KKD Motorsport  Samppasport

Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?

  • 20 Vastauksia
  • 1204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10329
Lauantaina VRCF ratapäivät meni hyvin, mutta Lappeenrannassa ei mennyt. Nyt Tukes tutkii asiaa https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006209423.html Tuossa kirjoituksessa yksi lause pisti silmään
Lainaus
LAPPEENRANNAN kiihdytysajoihin osallistuneet olivat kirjoittaneet vastuuvapauslomakkeen ennen osallistumistaan. Vastuuvapauslomakkeen mukaan asiakas vapauttaa palveluntarjoajan vastuusta mahdollisissa vahinkotapauksissa.

Lomake ei kuitenkaan vapauta järjestäjää vastuussa.
Voi olla että alkaa suomessa tapahtumat vähenemään jos järjestäjä on vastuussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3223
  • 195hv/406Nm
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #1 : 19.08.2019, 22:25:56 »
Se voi olla että äkkii käy niin että kukaan ei järjestä vastaavia  :-\

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10649
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #2 : 19.08.2019, 22:33:09 »
Kyllähän tuo sinänsä on ihan tiedossa ollut, ettei tuo lomake vapauta juridisesta vastuusta. Enemmänkin sen merkitys on siinä, että sillä ohjeistetaan turvallisuusasioista tapahtumaan osallistuvaa. Tehdään selväksi, että ajajan itsekin on kannettava oma vastuunsa turvallisuudesta.

Jos jotain asiaa käsitellään oikeudessa asti, siellä sitten arvioidaan eri osapuolten vastuut ja tekemiset. Yksi lappu ei peliä kokonaan muuksi käännä. Mutta kyllä sillä oma merkityksensä saattaa olla, tuolla lomakkeella osallistuja vahvistaa tienneensä mihin osallistuu, mitä häneltä odotetaan, mitkä ovat turvallisuussäännöt jne.

V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5016
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #3 : 19.08.2019, 22:51:18 »
Itse olen käsittänyt vastuuvapauslomakkeen aina sillä tavalla, että sen allekirjoittamalla vastaa itse omista tekemisistään sekä mahdollisista seuraamuksista joita voi tulla teknisestä viasta tai ajovirheestä. Järjestäjä puolestaan pitää huolen siitä, että olosuhteet ovat kunnossa, yleisö oikeassa paikassa ja pyrkii estämään vahingot joita voi aiheutua ajoradalle tulleista nesteistä, irtotavarasta, ym. Ja sen takia yleisillä ratapäivillä on(yleensä) lippumiehet eikä vartilla tai maililla seuraavaa autoa lasketa liikkeelle jos edellisestä autosta vaikuttaa tippuneen jotain.

Mun mielestä järjestäjän on aika hankala puuttua muihin tilanteisiin. Muutoin pitäisi vaatia suorittamaan koeajo sekä vuosikatsastuksen omainen tarkastus jarrudynoineen ja ravistimineen ennen radalle lähtöä. Ja silti jää aina jotain huomaamatta.

Taitaa kuitenkin olla ensimmäinen vakavampi tapaus Suomessa maililla autolla ja montako vuotta niitä on jo ajettu?
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4031
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #4 : 19.08.2019, 22:54:15 »
Eihän tuossa muuta, kuin autoille katsastus. Vapaaehtoisvoimin se toimii rallissakin.

Toki, lisää käytettävää aikaa, eli lisää myös kustannuksia ja vapaaehtoisten määrää. Pelkkä "paikalla" kokoontuminen ja vapaaehtoisten ohjeistaminen ei mitenkään riitä, vaan vaatii raskasta suunnittelua ja oikeanlaista porukkaa.

Kiihdytyskisaamisessa taitaa olla kaaripakko mennessä alle x ajan. <-- tuo voi olla vaikea asia naittaa esim. ratapäiviin ja nopeusmittelöihin.


Harmi juttuhan tuo on, mutta ulkopuolisen silmin katsottuna ei järjestäjä tehnyt mitään väärää, ellei sitten "lähtötarkastuksessa" ollut huomaamatta esim. renkaiden riittämättömyyttä tai jotain vastaavaa asiaa.

Voimia omaisille.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3223
  • 195hv/406Nm
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #5 : 19.08.2019, 23:05:41 »
Eihän tuossa muuta, kuin autoille katsastus. Vapaaehtoisvoimin se toimii rallissakin.

Toki, lisää käytettävää aikaa, eli lisää myös kustannuksia ja vapaaehtoisten määrää. Pelkkä "paikalla" kokoontuminen ja vapaaehtoisten ohjeistaminen ei mitenkään riitä, vaan vaatii raskasta suunnittelua ja oikeanlaista porukkaa.

Kiihdytyskisaamisessa taitaa olla kaaripakko mennessä alle x ajan. <-- tuo voi olla vaikea asia naittaa esim. ratapäiviin ja nopeusmittelöihin.


Harmi juttuhan tuo on, mutta ulkopuolisen silmin katsottuna ei järjestäjä tehnyt mitään väärää, ellei sitten "lähtötarkastuksessa" ollut huomaamatta esim. renkaiden riittämättömyyttä tai jotain vastaavaa asiaa.

