Kyllä tämä näyttää minusta taas tapaukselta, jossa katalysaattori ei ole kunnolla ollut lämmin, ehkei moottorikaan, eikä katsuri ole malttanut odotella mittarilla tarpeeksi kauaa kierroksilla.
Tokihan kaiken "pitäisi" mennä lennosta läpi, mutta semmoset autot on oikeasti harvassa. Jos autolla ajetaan sitä työmatkaa max. 10km/suunta kaupunkia aina, niin kyllä ne katit yms. on tukossa eikä toimi niinkuin pitäisi. Tällöin voi vaatia lämmittämistä.
Minusta tuossa vähän punnitaan katsastajan moraalia ja osaamista. Olen itse seissyt vieressä katsomassa, kun pilliä on käytetty putken päässä ja todettu "juueimene". Samoin tilanteessa, jossa katsuri kärsivällisesti varmaan parisen minuuttia odotti 2500rpm moottorissa, kunnes CO ja HC romahtivat (katti lämpesi). Tosin tämä oli 90-luvun auto, jossa katti kaukana moottorista.
Öljynsyönti voi nostaa HC:ta. Tossa kuukausi sitten piti yhdestä Corollasta ottaa päästöt. Rolla ei öljyä varsinaisesti syönyt, mutta kylmänä pölläytti siniset (venttiilivarren kumit kuluneet, 440tkm) ja autolla ajettu pääasiassa 5-6km kaupunkisiirtymiä. Kärsivällisesti kun jaksoi mittarilla odotella, niin alkoi pikkuhiljaa HC laskemaan, ilmeisesti katti oli öljyyntynyt. Kyllähän se sitten odottelulla tippui riittävän alas ja lappu saatiin.
Volvoissa harvoin on semmoisia ongelmia, että katalysaattorin sijoitus olisi ongelma (liian kaukana/liian pieni/liian iso katti). Italialaisten kanssa on joutunut joskus polkemaan "alkukäyrän" kevyesti punertavaksi, jotta pakkasilla on katti lämmennyt (ihan liian iso katalysaattori todella kaukana moottorista).