KL-varaosat  Carwist

Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?

  • 20 Vastauksia
  • 1203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10329
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #15 : 20.08.2019, 12:17:02 »
Tukeshan vaan selvittää asiaa ohjeistuksen mahdolliseksi parantamiseksi, ei niinkään tule määrittämään vastuukysymyksiä.

Ei järjestäjä pysty mitenkään määrittämään minkään teknisen asian riittävyyttä tiettyyn nopeuteen. Toki voidaan vaatimukset määritellä ja noudattaa niitä. Kortin toinen puoli on se, että jos näissä on kovat vaatimukset autoille / pyörille, niin sitten ajajamäärä putoaa ja kukaan ei näitä enää järjestä.

Omaan tulee todennäköisesti jonkinlaiset kaaret tämän seurauksena ja erilainen penkki vöineen. Tärkeintä kuitenkin, että auton hallittavuus on kunnossa ja autoa testataan radalla ennen "full pullia". Itse kiskaisen maililla 1-2 vetoa testimielessä, jotta saan kuvan auton päiväkohtaisesta toiminnasta ja miten jarrutus sujuu ja sitten hakemaan tulosta. Tässäkin tapauksessa taisi olla all in mentaliteetti heti päällä. Ikävä homma tosiaan. Kuitenkin taitaa näiden ajojen ajaminen olla turvallisempaa kuin tuolla liikenteessä pörrääminen, jota ei tule unohtaa.

Lappeenrannan ajoissa ohjeistus ja merkkaukset on ollut todella hyvällä tolalla, eikä niillä tai niiden puutteilla ole voinut olla merkitystä onnettomuuden syntyyn.
Joo ei Tukes määritä vastuukysymystä, mutta voi ohjeistuksella käytännössä tappaa nopeusajot/ratatapahtumat.

Joo ei voi esim. alustan kuntoa ja toimivuutta mitenkään tarkistaa. Lähinnä jos näkee autosta että mennään sinne 300 kieppeille niin huomauttaa jos esim. rengastus on semmoinen ettei ole turvallista.

Sinulla oikea asenne että kokeilet että miten auto käyttäytyy. Kunnon materiaalista tehdyt kaaret taitaa kestää aika hyvin. Käytännössä sen mitä kuskin kroppa kestää kiihtyvyyttä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #16 : 20.08.2019, 12:37:36 »
Joo ei Tukes määritä vastuukysymystä, mutta voi ohjeistuksella käytännössä tappaa nopeusajot/ratatapahtumat.

Joo ei voi esim. alustan kuntoa ja toimivuutta mitenkään tarkistaa. Lähinnä jos näkee autosta että mennään sinne 300 kieppeille niin huomauttaa jos esim. rengastus on semmoinen ettei ole turvallista.

Sinulla oikea asenne että kokeilet että miten auto käyttäytyy. Kunnon materiaalista tehdyt kaaret taitaa kestää aika hyvin. Käytännössä sen mitä kuskin kroppa kestää kiihtyvyyttä.

Jep. Hallissa ajoin 3 ajoa kesäkuussa. 316, 318 ja 333. Vauhti nousi koko ajan ja hommasta sai paremman otteen ja tiesi miten auto käyttäytyy ja mikä on olosuhde.

Tukesilla on jo nyt moottoriurheilutapahtumiin olemassa ohjeistus ja siellä ei nyt näy mitään järisyttävää. Pääpaino on tosiaan yleisön turvallisuudella.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2271
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #17 : 20.08.2019, 17:17:00 »
Tämä täysin oma mielipide, mutta ehkä hieman hölmöä ajaa -89 autolla 325kmh ilman vöitä, kunnon penkkiä ja kaaria.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 550
  • Entinen Volvoilija
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #18 : 22.08.2019, 07:58:36 »
Toimija voisi hankkia tapahtumalle vastuuvakuutuksen tapaturmia ym varten jonka sitten maksaa osallistujat osallitumismaksussa.  Siltiki jokainen on vastuussa omasta kulkupelistään ym. tekosistaan.

Ihmettelen jos kyseisellä tapahtumalla ole ollut k.o. vakuutusta.
https://liveto.io/tapahtumanpelikirja/tapahtumajarjestajan-vastuuvakuutus/
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #19 : 22.08.2019, 11:24:35 »
Moni saattaa jättää juuri yhteen vetoon kokeilematta sen enempää hiljempaa kun 20€ per ajo ja siihen parin tunnin odottelua.

Ei voi olla turvallisuuden hinta 20e:sta kiinni. Varsinkin kun ajetaan autoilla mihin on upotettu vähintään tuhansia ja parhaillaan kymmeniä tuhansia euroja rakentamiseen.

Itse onnettomuushan taas on todella valitettava tapaus. Turha spekuloida syitä netissä varsinkin kun mitään tarkkoja tietoja harvemmalla edes on. Herättää varmasti monen miettimään, että miten omalla kohdalla voi siihen omaan turvallisuuteen panostaa ettei vastaavaa pääsee tapahtumaan toista kertaa. Karu totuus silti on, että huonon tuurin kertaantuessa riskit on aina olemassa, vaikka itse yrittäisi tehdä mitä tahansa.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa Keme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Function over form
    • Google
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #20 : 22.08.2019, 13:51:33 »
Ei voi olla turvallisuuden hinta 20e:sta kiinni.
Kyllä voi. Kymppikin voi olla liikaa.
Jeee!

 

KL-varaosat  Carwist