Elekma  Autoracing

940 tyhjäkäynti ongelma

• 2 Vastauksia
  • 977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jepajee

• Grand Luxe Touring
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
940 tyhjäkäynti ongelma
« : 04.09.2019, 17:03:02 »
Eli aika jännän äärellä oon nyt viikon ollu tuon vehkeen kanssa. B230ft koneellisen 940 tyhjäkäynti on nyt kummitellu ja kaikki kikat oon kokeillu. Vanhat viestiketjut aiheesta oon kahlannu läpi,mutta niistä ei ole paljoo apua ollut.

Auto käynnistyy normaalisti ja ajaessa ei tunnu mitään vikaa. Myös kylmällä konella kaikki on ok, mutta lämpimällä koneella jättää tyhjäkäynnin aika usein n.1500rpm tuntumaan. Tyhjäkäynti koitaa laskea mutta hyppää heti takaisin. Tulpat, kampuran anturi, tyhjäkäynti venttiili, puola, pääteaste ja ilmanputsari on vaihdettu. Imuvuodotkin tutkin ja pari haperoa letkua vaihdoin. Tyhjäkäynnin perus säädötkin on tehty. Niin ja lisäksi tänään huomasin, että vaihteen valitsimen asennolla näkyy olevan yhteys tyhjäkäyntiin. Kun keppi on P:llä tai N:llä jää tyhjäkäynti ylös muttaR, D, 1 tai 2 ei nosta tyhjäkäyntiä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Yksi Volvomies

• Vieras
Vs: 940 tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #1 : 05.09.2019, 19:51:44 »
Kävi tässä vaan mielessä, että palautuuko kaasuvaijeri/rumpu asetelma varmasti tyhjäkäyntiasentoon kun jalka on poissa kaasulta? Itselläni pääsi tämä rumpu/vaijeri asetelma likaiseksi ja ei siten aina palauttanut, eli jätti kierroksia koneeseen. Minulla tosin B200k, mutta vaijeri/rumpuasetelmahan on myös B230ft koneessa. Samalla voisi katsoa, että kaasuvaijeri on sopivan kireällä, ei liikaa, eikä löysällä. Itse vain sitten tosiaan puhdistin tämän vaijeri/rumpuasetelman ja öljysin. Joku varmasti tietää minua paremmin, mutta tuohon valitsimen asennon vaikutukseen käyntiin, ajattelin, että P tai N eivät "rasita" moottoria, eli kierrosluku nousee. Ja kaikki vaihteet taasen aiheuttavat koneelle rasitetta ja vastusta, jonka vuoksi kierrokset pysyvät matalalla.

Poissa jepajee

• Grand Luxe Touring
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 tyhjäkäynti ongelma
« Vastaus #2 : 05.09.2019, 20:15:58 »
Kävi tässä vaan mielessä, että palautuuko kaasuvaijeri/rumpu asetelma varmasti tyhjäkäyntiasentoon kun jalka on poissa kaasulta? Itselläni pääsi tämä rumpu/vaijeri asetelma likaiseksi ja ei siten aina palauttanut, eli jätti kierroksia koneeseen. Minulla tosin B200k, mutta vaijeri/rumpuasetelmahan on myös B230ft koneessa. Samalla voisi katsoa, että kaasuvaijeri on sopivan kireällä, ei liikaa, eikä löysällä. Itse vain sitten tosiaan puhdistin tämän vaijeri/rumpuasetelman ja öljysin. Joku varmasti tietää minua paremmin, mutta tuohon valitsimen asennon vaikutukseen käyntiin, ajattelin, että P tai N eivät "rasita" moottoria, eli kierrosluku nousee. Ja kaikki vaihteet taasen aiheuttavat koneelle rasitetta ja vastusta, jonka vuoksi kierrokset pysyvät matalalla.

Vaijerin, vivuston ja läpän liikkuvuuden tarkastin heti alkuun kun ongelmat alko
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

KL-varaosat  Race.fi