Autoracing  KL-varaosat

Turbiinilukon käyttäytyminen

  • 11 Vastauksia
  • 3128 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Turbiinilukon käyttäytyminen
« : 22.08.2019, 08:41:47 »
Autona XC70 D5 -05 AW55-51sn laatikolla. Tuntuis että turbiinilukko ei lukitu muutakuin vitosvaihteella ~85 km/h vauhdista. Senhän pitäisi toimia kuitenkin kolmosvaihteesta ylöspäin. Geartronic-puolella ajaessa lukittuukin kolmosesta ylöspäin.

Olen ajanut aiemmin toisella volvolla missä sama laatikko mutta en muista miten se käyttäytyi D-puolella, muistelisin kuitenkin ettei tuntunut tuollaiselta luistelulta. Ei tuo varmaan normaalia ole mutta mistähän voisi johtua?
D5244T

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1586
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #1 : 22.08.2019, 09:20:15 »
Samanlailla käyttäytyy omakin laatikko eli normaalia.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #2 : 22.08.2019, 09:29:23 »
Joo testailin tuossa vielä kun ajelin. Eli vaatii ~2000 rpm ennenkuin lukittuu eli ei kerkeä koskaan D:llä alemmilla vaihteilla lukittua koska vaihtaa jo isommalle. D:llä jos yrittää ajaa alle 60 km/h cruise päällä niin kierrokset pumppaa eestaas, koska yrittää ajaa liian isolla vaihteella ilman lukkoa. GT-puolen pakko kolmosella onnistuu pumppaamatta samassa vauhdissa.

Onko tuota lukitusta mahdollista säätää jotenkin? melkein väittäisin että aiemmin ajamani laatikko lukitsi pienemmillä kierroksilla. Voi olla kyllä väärin muistettukin.
D5244T

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6475
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #3 : 23.08.2019, 09:28:50 »
Oma ei kyllä luistele noin. Onko vaihteistoöljyt tuoreet ja oikeassa määrässä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #4 : 23.08.2019, 12:22:37 »
Öljyt on tuoreet ja oikea määrä. Eikä mitään muita nykimisiä esiinny.

Millä kierroksilla Mustalaatikolla turbiini lukittuu?

D5244T

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #5 : 23.08.2019, 12:42:53 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5097.0

tästä oli näemmä aiempikin topic. Pitänee perehtyä tuohon sopeuttamiseen.
D5244T

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6475
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #6 : 23.08.2019, 13:41:01 »
Öljyt on tuoreet ja oikea määrä. Eikä mitään muita nykimisiä esiinny.

Millä kierroksilla Mustalaatikolla turbiini lukittuu?

Millähän mä saisin sen varmistettua kytkemättä Vidaa.. Oleellista on että luistamisen tunnetta ei tule kuin aamulla liikkeelle lähtiessä hetken, ja kiihdytykset on suht ripeitä yleensä. Cruise on tasaisessa ajossa aina päällä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2244
  • Tampere - Pori
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #7 : 24.08.2019, 19:35:51 »
Kylmänä kuuluukin ”luistaa” tavallista enemmän kunnes öljy lämpenee. Jos olisi vikaa olisit saanut siitä jo ilmoituksen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #8 : 26.08.2019, 16:58:54 »
Minä tein monesti silleen, että kun sen sai lukkoon n. 78km/h nopeudessa, niin vakionopeussäädin päälle ja miinuksesta pudottelin vauhtia reiluun kuuteenkymppiin, niin pysyi lukossa. Mutta muistaakseni toi vain vitosella.

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #9 : 04.09.2019, 19:47:41 »
Noniin pääsin testaamaan etuvetoista vastaavalla laatikolla ja kyllä persdyno oli oikeassa, on näissä eroa.

Etuvedossa lukko menee päälle 75-80 km/h, n. 1750 rpm, XC:llä pitää n. 10 km/h ajaa lujempaa että nappaa kiinni, kierrokset 2000 rpm.

Alaspäin lasketellessa V70 pudottaa lukon pois vasta ~1500 rpm, XC ~1800 rpm.

XC:llä on melko ärsyttävä ajaa maantietä 80 alueella kun letka menee lähes aina juuri niin hiljaa ettei lukko pysy päällä.

Onko kellään XC70ä 5-vaihteisella aisinilla ja D5:lla joka vois vahvistaa tätä hommaa  :D Johtuneeko eri välityksistä tasauspyörästössä tms. en tiedä saako tuolle mitään tehtyä. Tuota resetointia varmaan pitää koittaa
« Viimeksi muokattu: 04.09.2019, 19:59:16 kirjoittanut sikalintta »
D5244T

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 277
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #10 : 04.09.2019, 20:16:17 »
Ja eikä se tosiaan D:llä lukitu missään vehkeessä kuin vasta vitosvaihteella. Käsivalinnalla saa 3-5 lukkoon.
D5244T

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbiinilukon käyttäytyminen
« Vastaus #11 : 04.09.2019, 20:23:36 »
Itse olen kuullut väittämän, että lukittuisi herkemmin käyttäessä winter asetusta  :idiot2:. Toki se liikkeelle lähtiessä luistaa ja lähtee kolmosella mutta liikkeellä ollessa lukitsisi herkemmin. Tiedä tästä mutta tällaisen olen kuullut. Itselläni on 2005 V70 ja se tuntuu lukitsevan asiallisesti. Kylmänä luistaa herkemmin. Omaan makuun kuitenkin lämpöisenä lukitsee nelosellakin. Tai sitten en tajua asiasta mitään ja luulen tietäväni/ymmärtäväni.

 

Futurez  Kulkukoira