Futurez  Proturbo

940 piristetty FK nykii

  • 12 Vastauksia
  • 303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
940 piristetty FK nykii
« : 01.08.2019, 18:51:22 »
Iltaa arvon volvoväki.

Mulla on tommonen 940 FK lohkolla johon viikko sitten vaihdoin 19t ahtimen, ärrän vihreät sumut, 3 tuuman IMMu sekä tonin lastut. Viikon verran pelitti mainiosti, vetoja löytyi tosi hyvin ja kaikki pelitti.

Tänään kuitenkin ilmeni ihmeellinen nykiminen kun ajelin kaupungissa, auto nykäisee kerran, ja siis todellakin nykäisee ja vain kerran, aina kun painan kaasua sen jälkeen kun jalka ollut polkimelta poissa. Eli esim moottorijarrutuksen jälkeen tai aina kun vaihdetta vaihtanut niin nykäise melkei heti kaasun annon jälkeen ja nykäisy on kuin auto sammuisi kokonaan hetkellisesti, about 0.1-0.5 sekunnin ajaksi jonka jälkeen jatkaa matkaansa niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

Mielessä käynyt IMMu, sytkän osat, ruiskurele ja bensapumppu. Mistä olisi järkevä aloittaa?

Ihmetyttää vain tuo nykimisen luonne, aivan niinkuin auto sammuisi joka kerta kun kaasu käynyt ylhäällä ja sitä painaa uudestaan, kierroksilla ei väliä ja aina yhden nykäisyn jälkeen pelittää normisti kunnes joko hidastan tai vaihdan vaihdetta eikä kaasun annon määrällä ole vaikutusta, pieninkin polkimen liike sekä nasta lautaan saa aikaan sen nykäisyn.

Löytyisi myös hukkakipinä tilpehöörit mitkä voisi heittää autoon ja katsoa paraneeko, sillä varmaan saisi suljettua pois jakajan ym.

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #1 : 01.08.2019, 23:35:49 »
Ei kai vaan ole mitään dumppia immun jälkeen?

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #2 : 02.08.2019, 18:16:32 »
ei ole dumppia

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #3 : 03.08.2019, 00:18:03 »
No nyt kyllä kummastuttaa, ajelin pimeää tietä niin huomasin että auto nykähtää joka kerta kun laittaa pitkät päälle eli ilmeisesti joku sähkövika, onko kukaan kokenut moista?

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #4 : 03.08.2019, 09:12:25 »
No nyt kyllä kummastuttaa, ajelin pimeää tietä niin huomasin että auto nykähtää joka kerta kun laittaa pitkät päälle eli ilmeisesti joku sähkövika, onko kukaan kokenut moista?

Meillä on kotiinpäin ajaessa pieni ylämäki, minkä jälkeen loppuu katuvalot. Oma 740 nykäs aina siinä nyppylällä kun laitto pitkät päälle, muttei enää loppumatkalla vaikka miten rämppäs valoja. Käytin tankkilaitteen ylhäällä ja meinasin vaihtaa hyllystä toisen bensapumpun, mutta vanhakin pyöri suoralla virralla joten laitoin sen takasin ja sen koomin tätä mystistä ilmiötä ei oo tapahtunu.
Kannattaa varmaan käydä maadotuspisteitä läpi ja kattoa riittääkö lataus isommallakin kuormalla, pitkät päällä, puhallin kovemmalla, lasilämppäri ym.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo V70 D5 '07

Itseluottamuksen kasvaessa vahingon määrä lisääntyy

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #5 : 03.08.2019, 20:34:37 »
Tänään kerkesin vähäsen mittailla ja kattella, jännitettä akulla 12,5V auto käynnissä nousi 14,44V joten laturi näyttää kyllä pelittävän. Mittailin sitä samaa 14.44V myös mittarin plussa akussa ja mittarin miinus eri paikoissa, samaa näytti lohkolla, laturilla sekä korissa eri paikoissa. Kävin myös IMMun ja sytkäpäätteen liittimet läpi bilteman elektroniikanpuhdistussprayllä, samoin ne ajovalojen takana olevat maadoitus kammat.

Ajossa en ole viellä kerenny mitään mitata mutta viellä ainakin ongelma sama.

Se bensapumppu on myös itsellä vähän mielessä ja sen vaihtaminen isompaan tuskin olisi huono idea, mitä sinne suositellaan laittaa kun auto mallia yksi pumppu tankissa ja ei yhtään lattian alla?

Toinen asia mikä kävi mielessä niin onko EZK mitä mieltä jos siellä on se hukkakipinä kortti mutta sitä ei käytä? Se on siis asennettuna ja johdot tulevat poksista ulos mutta niitä ei vedetty viellä mihinkään.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4460
  • LH-uuno
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #6 : 03.08.2019, 20:46:34 »
Akateemisesta mielenkiinnosta voisit tehdä testin: sulake 1 irti vartiksi ja käyt koeajolla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #7 : 03.08.2019, 21:22:55 »
Akateemisesta mielenkiinnosta voisit tehdä testin: sulake 1 irti vartiksi ja käyt koeajolla...

Asia selvä, testataan huomenna.
Mitäs se ykkös sulake tekee? Nollaako LHn?

Paikalla Acke

  • Hallituksen jäsen - Sihteeri - Quotemaster jr.
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3470
  • nyan nyan
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #8 : 03.08.2019, 21:59:24 »
Jep.

Mullakin kokemusta yhdestä lastusta joka käyttäytyi hiukan oudosti piristetyssä fk:ssa, mittarista katsottuna seokset sekoili...

