihteen liian aikaisin ylös eikä veto riitä siinä vauhdissa (esim. 60 km/h juuri saavutettu kiihdytettäessä 100 km/h tielle ja boksi ottaa viitosvaihteen silmään). Jos jalkaa antaa huolella eli kickdown saa kunnolla töitä ei tuota oiretta ole kiihdyttäessä.

Parin kolmen viikon päästä tulee öljynvaihtoväli täyteen, onko toivoakaan että moottoriöljyt ja kaikki suodattimet vaihtamalla saisi tuota loppumaan? Onko esim. polttoainesuodattimen tukkeutuminen mahdollinen oirehtija vai onko puhdin katoaminen oire jostain muusta?

Käytin auton takajarrurempassa ja samalla luettiin vikakoodit. Koodit olivat tyhjillään eivätkä kertoneet mitään olevan vialla. Oppisiko boksi sopeuttamisella/lootan asetuksien nollaamisella jotain, ja mitähän sen tyyppinen operaatio kustantaisi?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Mikä versio moottorista autossasi on, siis heppamäärä D3, D4, D5, 2,4D?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Motti on 2.4D AWD 120 kW (163 hv) @ 4000 r/min.

Auto kävi tänään katsastuksessa ja läpi meni moitteetta, mutta sielläpä ei taideta näitä sen kummemmin vekslata.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Voihan siellä tietysti olla turbo jo lopussa, mutta toinen mikä tuon voisi aiheuttaa on viallinen moottorin kumityyny. Ei tietysti vaikuta tehoon mitenkään, mutta voi antaa sellaisen vaikutelman kun moottorin värinä tuleekin koppaan.

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Noniin, aikaa on kulunut ja auto on käynyt parilla eri huoltamolla. Moottoriöljyjen ja kaikkien suodattimien vaihto ei tuonut asiaan muutosta. Kilometrejä kertyy koska auto on päivittäisessä käytössä, mutta oireilussa ei ole tullut muutoksia pahempaan tai parempaan. Öljynvaihdon yhteydessä katsottiin kaikki mihin pääsi katsomaan ilman isompia purkamisia, ja tukikumit, vetarit jne ovat kunnossa. Ohjeistivat käyttämään merkkihuollossa, ja siellä tuli tällä viikolla käytyä.

Merkkihuollossa totesivat että täristää juu, ja tekivät boksille sopeutusajon, joka ei tehnyt mitään muutosta. Koneen muisti, vikakoodit tai ajotietokoneen ohjelmien tutkailu lukijalla eivät kertoneet mitään. Tämän perusteella sanoivat, että kannattaisi kokeilla vaihdelaatikolle vielä uusia öljyjä ja huuhtelua kunnolla ja pesuaineiden kera, eli epäilivät että öljynvaihdon jälkeen olisi paskat lähteneet liikkeelle ja tukkineet joko turbiinin, venttiilit tai molemmat. Nyt on ensi viikolle aika varattu boksin huuhteluun.

Epäilivät, että jos ei sillä korjaannu eli puhdistu voi olla että turbiini tai vaihdeloota ovat hajalla, ja silloin pitäisi ruveta purkamaan autoa ja päästä katsomaan niiden kuntoa syvemmältä.

Mitäpä tuumaatte, olisiko vielä boksin huuhteluöljynvaihdosta apua vai poljinko paskaan ja loota on mäsänä?
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 19:04:55 kirjoittanut Infrapunatulkku »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
163Hp ei ole kovin paljon liki kahden tonnin möhkäleelle. Kannattaisi softauttaa minusta.

Ne vähätkin pollet kuihtuu jos autolla hipsutellaan päivät pääksytysten. Huristelepa välillä vähän kovemmilla kierroksilla eli 3000rpm tjsp. Itse huudatan liki punarajalla aika ajoin. Kymmenen kilsaa tai enemmän kolmosella tai nelosella

Edit: Onko varmasti oikeat öljyt ja määrät laatikossa? Missä vaihdatutit? Jos ensimmäisen kerran vaihdettu 200tkm hujakoilla niin kantsis vaihtaa toistamiseen lähiaikoina. Ehkä ne pesutkin ois hyvästä
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 22:47:30 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Infrapunatulkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Joensuun Öljypisteellä on vaihdatettu. Autolle on tehty pari kertaa vaihdelaatikon öljynvaihto 100 tkm välein, eli jos ajatellaan 60 tkm vaihtoväliksi niin yksi vaihtokerta on jäänyt välistä.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2019, 17:15:44 kirjoittanut Infrapunatulkku »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Joensuun Öljypisteellä on vaihdatettu. Autolle on tehty pari kertaa vaihdelaatikon öljynvaihto 100 tkm välein, eli jos ajatellaan 60 tkm vaihtoväliksi niin yksi vaihtokerta on jäänyt välistä.

Kantsis ihan ekaksi varmistaa että siellä on oikeaa öljyä oikea määrä. Näin ei välttämättä ole jos joku äkkinäinen vaihtanut. Minä en koskaan vaihdatuta muualla kuin sinisellä. Se ei ole oleellisesti kallimpaa lystiä ja vaihdon tekee koulutettu henkilökunta oikeilla työohjeilla.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa aalt1n

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Minä en koskaan vaihdatuta muualla kuin sinisellä. Se ei ole oleellisesti kallimpaa lystiä ja vaihdon tekee koulutettu henkilökunta oikeilla työohjeilla.
Tälläkin palstalla on tullut ilmi näitä, että sininen on veloittanut huuhtelusta, mutta on vain laskettu ropusta öljyt.

Tämän vuoksi teen kaikki huollot itse (pl. ilmastointi).
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tälläkin palstalla on tullut ilmi näitä, että sininen on veloittanut huuhtelusta, mutta on vain laskettu ropusta öljyt.

Eli kyseinen huijaus on nähty ihan omin silmin? Sangen erikoiselta kuulostaa. Jos tuollaista näkee ja niin kannattaa eskaloida maahantuojalle. Palautteen antaminen itse varkaalle on turhaa. Saavat vain mahdollisuuden yrittää päästä pälkähästä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Kulkukoira  Proturbo