Carcom Oy  Ateho

Kytkinosien vaihdon jälkeen

  • 4 Vastauksia
  • 511 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yksi Volvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Kytkinosien vaihdon jälkeen
« : 14.08.2019, 21:17:01 »
Kyllä vaan pitää alkaa opettelemaan autolla ajaminen uudestaan, kun tuossa vaihdatin kytkimen kaikkine laakereineen yms, niin lähtiessäni parkkiruudusta kotia kohti huollon pihalta, meinasin ihan oikeasti kopsauttaa otsani ohjauspyörään kun vähän nostin kytkintä  :D
Kyllä se vain paljon vaikuttaa koko auton olemukseen tuon kytkimen kunto. Tässä pari vuotta ajelin ehtoopuolella olleen kytkimen kanssa ja nyt sitten tuli mitta täyteen ja tilasin ajan huoltoon. Vaihteetkin alkoivat menemään sisään tavalla, jota en enää edes muistanut että niin kevyesti, ennen piti käyttää määrätietoista ja jämptiä otetta, nyt menee ihan kevyesti. No liikkeelle lähtöjä pitää vielä vähän totutella, kytkintä kun ei montaa milliä lattiasta voi nostaa, kun se jo nappaa niin kovin, että autoa talliin ajaessa saa olla tarkkana. Vanha kytkin näytettiin minulle ja kyllähän se loppu oli, niinkun olin itse ajatellutkin. Sellaisen havainnon tein myös, että ennen kun kytkin oli ylhäällä ja auto kävi vapaalla, niin laatikosta kuului toisinaan jotain vaimeaa ääntä, joka katosi kytkimen pohjaan painamisella. Epäiltiin, että vaihteiston laakereissa olisi ollut jotain, mutta syy olikin loppuun kulunut painelaakeri, vapaalla sehän ei kosketa mihinkään, joten se pääsi väljänä rallattamaan. Nyt ei kuulu mitään sivuääntä enää.
Volvo 740 1986 B200K M47

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Kytkinosien vaihdon jälkeen
« Vastaus #1 : 15.08.2019, 08:36:10 »
Kyllä vaan pitää alkaa opettelemaan autolla ajaminen uudestaan, kun tuossa vaihdatin kytkimen kaikkine laakereineen yms, niin lähtiessäni parkkiruudusta kotia kohti huollon pihalta, meinasin ihan oikeasti kopsauttaa otsani ohjauspyörään kun vähän nostin kytkintä  :D
Kyllä se vain paljon vaikuttaa koko auton olemukseen tuon kytkimen kunto. Tässä pari vuotta ajelin ehtoopuolella olleen kytkimen kanssa ja nyt sitten tuli mitta täyteen ja tilasin ajan huoltoon. Vaihteetkin alkoivat menemään sisään tavalla, jota en enää edes muistanut että niin kevyesti, ennen piti käyttää määrätietoista ja jämptiä otetta, nyt menee ihan kevyesti. No liikkeelle lähtöjä pitää vielä vähän totutella, kytkintä kun ei montaa milliä lattiasta voi nostaa, kun se jo nappaa niin kovin, että autoa talliin ajaessa saa olla tarkkana. Vanha kytkin näytettiin minulle ja kyllähän se loppu oli, niinkun olin itse ajatellutkin. Sellaisen havainnon tein myös, että ennen kun kytkin oli ylhäällä ja auto kävi vapaalla, niin laatikosta kuului toisinaan jotain vaimeaa ääntä, joka katosi kytkimen pohjaan painamisella. Epäiltiin, että vaihteiston laakereissa olisi ollut jotain, mutta syy olikin loppuun kulunut painelaakeri, vapaalla sehän ei kosketa mihinkään, joten se pääsi väljänä rallattamaan. Nyt ei kuulu mitään sivuääntä enää.
Kyllähän se vaikuttaa ja jos pitkään ajelee ehtoopuolella olevalla kytkimellä oppii lihasmuisti sen ja sitten tulee näitä "kengurustartteja".

Ite ajanut nyt vuoden epämääräisellä kytkimellä, jonka tartuntakohta on epämääräinen. Vieläkin tulee välillä niitä "kierrokset ryntää" liikkeellelähtöjä, kun lihasmuisti muistaa edellisen auton ON/OFF kytkimen. :D
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Yksi Volvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinosien vaihdon jälkeen
« Vastaus #2 : 15.08.2019, 11:03:28 »
Juu tosiaan kyllä ihan Volvosta kyse kun tässä kyseltiin  :)
Ei sitä oikein tosiaan osannut ajatellakkaan miten suuri vaikutus kytkimellä on ajoon sinänsä. Paljon puhutaan, että kytkin yleensä alkaa luistamaan kolmosella ja sitä suuremmilla vaihteilla, kyllä minulla luisti kakkosella jo, jos vähänkin yritti kiihdyttää normaalia ripeämmin. Toinen minkä muutoksen havaitsin nyt työn jälkeen, niin aikaisemmin kun siirtyi vedolta, moottorijarrutuksen puolelle, tai toisinpäin, niin aina se nykäisi, enää ei tee sitä.
Voiko muuten näitä M47 laatikoiden vivustoja, siis sitä joka välittää kepiltä tiedon laatikolle, niin säätää jotenkin? Kun nyt korjauksen jälkeen keppi on huomattavasti jotenkin tarkemman tuntuinen ja jotenkin jämäkämpi, eikä välystäkään tunnu niin miten ennen sivuttain liikuttaessa. Samalla jotenkin, ainakin tuntuu, että kepin liikerata vaihteelta vaihteelle on lyhyempi, ja esim ennen kun oli kolmonen päällä, niin keppi oli todella lähellä radiota ja tuhkakuppia, nyt keppi jää ikäänkuin vähän kauemmas. En tiedä mitä on tehty, mutta paremmaksi on tullut ainakin.
Volvo 740 1986 B200K M47

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1351
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Kytkinosien vaihdon jälkeen
« Vastaus #3 : 15.08.2019, 13:01:41 »
Ollut varmaan vaihdekepin teline löysällä laatikon päässä kiinni niin ovat tiukanneet sen kun loota on ollut lattialla.
965 -93 B6304 med turbo
S70 -98
V70 D5 awd -04

Poissa Yksi Volvomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinosien vaihdon jälkeen
« Vastaus #4 : 15.08.2019, 16:18:50 »
Tosiaan näin taitaa asia olla. Tosiaan ennen vaikkapa neloselta kolmoselle vaihtaminen, niin vaihdekepin matka alhaalta ylös oli pitkä kuin entisissä raskaan kaluston laitteissa. Tuntuu puolet lyhyemmältä nykyään. Kepin ollessa vapaalla, huomaa myös että asento on nykyään hieman enemmän taakseppäin nojaava kuin ennen. Mutta sehän käy täysin järkeen, jos kepin telinettä kiristetään, se samalla "vetää" kepin alaosaa eteenpäin, jolloin keppi kallistuu taakseppäin.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2019, 16:23:28 kirjoittanut Yksi Volvomies »
Volvo 740 1986 B200K M47

 

Carwist  Race.fi