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #9 : 04.08.2019, 15:56:09 »
Noniin ykkös sulake kävi irti about 20min ja kyllä se jotaki teki mut ei tarpeeksi, ekaks oli LHlla tyhjäkäynti oikein kunnolla hukassa mutta se löytyi kyllä n. minuutin päästä, nykimistä tapahtuu edelleen aina himmauksen jälkeen ja myös silloin kun väläyttää pitkiä. Sen verran auttoi että kolmosvaihteella ja siitä seuraavilla nykähdys on niin pieni että sitä ei aina edes huomaa.

Samalla vaihtui myös tulpat, vanhat olivat mustat joten vissiin löpöä pytyissä liikaa tai sitten kipinä jää nykähdyksillä pois.

EDIT: nyt autolla ajettu ehkä 20min LHn nollauksen ja tulppien vaihdon jälkeen, tyhjäkäynti on ihan sekava, välillä 1500rpm ja välillä kytkinta painaessa sammuu kokonaan, pihaan kun ajoin niin tasaantu siihen 750rpm ja yhtäkkiä siirtyi 1000rpm. Pihassa kaasutellessa niin oikein kunnon röpötys kun tyhjäkäynniltä antaa jalkaa, tuntuu kuin joku pytyistä olisi poissa pelistä, sitten ku kiekat nousee yli 1500rpm kone kuulostaa normilta. Myös se nykähdys joka tapahtui aina kaasun painalluksen jälkeen on lähes kokonaan hävinnyt PAITSI silloin kun väläyttää pitkiä niin saa auton pomppaamaan oikein kunnolla. Ajossa myös havaitsin pari kertaa melko kovat backfiret putkesta silloin kun olin hiljentämässä risteyksiin.

Omasta mielestä nyt on kipinä probleema, jos pitkien väläyttely aiheuttaa nykimistä ja putkessa poksuu. Mutta LHlta löytyy nyt myös vihdoin koodi, 1-2-1 eli vissiin IMMu?
« Viimeksi muokattu: 04.08.2019, 17:01:45 kirjoittanut Notn4 »

Poissa Kankikari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 428
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #10 : 04.08.2019, 17:06:59 »
Liikaa mahdollisia vikakohteita ja koska lastut.. laita vakiot

Jollei auta niin joutuu kaikki polttoainepuolen releet ja anturit ja kaasuläpän asentoanturia myöten tutkiin ja laittaan koneen maadotukset uusiksi.
Volvo 940 stw classic b230ft käyttis & volvo 940 stw 4seat classic b230ft projekti
Suzuki vx 800

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #11 : 04.08.2019, 18:12:18 »
Liikaa mahdollisia vikakohteita ja koska lastut.. laita vakiot

Jollei auta niin joutuu kaikki polttoainepuolen releet ja anturit ja kaasuläpän asentoanturia myöten tutkiin ja laittaan koneen maadotukset uusiksi.

Vakioksi ei hirmuisesti huvittaisi laittaa kun silloin pitää myös suuttimet ja IMMu vaihtaa, ei taida LH tykätä jos vakiolastut rasiassa ja ärrän vihreät sumut kiskossa ja 3" IMM putkessa.

Paria muuta lankaa lueskellu missä porukalla ollut tuo 121 vikakoodi ja siihenkin löytynyt vaikka kaikenlaista ratkaisua, joillaki bensapumppu, joillaki bensasuodatin, jollakin IMMu, joskus ECU, joskus ECU ja IMM väliset johot ja kerran joku saanut sen koodin kun imusarjan tiiviste sökö... mutta melkein aina 121 koodin mukana tullut muitakin koodeja, minulla vain ja ainoastaan yksi ja se on se 121. Niin ja nämä yllämainitut kokemukset löytynyt eri jenkki, britti ja swedu foorumeilla.

Mielessä kävi myös nyt kun tuon IMMun koodi on ainakin kerran välähtäny silmille että mitä eroa on 016 IMMulla ja 012 IMMulla sähköisesti? Kun tuo oma 3" on vain 3" runkoon asennettu 016 IMMun elimet. 012 IMMuhan olisi siis se aito 3" eikös?

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 940 piristetty FK nykii
« Vastaus #12 : 04.08.2019, 18:54:25 »
Noniin taisi ehkäpä kenties selvitä, tiirailin vähän tarkempaa sitä IMMun liitintä. Joku entisistä omistajista mennyt johtoja kolvaamaan ja ei kovin nätistä, johdot 1 & 3 olleet joskus katki, johto 1 jaksettu kietoa sähkärinteippiin ja johto 3 jätetty paljaaksi, kolvaukset mallia terävä klöntti ja ovat nyt hiertäneet siitä pienestä teipin palasesta läpi ja tehneet tuhojaan.



Kokeilen lähteä lenkille tuo IMMun töpseli irti ja auto kulkee huomattavasti paremmin, tyhjäkäynti juuri mitä pitää mutta vedot vähän hakusessa, tämä toki johtunee jostain limp home tilasta mihin ECU menee ilman IMMua.

Kun kokeilin eristää johdot kunnolla etteivät hierrä toisiinsa niin ei kuitenkaan pelitä eli jotakin on jo rikki, onko IMMu saanut osuman vai onko ECU? Vai jättääkö LH lukematta jotain muuta myös silloin kun IMM irti?

EDIT: Pistin oman alkuperäsen, ennen lastuja olleen IMMun palasiks ja asensin siitä aivot siihen 3" runkoon, ECUn nollaus ja nyt pelittää. Eli tod. näkösest tuo kolvaus käräyttäny sen toisen IMMun kun yksi niistä johdoista näyttäisi ainakin olevan virransyöttö eli saanut 12v paikkoihin mihin se ei kuulu.

Uusi liitin tilattu.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2019, 21:00:30 kirjoittanut Notn4 »

 

KL-varaosat  Carwist