Autodiagnoosi  Carcom Oy

V60 Twin Engine D5 kysymyksiä

• 5 Vastauksia
  • 2469 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PMustone

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V60 Twin Engine D5 kysymyksiä
« : 15.09.2019, 15:17:16 »
Hei, olen uusi Volvo ja D5 Twin Engine (vm2016) omistaja. Autossa on "kaikki" uutta ja olisi muutama kysymys.
1. Mistä kohtaa löytyy öljynmittatikku? En löydä sitä mistään... (kuva moottoritilasta). Mittaristossa ei ole öljynmäärä tai moottorin lämpötilan mittareita (ei vedenlämpö eikä öljynlämpö) niin pitäisi tarkistaa öljyt...
2. Jos ajaa sähköllä, niin "kuluuko" silloin automaattivaihteisto ja moottori? Eli jos enimmäkseen ajelee sähköllä lyhyitä matkoja (max 45 km), niin voisiko periaatteessa automaattivaihteiston ja moottoriöljyn vaihtoväliä pidentää (siis yli vuoteen, en tarkoita yli 30 tkm:n, vaan että nimenomaan 30tkm:iin mutta että se ajallisesti kestää esim 2-3 v).
3. Minulle on kerrottu että autossa ei ole laturia eikä starttimoottoria, vaan auto vetäistään käyntiin hihnalla. Tästä voisi päätellä että hihnan toiminta on elintärkeää .. :-) .. hihnan vaihtoväli on 60 tkm. Jos kävisi niin että hihna katkeaa, niin rikkooko se moottoria, vai tapahtuuko vain niin että D5 diesel moottoria ei saa silloin käyntiin (eli ajellaan vain se minkä sähköllä pääsee)?
Kiitokset vastauksista ja jos on vinkkejä tms tärkeää ko automallin käyttöön, niin otan mielelläni vastaan.
Tähän mennessä 3 tkm itse ajettu, kokonaismäärä 69 tkm, ja ollaan tosi tyytyväisiä autoon. Ainoa miinus on että tavaratila on pieni (kun on tottunut "isoihin farkkuihin").

picture hosting

Poissa janhon

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 Twin Engine D5 kysymyksiä
« Vastaus #1 : 15.09.2019, 20:26:35 »
Hei, olen uusi Volvo ja D5 Twin Engine (vm2016) omistaja. Autossa on "kaikki" uutta ja olisi muutama kysymys.
1. Mistä kohtaa löytyy öljynmittatikku? En löydä sitä mistään... (kuva moottoritilasta). Mittaristossa ei ole öljynmäärä tai moottorin lämpötilan mittareita (ei vedenlämpö eikä öljynlämpö) niin pitäisi tarkistaa öljyt...
2. Jos ajaa sähköllä, niin "kuluuko" silloin automaattivaihteisto ja moottori? Eli jos enimmäkseen ajelee sähköllä lyhyitä matkoja (max 45 km), niin voisiko periaatteessa automaattivaihteiston ja moottoriöljyn vaihtoväliä pidentää (siis yli vuoteen, en tarkoita yli 30 tkm:n, vaan että nimenomaan 30tkm:iin mutta että se ajallisesti kestää esim 2-3 v).
3. Minulle on kerrottu että autossa ei ole laturia eikä starttimoottoria, vaan auto vetäistään käyntiin hihnalla. Tästä voisi päätellä että hihnan toiminta on elintärkeää .. :-) .. hihnan vaihtoväli on 60 tkm. Jos kävisi niin että hihna katkeaa, niin rikkooko se moottoria, vai tapahtuuko vain niin että D5 diesel moottoria ei saa silloin käyntiin (eli ajellaan vain se minkä sähköllä pääsee)?
Kiitokset vastauksista ja jos on vinkkejä tms tärkeää ko automallin käyttöön, niin otan mielelläni vastaan.
Tähän mennessä 3 tkm itse ajettu, kokonaismäärä 69 tkm, ja ollaan tosi tyytyväisiä autoon. Ainoa miinus on että tavaratila on pieni (kun on tottunut "isoihin farkkuihin").

picture hosting

1. Ei tikkua, mittarissa on öljynmäärä.
Kts. Ohjekirja. Öljyn- ja veden lämpötilaa ei ole.

2. Vaihdelaatikko ei pyöri sähköllä ajettaessa. 80 tkm on vaihtoväli.

3. On laturi ja startti. Normaalisti käynnistyy hihnalla, mutta kovalla pakkasella käynnistyy perinteisellä startilla.
Hihna on tarkka, että se on oikeassa kireydessä ja ehjä. Moottori tuho tulee niinkuin muissakin d5 koneissa, jos rikkoutuu.

Volvo on hyvä, kannattaa lukea ohjekirja ja keskustelu palstalta löytyy lisää hybridistä....

Poissa Vargur

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 16.09.2019, 04:42:54 »
Eikös veden lämpötila pidä ottaa samallailla kuin muissakin OBD kautta jos haluaa nähdä sen (ite suosittelen sen seuraamista)
ja öljän määrän näkee vain sähkösesti mittaristosta (kato ohjekirjasta)
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

Poissa Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #3 : 16.09.2019, 08:28:06 »
En tuosta twin enginestä tiedä, mutta normaalissa D5:ssä on mittaristossa sport teemalla lämpömittari. Siis jos ei ole cruise käytössä.

Öljyn vaihtoväliä en pidentäisi. Kuitenkin se on volvolla määritelty että 30tkm tai 1 vuosi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa PMustone

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 01.10.2019, 19:39:08 »
Kiitoksia kommenteista. Lisätietoa ja jatkokysymys:
Ohjekirja kertoo tuosta öljynmäärän näytöstä, mutta kun selaan mittaristosta sen menun kohdalle, se on disabloitu! Ei päästä sisälle katsomaan itse öljyn määrää. Katso kuva. Miksiköhän näin ja voineeko päivittää softalla?

Toinen kysymys: öljynvaihtoväli on mennyt yli (ajallisesti), ajettu 16 tkm viime vaihdosta, niin nyt on huoltomuistuttimen lisäksi syttynyt "Check engine" varoitusvalo. Lieneekö tämä "pakotus" viedä huoltoon/öljynvaihtoon, vai mikä voisi olla kyseessä? Olen pyytänyt tänään huoltoajan netin kautta muttei ole vielä tullut vahvistusta ajalle... auton käytöksessä ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut eikä tunnu mitään, "kaikki toimii"...Onko mitään vinkkejä/tietoa mistä voi olla kysymys?

Poissa t4power

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 01.10.2019, 20:11:22 »
öljynmäärä ei näy auton ollessa käynnissä. Mulla ainakin näkyy vain kun painaa start-nappia pidempään ilman kytkimen painamista. Automaatista en osaa sanoa. Ohjekirjassa varmasti opastetaan sekin

Proturbo  Autodiagnoosi