Proturbo  Autodiagnoosi

850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa

  • 10 Vastauksia
  • 3559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« : 18.10.2011, 09:48:14 »
Morjens Volvo asiantuntijat!

Elikkä 850:n takajarru(t) alkaneet jyristä pahan kuuloisesti. Aina jarruttaessa jyrähtää ja jarrut jää usein laahaamaan jarrutuksen jälkeen eli jyrinä jatkuu hetken. Ääni on aika pahan kuuloista...

Eli jarrurempan aika. Muistelen että minulla oli kymmenisen vuotta sitten Opelissa sama vika ja vaihtoivat huollossa vain palat. Nyt ajattelin kokeilla itse mutta mitä luulette pitääkö vaihtaa muuta kuin palat? Levyt on suorat ja luulisin että vielä ok kunnossa. Pitäisi ennakkoon käydä hakemassa osat elikkä pitäisi tietää mitä ostaa:-) Netistä löytyy kyllä hyviä ja aika seikkaperäisiä ohjeita osien vaihtamisoperaatiosta.

Entäs kun Bilian osat on kalliita ja Motonet / Biltema osasto hakuttua niin mistäs HKI alueelta noita välimallin osia kannattaisi kysellä? Olen aiemmin ostanut kaikki varaosat edellämainituista.

Kiitos!!

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #1 : 18.10.2011, 10:00:53 »
Moro tuosssa ohje niihin jarruremppoihin eteen ja taakse  ihan itse kirjoittanut ohjeen,Hyvin on pelannut noi Bilteman jarrusylinterit takana 5-6 vuotta.Hinnat ovat muuttunee varmaakin kun tuosta asennuksesta on on monta vuotta
                       ETUJARRUT
       
Avaa konepelti sekä jarrunestesäiliön kansi jos epäilet että nesteitä tulee yli niin perheessä varmaakin jokin ruisku jolla voit alentaa nestepintaa tai sitten kunnon bruutta.
Seuraa tilannetta jarruneste ja maali ei sovellu yhteen eli tarkkuutta peliin.

Tarvitaan:Brembom 2 kpl jarrulevyjä Lucaksen jarrupalat maksaa yht n.120€ tarvikeliikkeestä.
Varaamme aikaa 1 tunti 45 minuuttia.

