Elekma  Autoracing

Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"

  • 75 Vastauksia
  • 24717 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 Turbo "Ahdettupakastin"
« Vastaus #75 : 20.10.2025, 23:57:13 »
Elikkä viime päivityksen jälkeen tapahtunut seuraavaa, heti saman viikon sunnuntaina meni bensapumppu siis vaihtoon ja sillähän alko taas auto toimimaan, ei siinä mennykkään kun varmaan 1,5 vuotta saada vika selvitettyä ja taas vehkeet käyntiin. Vanhan pumpun tilalle meni Sweden Partsin tarvike pumppu jonka ensin kötöstelin siitä omasta muovi koteloinnistaan pois, näytti vanha pumppu vähän siltä että saattoi vaikka olla samanlainen tarvikeosa. Selkeesti tuo Sweden Partsin tarvike on tarkotettu käytettäväksi sen oman muovikotelonsa kanssa kun joutu vanhan suodattimenkin laittamaan pumpunpäähän kun se uusi pumpun mukana tullu ei istunu kunnolla siihen pumpun päähän, syy miksi se piti siitä alkuperäsestä muovikotelosta ottaa pois oli siis se että sen pelkän pumpun sai helpommin siihen alkuperäseen kiinni kun alkaa patentoimaan sitä tarvikepumpun kotelointia paikalleen.

Vahingoiltakaan ei sitä tankkilaitetta irrottaessa selvitty, sitä irti nitkuttaessa toinen bensatankin kiinnityspanta napsahti poikki ja kasaan päin laitettaessa huomasin et täyttöputken klemmari oli korkannu eikä ollu just sopivaa uutta klemmaria niin se on nyt nippusiteellä kiinni.

Olihan tuo kiinnityspanta aika happamassa kunnossa


Tuossa vielä kuva autosta kun pääs pihalle ekaa kertaa pitkästä aikaa


Seuraavaksi vuorossa oli sisustan takasin kasaan laittaminen tuli ensimmäinen erä hiirien sotkuja siivottua, kun ne jossain kohtaa on tuota takapenkin ympärystöä käyny asuttamassa tai käyttäny enemmänkin vessana. Sen jälkeen tuli laitettua paksin lattia paneelit takasin paikalleen ja samassa yhteydessä löysin tästä autosta lisää ruostevaurioita. Tässä autossahan ei siis ole enää akselin ylityksen lämpöpeltiä tallella niin sieltä lähteny hyvin ruostumaan, toisessa kuvassa näkeekin että nuo reijät on sen lämpöpellin kiinnitysten kohdalla.


Seuraavaksi pari päivää myöhemmin tuossa eilen pyörittelin tähän toiset renkaat alle otin siis tämän auton huonot talvirenkaat (ne kolme ehjää) joista nypin nastat ja neljänneksi pyöräksi laitoin vararenkaana toimineen 24 vuotta vanhan kitkan ja Aurigat sai väistyä.
Samalla kun renkaat vaihdoin tuli samalla löydettyä lisää ruostevikaa takapyöräkotelosta ja tuli samalla uudelleen kuvattua ja tarkasteltua vanhat jo löydetyt ruostevauriot jotka joutessani olisko ollu joskus 2024 kesällä kaivoin esiin.

Tuollaisessa kunnossa oli siis takapyöräkotelon kulma, kuvattuna tavaratilan sivukoteloinnista


Ja kun tuo toisen puolen kontelointi oli niin hyvässä kunnossa niin menin katsomaan toisen puolen ja eristevillojen takaa löytyi seuraava näky.


Sitten mennään niihin muihin ruosteisiin
Aloitetaan vasemmasta helmakotelosta joka on vaihto kunnossa, oikeassa helmakotelossa ei ole kun pari reikää toki sekin vaikuttaa pitkältä matkalta aika heikko kuntoiselta sen verta puumaiselta kuulostaa pelti.


Taka poikittaiskotelointi on myös parhaimmat päivänsä nähny oikeassa päässä

Ja vasemmassa päässä sen on joku joskus paikannut hyvin huonosti


Takanostokohdat on myös muistaakseni molemmin puolin aikalailla suraavanlaisessa kunnossa.


Sekä vasemman takanostokohdan viereisen vedenpoistoreijän kohdalla on seuraavanlaista


Sekä Jetronic boxin alapuolella on seuraavanlainen tuuletusreikä ja tuossa on myös melkeen vieressä yks helmakoteloon menevä koritulppa minkä ympärys on vähän rosoinen reunoiltaan.


Että kyllähän tähän vehkeeseen saa aikapaljon hitsikonetta ja peltiä kuluttaa jos meinaa takasin liikenteeseen saada ja siihen vielä päälle se että tähän joutu lisäksi ainakin tuulilasin varmaan vaihtamaan se kun on käytännössä laidasta laitaan halki ja öljyvuodoille olis hyvä jotain tehdä kun suunnilleen joka stefa vuotaa öljyä. Onneksi jarrujen kanssa sentään selviää luultavasti putsailulla ja pienellä herkistelyllä kun tähän vasta vähän ennen seisomaan jäämistä laitettiin uudet levyt, palat ja satulat eteen takajarrutkaan ei paljoa vanhemmat ole pl. jarrusatulat.

Tänään vielä siivoilin takapenkeiltä niitä hiirien jätöksiä sen mitä imurilla sai ja nostin penkit takasin pystyyn, vielä pitäis nuo apparin puolen lattialistat laitta takasin paikalleen niin olis sit auto taas nipussa senkin kannalta jos tämän myy niin ei tarvii seuraavan omistajan miettiä mikä ruuvi kuuluu mihinkin kun niitä ei joku älykäs auton rassaaja sillon kauan sitte irrottaessaan tajunnu laittaa johonkin vaikka pahviin kiinni ja merkata tarkasti mikä kuuluu mihinkin, sen sijaan ne on siellä täällä pitkin autoa ja itelläkään mitään tietoa missä on minkäkin paneelin ruuvi.

Tähän vielä loppuun kuva kun on peltikiekot alla
Joskus ehkä vielä käytössä: 1996 945 Turbo B230FK+M90
Käyttis: 1996 Opel Astra F Sedan 1.6i 16v

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron