Konetyyppi kaiketi on B5244T7, eli 193hv versio. Noin. 330tkm ajettu, ei ymmärtääkseni ole ollut ongelmia ennen.
Alavesiletkun klemmari ruostui poikki, ja kuski ei ymmärtänyt pysäyttää ajoissa, vaan ajoi ilman vesiä noin 1,5km. Letkuklemmarin uusinnan jälkeen tämä käynnisti auton ja mitään oireita vaurioista ei puhelinkeskustelun aikana havaittu. Noin 100km ongelmattoman ajon jälkeen eräs autoista paremmin perillä ollut tuttava tutkia auton ja totesi että hiukan painetta tulee paisuntasäiliöön - tämä tässä vaiheessa siis ainoa oire.
Autoa ryhdyttiin siirtämään ajamalla takaisin, ja noin 100km ajon jälkeen lämmöt olivat "yllättäen" nousseet ja kone keitti rajusti. Menin itse paikalle, ja startatessa paisuntasäiliön vesi hyppi ikäänkuin männän tahtiin noin 20cm. Auto ei lähtenyt käyntiin. Tikusta katsoen öljyt olivat puhtaat. Auto hinattiin seuraavalla viikolla tähän, ja se käynnistettiin koska muuten ei saatu nousemaan perä edeltä mäkeä ylös 20m matkaa. Tämän jälkeen tikusta katsoen vedet ja öljyt olivat sekaisin.
Kansi avattiin, ja kannentiiviste on oikeastaan virheetön, sylinteriputket ja niitä ympäröivä alumiini ehjää. Mitään vuotojälkiä ei havaittu, eikä mitään halkeamia kannestakaan. Venttiilikopan alla ykkösen päällä oli vedensekaista öljyä, mutta vitosen päällä ihan puhdasta, ja kyllästysaste 2-4 siltä väliltä kuin laveeraamalla - mahdollisesti sekoittuminen on tapahtunut vasta kun autoa siirrettiin pihalle.
Kansi vietiin pajalle, ja siellä todettiin että se on 0,3mm kiero. Kuulemma hiukan rajatapaus, nokkien pyörintä saattaa häiriintyä, mutta kierompiakin ovat oikoneet. Tutkivat huomenna tiiviyden, ja siinä pitäisi selvitä onko halkeamia.
Nyt sitten puntaroitavaa:
1. Voiko tuon suuruinen kannen kierous aiheuttaa lähes esteettömän puristuspaineen siirtymän jäähdytysjärjestelmään
2. Voiko tuon suuruinen kannen kierous aiheuttaa öljyjen ja veden sekoittumisen kylmänä noin vajaan minuutin käyttämisen jälkeen?
3. Onko tuon suuruinen kierous oikaistavissa siten että koneesta saa vielä toimivan ja kestävän? Kannattaako varmuudella edes oikaista vai vain laittaa kunnolla kiinni(jos niin kuinka lujaan)?
4. Voiko öljy päästä veden joukkoon tällaisen seurauksena esimerkiksi rikkoutuneen turbon kautta?
5. Onko kannen pultit venyvää sorttia vai voiko käyttää uudelleen?
6. Kannattaako turbo nyt tutkia/tutkituttaa?
7. Onko muita mahdollisia vaurioita jotka olisi syytä tutkia?
Auton arvo ei oikein sallisi kovin kalliita remontteja, omia tunteja menee toki runsaasti.
Jos jollakulla on ehjä/parempi/kunnostettu kansi/aihio, olisin kiinnostunut. Myös vinkit turbon korjaamiseen/huoltamiseen PKS-alueella voivat tulla tarpeeseen.
Tomi
nolla neljä neljä 2800118