Voimia omaisille.
Tuo tummennettu mietitytti itteäkin mutta, milläs hitolla sen ny voi järjestäjä arvioida riittääkö autossa paukut ylittämään rajat  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Paikalla Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2059
  • Kantti on kaunista.
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #6 : 19.08.2019, 23:12:59 »
Taitaa kuitenkin olla ensimmäinen vakavampi tapaus Suomessa maililla autolla ja montako vuotta niitä on jo ajettu?
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/982ce7d2-868a-4a9f-a040-fc7a0190497e

Lappeenrannassa parikymmentä vuotta ja nyt pahin tapahtui.

Poissa Tucci

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #7 : 19.08.2019, 23:21:54 »
Tuo tummennettu mietitytti itteäkin mutta, milläs hitolla sen ny voi järjestäjä arvioida riittääkö autossa paukut ylittämään rajat  ???

Eräällä foorumilla on spekuloitu onko tuon auton renkaan nopeusluokka ylitetty..

Pahan turman jälkeen joku instanssi on saattanut erilaisia suosituksia antaa, toteutetaan 1-2 loput painuu unholaan.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4031
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #8 : 19.08.2019, 23:23:53 »
Tuo tummennettu mietitytti itteäkin mutta, milläs hitolla sen ny voi järjestäjä arvioida riittääkö autossa paukut ylittämään rajat  ???
Niin. Ei viitsisi kaikille määrätä Y luokan renkaita, koska "nopeus vapaa".

Joku kokeilee rättärillä.


Eräällä foorumilla on spekuloitu onko tuon auton renkaan nopeusluokka ylitetty..
Olen kuullut samaa...ja rajusti.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3223
  • 195hv/406Nm
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #9 : 19.08.2019, 23:28:58 »
Niin. Ei viitsisi kaikille määrätä Y luokan renkaita, koska "nopeus vapaa".

Joku kokeilee rättärillä.

Onhan se selkeesti kuskin vastuulla että kalusto riittää nopeuksiin mitä tavoittelee, ei järjestäjät voi ja pysty arvioimaan onko tää nyt menossa 200km/h vai 300km/h. Se muuten on aika leijumista kun nopeusluokka ylittyy...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4031
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #10 : 19.08.2019, 23:34:05 »
Onhan se selkeesti kuskin vastuulla että kalusto riittää nopeuksiin mitä tavoittelee, ei järjestäjät voi ja pysty arvioimaan onko tää nyt menossa 200km/h vai 300km/h. Se muuten on aika leijumista kun nopeusluokka ylittyy...
Eikä noissa rallipuolen touhuissakaan ole voitu kuolemilta välttyä edes 2000-luvulla, vaikka porukka on tarkkaan valittu vapaaehtoisporukka, josta turvateknisten laitteiden tarkastukseen valitaan kokeneempaa ja mahdollisesti myös koulutukseltaan soveltuvampaa porukkaa.
Se hiusmurtuma esim. raidetangonpään kartiopultissa ei silti käy ilmi, ennenkuin se kilpuri on koivu apparin paikalla metikössä.

Nää on näitä. Tekninen vika, ajatusvirhe, vauhtisokeus, säikähdys, tuulenpuuska.... On näitä ulkomailla sattunut paljonkin, mutta toivottavasti nyt tutkiva taho tajuaisi tuon teknisen vian tai "sattuman" mahdollisuuden, emmekä todistaisi taas yhtä Kekkoslandiamaista pykälää.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10329
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #11 : 20.08.2019, 07:47:27 »
Kyllähän tuo sinänsä on ihan tiedossa ollut, ettei tuo lomake vapauta juridisesta vastuusta. Enemmänkin sen merkitys on siinä, että sillä ohjeistetaan turvallisuusasioista tapahtumaan osallistuvaa. Tehdään selväksi, että ajajan itsekin on kannettava oma vastuunsa turvallisuudesta.

Jos jotain asiaa käsitellään oikeudessa asti, siellä sitten arvioidaan eri osapuolten vastuut ja tekemiset. Yksi lappu ei peliä kokonaan muuksi käännä. Mutta kyllä sillä oma merkityksensä saattaa olla, tuolla lomakkeella osallistuja vahvistaa tienneensä mihin osallistuu, mitä häneltä odotetaan, mitkä ovat turvallisuussäännöt jne.
Varmaan tuossa haetaan sitä että sanamuoto lomakkeessa väärä. Ei varmaan saisi puhua vastuunvapautuslomakkeesta. En kyllä keksi ennen aamukahvia parempaakaan, enemmänkin semmoinen joka viittaisi siihen että on perehtynyt vaadittaviin turvallisuussääntöihin sekä että auto on kunnossa.

Itse olen käsittänyt vastuuvapauslomakkeen aina sillä tavalla, että sen allekirjoittamalla vastaa itse omista tekemisistään sekä mahdollisista seuraamuksista joita voi tulla teknisestä viasta tai ajovirheestä. Järjestäjä puolestaan pitää huolen siitä, että olosuhteet ovat kunnossa, yleisö oikeassa paikassa ja pyrkii estämään vahingot joita voi aiheutua ajoradalle tulleista nesteistä, irtotavarasta, ym. Ja sen takia yleisillä ratapäivillä on(yleensä) lippumiehet eikä vartilla tai maililla seuraavaa autoa lasketa liikkeelle jos edellisestä autosta vaikuttaa tippuneen jotain.