Tarvittavat työkalut; Rengaspultti avain,asennus pukki ,tunkki tai tavallinen neste nosturi,hylsysarja(hyvä), 7 millin kuusiokoloavain hylsy malli.10 millin lenkki tai pitkä 10 millin hylsy kärkipihdit,vasara.talttapää ruuvimeisseli,narua.
Ns kumirasvaa sinne sylintereihin ,jarrurasvaa jarrujenpuhdistus kamaa sekä painepullossa tervaa.
Aukaise vanteesta pultit 19 millinen hylsy ja sillä rengaspulttiavaimella avaamme pultit molemmat renkaat.
Nosta auto etupuoli ylös ,itsellä nosturi laitan sinne tukivarren alle ja nosto.
Laita varoiksi asennuspukki sinne varmistamaan että jos nosturi pettää niin ei synny vahinkoja tai laita irrotettu rengas ja pari lankkua että jää varaa hengitellä jos nosturi pettää (pakollinen huumori osuus).
Vedä jarrusatulaa itseesi päin voimakkaasti.
Irrota rautalanka kiinnitys satulasta muista kuinka on kiinnitetty.
Pihdit tai ruuvimeisseli apuna irrotuksessa .
Katso sinne jarrusatulan taakse näet siinä jarruletkun peräpuolella pyöreän kumitutin poista,  Kynnet pitkät tai ruuvimeisselillä lähtee hyvin irti
Samanlainen alhaalla ne on liukutapit joihin tarvitaan se 7 millin kuusiokoloavain sekä hyvä räikkä tai sitten niitä tavallinen kuusiokolo avain malli piippu
Irrotettu niin vedä jarrusatulaa keulaan päin pitäisi irrota jos kiinni niin vasaralla 2 kipakkaa lyöntiä auttaa asiaa,jarrusatula irti niin ripusta se jouseen kiinni muista ei mitään umpisolmuja.
Jarrupalat on irti niin jos siellä toisessa sisemmässä sylinterissä jarrupala vedä itseesi päin ja se irtoa ,näet että sellainen 3 kynnen kiinnitys on palassa.
Seuraavaksi otamme 15 mm hylsyn ja avaamme sen tukiraudan näet ne pultin kannat ota vaikka se kiinteä  väännin sieltä hylsykotelosta voi olla sen verran tiukassa että ei tarvitse pelätä räikän rikkoontumista.
Auki nosta pois paikaltaan
Avaa keskitystappi 10 milliä levy pitäisi olla irti jos vastustaa niin sinne keskustaan irrotusöljyä ja 2 navakkaa lyöntiä vasaralla sinne takapuolelle niin pitäisi irrota kevyesti.
Katso sitä sylinteriä onko kunnossa sylinteri pitäisi painaa ihan sisään että mahtuu uudet palat paikoilleen.
Itsellä on sellainen pieni ruuvipuristin ,vanha jarrupala vaan sylinterin päälle sekä puristin painamaan sylinteriä sisään ja kierrä siihen asti kun sylinteri runko on tasoissa.
Tai voi käyttää vaikka vasaran puista vartta apuna väännössä.
Kun taasen näkyy että sylinteri on jumissa sekä vaikka vuotanut niin kannattaa mennä Biltemaan ostamaan jarrusylinterit maksaa n50€ kappale.
Helppo nakki vanha sylinteri pois sekä uusi tilalle avaa vain jarruletkun ja nopeasti uuteen kiinni ei valu ne jarrunesteet turhaan.Tai jos on puristin käytössä niin jarruletkuun kiinni niin ei valu..
Samalla vaihtuu ne jarruletkukin jos halkeamia pinnassa maksaa eteen ja taakse n20€.
Siitä huolimatta jarruremontti  jatkuu.
Puhdista jarrulevyt uudet,tärpätillä tai jarrujenpuhdistus aineella.Laita sylinterin kaulukseen sitä kumirasva estämään veden pääsy sylinteriin sekä itse olen laittanut tervaa sinne sylinterin koloon jonne menee kiinnitysraudat ,estää ruostumisen ja kitinän.
Aseta paikoilleen laita keskitys pultti kanssa paikoilleen.Kiinnitysrauta paikoilleen,jarrupala uloin paikalleen sekä kiinnitä sylinteriin se jarrupala niistä kiinnikkeitä ole varovainen että suojakumi ei vahingoitu.Työnnä sylinteri paikoilleen ja kun paikoilla niin ne liukutapit paikoilleen voi sipaista sitä jarrurasvaa niihin ei hapetu kyseinen osa.Vielä laitamme sen rautalanka jutun paikoilleen ja se on siinä.Rengas paikoilleen ja niihin pultteihin olen käyttänyt tervaa aukeaa helpommin seuraavan kerran.
Muistakaa ennen koeajolle lähtöä pumpata 3 kertaa jarruja.Sylinterit olette vaihtaneet niin se ilmaus.Molemmin puolin tehty niin koeajolle matkamme käy.Ei kovia jarrutuksia että osat mukautuu kunnolla .
Ajettu koeajolenkki kokeille lämpiääkö jarrut sopivan haaleat niin jarruremontti onnistunut.
Kiristysmomentteja
7 millinkuusikolo pultit 30Nm suomeksi n3kg
Etujarrusatulan kannake 100Nm
Pyörän pultit 110Nm
Ps hintavertailu 1 jarrulevy Volvolla maksaa 98€ eli ihanan kallista.

             Takajarrut +käsijarru korjaus

Mitä saa Suomessa 200€ rahaa.
Sillä saa täydellisen jarruremontin taakse 850 Volvoon.
Ohjeet tässä jos itse tekee ja siinäkin säästä 1 munkkikahvin hinnan.
Ohjeet .
Osta Biltemasta jarrusatulat 2 kappaletta a hintaan 49.90e =99.90€
Jarrulevy a29€=58€
Jarrupalat 9.90€ sekä ne liimattavat kitinälevyt sinne palojen taakse.
On kumia täten hiljaiset ja toimivat.Asennussarja3.35e
Käsijarrukengät jos tarvetta itsellä vaikka oli mittarissa yli 230tkm niin kulumaa oli ainoastaa1.5 milliä en vaihtanut kun ei ollut tarvetta.
Käsijarrukengät 19.90e asennussarja 5.90€
Jarruputket 2 kappaletta jotka menee sinne satulaan useimmiten niin jumissa ei auta muun kuin uusia koko putki .

