Proturbo  Autodiagnoosi

M47 laatikko

  • 118 Vastauksia
  • 69398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #15 : 01.11.2011, 08:16:29 »
Joo se oli joku pultti kyljestä sisään tietystä kohtaa, ei oikein koskaan vakuuttanut.

ei vakuuttanut vai vaikuttanut ?
luulis että hyvä konsti estämään akselin notkahdus

E: jos jollain linkkiä ulkomaisille foorumeille missä aihetta käsitellään kuvien kera, niin saa linkata

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #16 : 01.11.2011, 08:21:51 »
ei vakuuttanut vai vaikuttanut ?
luulis että hyvä konsti estämään akselin notkahdus

E: jos jollain linkkiä ulkomaisille foorumeille missä aihetta käsitellään kuvien kera, niin saa linkata
Vakuuttanut.
TPC;llä saattoi olla jotain keskustelua aiheesta n.5v sitten.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #17 : 01.11.2011, 15:22:52 »
Kumpiko akseli siellä nyt notkuu vai molemmat ja mihin suuntaan? Laatikoiden ja työn hinnan puolesta kuullostais kokeilemisen arvoselta idealta. Joku jolla on boforsia koneessa vois koittaa joskus ;)
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #18 : 02.11.2011, 07:26:59 »
kokeilkaa ja kommentoikaa.

voi tulla ens kesällä tarpeelliseksi :)
volvo 240 tdi :)

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #19 : 07.11.2011, 14:50:20 »
joo jos joku saa noista virityksistä linkkiä niin kokeilen heti.... yhet kolmosen rattaat meni jo siliäksi niin piti ottaa 3 kierrosta syöttöä pois...

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #20 : 14.11.2011, 12:03:06 »
Sivuakselia siinä on varmaankin tuettu, pääakselin tukeminen yläpuolelta on varsin hankalaa. Tuollaisessa virityksessä voi hyvinkin olla järkeä. Vertaillessa M4X laatikkon osia esim. M400 laatikkoon, silmiinpistävin ero on sivuakselin ohuus. Jos askeli ei pääse taipumaan liikaa hammaskosketus säilyy oikeana, jolloin momentinkesto on aivan eri luokkaa kuin jos hammasrattaat pääsevät liikkumaan erilleen.

Tekisin tuon niin, että laittaisin mahdollisimman ison pultin pystysuoraan laatikon pohjasta ja lukitsisin sen kontramutterilla. Kierteeseen kannattaa laittaa jotain tiivistettä ettei tihku öljyä ulos. Kasaisin systeemin laatikon kansi auki siten että kiertäisin pultin kiinni akseliin ja ottaisin vähän siitä taaksepäin.

Kannattaa varmaan vähän tutkia kuoren valun paksuutta pultin kohdalla.

Voimat jotka painavat hammasrattaita erilleen ovat suuret, laatikon kuoriakin on halkaistu joskus.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa SanttuM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #21 : 14.11.2011, 12:11:23 »
 :) tätä on pakko kokeilla
Perseaukiselle kaikki on kallista
Volvo 245 D24Tic -82 Paku
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9499.0

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #22 : 21.12.2011, 22:41:59 »
Ainakin porukka foorumilla todennu että M4x sarjan laatikot kestää aika tarkkaan 450Nm vääntöä ennenkun menee sivuakselilta/3vaihteelta hampaat. 400-420Nm kestää lähes ikuisesti. Ja eroa alu ja valukuorisen välillä ei ole saatu että jompikumpi olis vahvempi, eikä myöskään että ylivaihteinen M46/7 loota olis erivahvuinen kun M45.

Mulla ollu M47R loota 300 sarjan volvossa kiinni (sehän on noissa perän yhteydessä) ja 664Nm on mitattu momenttia moottorilta, eikä hajonnut muuta kun sivuakselilta hampaat 3.vaihteella vedätettäessä. 4.vaihteella kestää.
Mun mielestä 1983 vuoden 360 volvossa on valurautanen, ainakin 1983 vuoden M45 lootat on valurautaa ja 1986 mallivuoden 340 volvon M45R oli alukopallinen...