Mun mielestä järjestäjän on aika hankala puuttua muihin tilanteisiin. Muutoin pitäisi vaatia suorittamaan koeajo sekä vuosikatsastuksen omainen tarkastus jarrudynoineen ja ravistimineen ennen radalle lähtöä. Ja silti jää aina jotain huomaamatta.

Taitaa kuitenkin olla ensimmäinen vakavampi tapaus Suomessa maililla autolla ja montako vuotta niitä on jo ajettu?
Samalla tavalla itsekkin tuon olen käsittänyt. Ei järjestäjä voi estää mitenkään vahinkoja jotka sattuu esim. ajovirheestä. En tiedä kuinka tarkka katsastus noissa maili tapahtumissa on, en ole koskaan ollut edes katsomassa. Siellä pitäisi olla sen verta osaavaa että jos tiedetään autossa on oikeasti tehoa niin katsottaisi että esim. renkaat riittää isoihin nopeuksiin.

Onhan se selkeesti kuskin vastuulla että kalusto riittää nopeuksiin mitä tavoittelee, ei järjestäjät voi ja pysty arvioimaan onko tää nyt menossa 200km/h vai 300km/h. Se muuten on aika leijumista kun nopeusluokka ylittyy...
Kyllä uskon että konehuoneesta näkyy että meneekö 200 vai 300.

Nää on näitä. Tekninen vika, ajatusvirhe, vauhtisokeus, säikähdys, tuulenpuuska.... On näitä ulkomailla sattunut paljonkin, mutta toivottavasti nyt tutkiva taho tajuaisi tuon teknisen vian tai "sattuman" mahdollisuuden, emmekä todistaisi taas yhtä Kekkoslandiamaista pykälää.
Tämä. Tuota juttua lukiessa minkä linkitin, tuli ekana mieleen että Suomalainen tyyli on lisätä sääntöjä. Ja monesti lisä säännöt tappaa harrastelija tapahtumat. Mitä ko. tapaturman auton varttijuttuja lukenut itse kallistumassa siihen ettei auton tekniikka ollut tehojen tasalla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #12 : 20.08.2019, 11:16:13 »
Lauantaina VRCF ratapäivät meni hyvin, mutta Lappeenrannassa ei mennyt. Nyt Tukes tutkii asiaa https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006209423.html Tuossa kirjoituksessa yksi lause pisti silmäänVoi olla että alkaa suomessa tapahtumat vähenemään jos järjestäjä on vastuussa.

Tukeshan vaan selvittää asiaa ohjeistuksen mahdolliseksi parantamiseksi, ei niinkään tule määrittämään vastuukysymyksiä.

Ei järjestäjä pysty mitenkään määrittämään minkään teknisen asian riittävyyttä tiettyyn nopeuteen. Toki voidaan vaatimukset määritellä ja noudattaa niitä. Kortin toinen puoli on se, että jos näissä on kovat vaatimukset autoille / pyörille, niin sitten ajajamäärä putoaa ja kukaan ei näitä enää järjestä.

Omaan tulee todennäköisesti jonkinlaiset kaaret tämän seurauksena ja erilainen penkki vöineen. Tärkeintä kuitenkin, että auton hallittavuus on kunnossa ja autoa testataan radalla ennen "full pullia". Itse kiskaisen maililla 1-2 vetoa testimielessä, jotta saan kuvan auton päiväkohtaisesta toiminnasta ja miten jarrutus sujuu ja sitten hakemaan tulosta. Tässäkin tapauksessa taisi olla all in mentaliteetti heti päällä. Ikävä homma tosiaan. Kuitenkin taitaa näiden ajojen ajaminen olla turvallisempaa kuin tuolla liikenteessä pörrääminen, jota ei tule unohtaa.

Lappeenrannan ajoissa ohjeistus ja merkkaukset on ollut todella hyvällä tolalla, eikä niillä tai niiden puutteilla ole voinut olla merkitystä onnettomuuden syntyyn. 
« Viimeksi muokattu: 20.08.2019, 11:19:05 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R

Poissa nall3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #13 : 20.08.2019, 11:42:40 »
Moni saattaa jättää juuri yhteen vetoon kokeilematta sen enempää hiljempaa kun 20€ per ajo ja siihen parin tunnin odottelua.

Paikalla VäLKKy

  • EI KUVAA SAATAVILLA
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5299
  • Kaikkee sitä...
Vs: Rata-ajojen järjestäminen jatkossa vaikeampaa?
« Vastaus #14 : 20.08.2019, 12:16:02 »
Eräällä foorumilla on spekuloitu onko tuon auton renkaan nopeusluokka ylitetty..

Paikalla olleiden mukaan ei ole ylitetty. Siis ei ollu Linglonkit alla.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15

 

Futurez  Proturbo