Tarvikeliikkeestä saatavana katsovat kirjassa pituuden ja mikä nippeli tulee putken päähän hinta 2 putkelle n 12€

Jarrusatulan kiinnityspultit 4kpl Bilia maksaa 4€ teemme takuutyötä siksi vaihdamme kaikki osat uusiin .
Tämä ohje käsijarru säätämiseen on  kuskinpuolelle kun se käsijarrumekanismissa on kuskinpuolella  klo 12 ja pelkääjänpuolella klo 11 se säätöhomma.
Pyörän pultit auki auto ylös sinulla on hyvät pukit laitat sinne takaakselin alle ja nosta molemmilta puolilta eli auto on takapäästä ylhäällä voit tehdä sarjatyötä ja nopeuttaa kivasti.
Katso että eturenkaiden edessä ja takana topparit ettei auto rupea liikkumaan.
Vaihdesilmässä ja käsijarru EI SAA OLLA PÄÄLLÄ
Rengas irti ja vasaralla ja pyöreäpäisellä halkaisija 4 milliä lyöntipuikolla napsautetaan lukitussokat irti satulasta eli palat irrotetaan .
Kärkipihdit vedetään sokka irti ja samoilla pihdeillä napataan palat pois.
Kokeillaan aukeaako satulassa oleva jarruputki auki sinulla on 11millin jarruavain eli lenkki jossa sellainen kolo että putki mahtuu menemään justiinsa läpi .
Ei aukea,napsauta niillä kärkipihdeillä se letku poikki ja taita putken suu ettei jarrunestettä tiputa.

Otetaan 13 millin hylsy ja avataan ne kiinnityspultit jotka pitää satulan paikoillaan.

2 pulttia avautuvat helposti kun on voimaa takana katso että oikea avautumissuunta.

Satula pois ja sen jälkeen otetaan jarrulevyssä oleva keskityspultti pois 10 millin lenkki
Toiset tässä vaiheessa löysäävät käsijarruvaijeria keskikonsolin luukku auki näet pikku luukun avaa se pikku talttapäinen ruuvimeisseli ja ota muistaakseni 4 millin kuusiokoloavain jolla löysäät säätöä .Kädellä tunnet sen pultin helppo säätä siitä.

Kokeilet levyä tuntuuko että käsijarru kantaa,eli joudumme löysäämään mekanismia.
Käännä jarrulevyssä oleva reikä kello 12 kohdalle ja laita ruuvimeisseli sinne reikään kokeille löytyykö se hammasratas jolla säädetään käsijarrun kireyttä.
Muistaakseni kun nostat sitä ruuvimeisselin kahvaa niin löystyy .
Kokeilemalla sen huomaa.
Vetäise se jarrulevy pois kuten huomaat käsijarrulevyt ainosastaan pölyiset muuten kunnossa .

Voit imuroida pölyt pois tai sitten puhaltaa ne pois  painepullolla on hyvä sellainen jolla tietokoneita putsataan.
Santapaperilla voit sipaista karheutta käsijarrukenkiin .

Putsaa jarrulevy pois rasvasta laita levy paikalle ja keskitystappi paikalleen kiinni.

Tässä vaiheessa varmaakin kannattaa palauttaa käsijarrun kireys jos olette koskeneet siihen vaijeriin
Säädä käsijarru niin että ei hankaa vapaa asennossa itse kokeilin niin että käsijarrukahva 3 pykälässä ei jaksanut käsin enää vääntää levyä .

Säädöstä vielä ensiksi säätö aivan auki eli levy jumissa ja aukaiset sitä säätöä niin että pyörii vapaasti .

Laske vielä montako hammasta aukaisit niin on helppoa saman verran toisellekin puolelle säätä Käsijarru.

Laita jarrusatula paikalle kiristä pultit tarpeeksi kiinni onneksi niissä uusissa pulteissa on lukitus ainetta ei aukea helposti ,se punainen kama.

Ennen jarrusatulan paikalleen laittoa työnä ne sylinterit sisään että jarrupalat sopii hyvin tässä vaiheessa on helppoa katsoa tämä homma.

Jarrupalat sivele sivuun kuparitahnaa tai CRC jarruille suunniteltua pastaa.
Jos sinulla on jarrukumi rasvaa niin sinne sylinterin päihin sipaise kyseistä ainetta.
Palat paikallaan niin laitetaan se asennussarja paikalleen jousi ja sitten ne lukitustapit katso että reiät on kohdilla ja sillä pikku vasaralla napauta tapit paikalleen joihin olet myös laittanut rasvaa kupari tai pastaa.
Menee koloihin ja lukittuu samalla.
Oletko koska vaihtanut autoosi nesteet jos et ole niin kannattaa valuttaa sitä jarruputkea myöten likainen nesteet purkkiin ettei pilaa uutta sylinteriä.

Ei ole enää kuin jarruletkun vaihto ota irti siitä akselin luota putki ahdas paikka mutta kyllä se sieltä aukeaa kun on ammattivehkeet .
Uuden putken olet taivuttanut vanhan putken malliseksi ja tee niin vasemmalla kädellä työnä putkea liitokseen ja oikealla käännät liitintä johon olet laittanut tervaa tai sitten sitä kuparirasvaa.

Katso että liitin ei vuoda ja sama homma sinne satulan päässä.

Jarrunestettä säiliöön sanovat että DOt 4 tai 4+ ompi luokitus.
Avaa ilmausruuvi johon myös rasvaa kierteisiin ja avain on 9 millinen lenkki.
Kun nestettä tulee on ilmauksen vuoro otetaan kaveri /vaimo avuksi .

Jarrupoljin pohjaan ja avataan se ilmausruuvi ilmat purskahtaa ulos .

Toistetaan 3 kertaa tai niin kauan kun ei ilmaa enää tule , ja voi laittaa letkun siihen ilmausruuviin ettei mene autonalustaa jarrunestettä ja luonto kiittää.
Rengas paikalleen ja kiristetään momenttiin kun auto on alhaalla.

Kun teette näitä asioita olkaa HUOLELLISIA ja kiristäkää kaikki ruuvit ja mutterit sekä puhtaat kädet eli ei rasvaisilla käsillä käsitellä niitä jarrupaloja.
Rasvalla on huono kitka.
Molemmat puolet tehty niin ajelkaa varovaisesti ensiksi alussa ja 200km matkalla ei mitään paniikkijarrutuksia osat mukautuu ja saapi nauttia kättensä töistä pitempään.

Aikaa menee n 2 tuntia tähän  remonttiin jos ei mitään yllätyksiä satu.
Kuten huomaatte ei tämä ole vaikeaa.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #2 : 18.10.2011, 10:04:47 »
osta satulat huoletta biltemasta, 64€, letkut jostain tarvikeliikkeestä, levyt ja palat oman maun mukaan, itse laitoin etupäähän bilteman satulat, brembon levyt sekä ferodon palat, ja lekut uusittiin samalla, merkkiä en muista.

Poissa Carde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #3 : 18.10.2011, 13:00:05 »
Moro
Eilen ehtoolla tuli laitettua taakse uudet jarrupalat kun alkoi jäämään kuskinpuolella takajarru laahaamaan ja vinkumaan. En hakenut uusia satuloita (koska paikallisesta niitä ei saanut ja biltemaan olisi ollut 50km sivu, eli en olisi ehtinyt). Eli siis tunkki alle ja pukille. Ratas pois, jarrupalat irti, varovasti kangotella sylinterin suojakumeja ja sinne reilusti  ruosteenirrotinta. Toiselle puolen levyä, jota siis ei vielä työstetä vanha pala paikalleen. Työstettävälle puolen laitoin keskikokoisen rengasraudan männän ja levyn väliin. Sitten kaveri autoon polkemaan jarrua ja itse vääntelin rengasraudalla männän takaisin sisään. Sitä piisalle monesti että mäntä alkaa liikkumaan oikein ja vähän väliä lisää ruosteenirroitinta lisää. Kun mäntä liikkuu kevyesti molempiin suuntiin ja palautuu hieman kun jarrupoljin päästetään painetaan mäntä takaisin sisään ja pannaan sillepuolen vanha pala paikoilleen. Sitten toisellepuolen levyä sama juttu. Sen jälkeen pesu rasvanpoisto sprayllä huolellisesti. Itse laitoin vielä mäntien päälle varovasti vielä kuparitahnaa. Siis sinne männän varsiin kumin alle. Ei pitäisi heti tarttua uudestaan. Sitten vain uudet palat kitinäkumeineen paikalle ja hyvin toimii taas. Aika näyttää että kuinka kauan vai pitääkö kohta kävästä ostamassa ne uudet satulat.  :)

/Carde
Volvo 850 STW 10v manual - 94

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #4 : 18.10.2011, 14:23:23 »
Kiitoksia vinkeistä. Taidan kokeilla ensin vaihtaa palat ja yrittää herkistellä mäntiä. Jos ei auta niin sitten katotaan suurempaa remonttia!

Poissa jari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kahta en vaihda: Volvoa ja Vaihdetta.
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #5 : 18.10.2011, 18:35:14 »
Kiitoksia vinkeistä. Taidan kokeilla ensin vaihtaa palat ja yrittää herkistellä mäntiä. Jos ei auta niin sitten katotaan suurempaa remonttia!
Moi! Tiivistesarjoja saa myös jos et uusia satuloita laita , motonet 8,80€. Jos satulan mäntä ei pahasti syöpynyt niin hioo vaan ruosteet pois ja puhdistelee hyvin. Ja kasaus sitten jarrunesteen kanssa.
850 2.4 10v aut. -95 sedan

Poissa anodi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #6 : 21.10.2011, 13:59:14 »
No niin. Hain uudet palat ja asennussarjan TI-tarvikkeelta käpylästä. Yllätyksenä sisemmät palat oli melkein kulumattomat ja uloimmat täysin lopussa. Kuskin puolelta palat lähti helpohkosti irti ja hetken turaamisen jälkeen molemmat männät alkoi liikkumaan hyvin. Ensin alkuun sisempi mäntä ei liikkunut poljettaessa lainkaan (siksi siis palakaan ei ole kulunut). Pelkääjään puoli oli ongelmallisempi. Sisempi kulumaton pala ei lähtenyt irti vaikka kuinka yritti irrotella voimalla, viekkaudella ja CRC:llä. Kyllä se hiukan heilu siellä mutta ei liikkunut juuri lainkaan ulospäin kolostaan. Kello alkoi tikittämään puolta yötä joten herkistin vain uloimman puolen ja vaihdoin palan uuteen. Nyt kyllä jarruttaa erittäin hyvin jne mutta kaippa se sisempikin pitäisi saada korjattua.

Kauanko muuten jarrupalat yleensä kestää näissä Volvoissa? Voisi seuraavalla kertaa tsekata etupää kun ei tuo iso homma ollutkaan.


hevonen

  • Vieras
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #7 : 21.10.2011, 15:06:35 »
Jarrupalojen kesto on kiinni ihan valmistajasta ja ajotavasta+ kilometreistä.

Ps. Noihin jarrumäntiin sinne pölysuojan alle en itse kyllä laittaisi kuparitahnaa... Sinne on olemassa ihan oma jarrurasvansa.
Nuo pölysuojat kun ei välttämättä ole öljynkestävästä kumista valmistettuja ja talvella se kuparitahna on melko jytyä.
Tuota oon ite käyttänyt eikä ole ongelmia. Tosi hyvä aine myös kasatessa mäntiä sylintereihin... http://www.allraceoil.com/pbrrubbergrease.html

Koo Pee, eikun Nercs tuossa jo tyhjentävää ohjetta remppaan antoikin...
« Viimeksi muokattu: 21.10.2011, 18:24:40 kirjoittanut hevonen »

Poissa Verme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #8 : 01.11.2016, 17:28:40 »
Ymmärsinkö ohjeesta oikein, että jos vaihdan jarruletkun, ei jarrunesteitä tarvitse välttämättä vaihtaa saatika jarruja ilmata? Tänään katsastuksessa ilmoittivat, että letku hapero ja vaihdettava. Sitten uusintanäyttöön.
Alla murisee Volvo 850 farmari, vm.-95 :)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4651
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #9 : 01.11.2016, 17:46:39 »
ymmärsit aivan oikein,letku vaihtoon ja kun vaihdettu letku niin avaat ilmanipan satulasta ja annat nesteen valua sen aikaa kun ilmakuplat loppuvat, ja se on siinä,muista katsoa että säiliössä on nestettä. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Verme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 850 2.4 10v -95 jarrujyrinää havaittavissa
« Vastaus #10 : 01.11.2016, 18:09:44 »
ymmärsit aivan oikein,letku vaihtoon ja kun vaihdettu letku niin avaat ilmanipan satulasta ja annat nesteen valua sen aikaa kun ilmakuplat loppuvat, ja se on siinä,muista katsoa että säiliössä on nestettä. ;)
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Varmistamalla ei ainakaan pahenna asiaa  :)
Alla murisee Volvo 850 farmari, vm.-95 :)

 

KL-varaosat  Race.fi