Kysymys liittyen noihin M4x-sarjan laatikoihin.. Porukka on kehunut tota volvon 4-vaihteista laatikkoa kestävänä superturbotus käytössä niin mersussa kuin volvossakin..dieseleissä. Niin mitä eroa noilla M40 ja M45:lla on? kumpi kestää enemmän vääntöä..? ku taas oon kuullu et se on kuitenki huomattavasti kestävämpi mitä esim. M47..pitääkö huhu paikkansa?

Toki 5-lovinen on kivempi ajella..mut aattelin et selviäis ilman vahvistuksia jos tekis jossain vaihees mieli tulevasta kesäautosta poikia enemmänki hevosvoimia ja vaikka kesällä muutamaan otteeseen nakkiaki polttaa..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #23 : 22.12.2011, 07:47:31 »
Volvon M40 tai M45-47 laatikoilla tee kyllä mitään superturbon kanssa..  :idiot2:

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #24 : 22.12.2011, 08:17:27 »
Joo kyllä täytyy olla päässä vikaa tai jonkinmoinen perversio jos laittaa Volvon M4x vaihteiston Mersuun. Oiskohan joku väärinkäsitys tullut nyt diudilla?

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #25 : 22.12.2011, 09:01:13 »
Voipi olla että käyttävät noita suorakytkentäratassarjan kanssa, myynyt jokusen 4 vaihteisen ralli- ja sprinttiharrastajille aihioiksi...

Onhan noita M47 vaihteistoja hajonnut, kardaanin rättinivelen hajoaminen saattaa tuhota kuoret ja liika riuhtominen vaihdekepistä katkaisee kepin tai tuhoaa siirtäjät / synkrot.
 

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #26 : 22.12.2011, 09:41:04 »
Voipi olla että käyttävät noita suorakytkentäratassarjan kanssa, myynyt jokusen 4 vaihteisen ralli- ja sprinttiharrastajille aihioiksi...
Joo kyllähän näitä on todella paljon kilpureissa. On tullut tuollaista M45:een kuoriin tehtyä suorakytkyä jumpattua kilpurin alta pois ja takaisin jonkun kerran  ;)

Ei vaan kyllä käy järkeen tuo suorakytkykään noiden superturbojen yhteydessä vaikka niillä laatikoilla ei ole mitään muuta yhteistä M4x laatikoiden kanssa kuin kuoret. Mitään superturbojen vääntöjä kun tuollainen suorakytky M4x kuorissa, ei pysty välittään hajoamatta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #27 : 22.12.2011, 12:37:28 »
Männä vuosina joku taisi käyttää M47 laatikoa jenkkifarmarissa. Siitä syntyi lisää harhakuvia Volvon laatikon kestävyydestä. V8 lehdessä oli maininta asisasta
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #28 : 22.12.2011, 18:34:36 »
Joo kyllä täytyy olla päässä vikaa tai jonkinmoinen perversio jos laittaa Volvon M4x vaihteiston Mersuun. Oiskohan joku väärinkäsitys tullut nyt diudilla?

Ei oo, kyllä se ihan selvällä suomen kielellä luki, että kehuvat sitä kestävemmäks mitä mersun manuaalilaatikoita..getragi on sitte asia erikseen.

Mutta en saanut vastausta kysymykseeni, onko M40, M45 tai M47 välillä kuinka paljon kestävyys eroja?? Ihan tietoa kiitos, eikä spekulaatioita siitä ettei kestä..voi toki kertoa minkälaisella käytöllä kestää ja millä tehoilla. :) varmaan jtn 400-500 Nm vääntöä ois tarkotus ottaa irti ja satunnaista nakinpolttoa silloin tällöin..  M46 en ees halua miettiä..se ylivaihde ei kyl tuu kestämään. Perä menee kans vaihtoon ja vaihtuu lukolliseen sit jos alan jtn kumenpolttolelua haaveileen.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #29 : 22.12.2011, 18:55:14 »
Ei oo, kyllä se ihan selvällä suomen kielellä luki, että kehuvat sitä kestävemmäks mitä mersun manuaalilaatikoita..getragi on sitte asia erikseen.

Mutta en saanut vastausta kysymykseeni, onko M40, M45 tai M47 välillä kuinka paljon kestävyys eroja?? Ihan tietoa kiitos, eikä spekulaatioita siitä ettei kestä..voi toki kertoa minkälaisella käytöllä kestää ja millä tehoilla. :) varmaan jtn 400-500 Nm vääntöä ois tarkotus ottaa irti ja satunnaista nakinpolttoa silloin tällöin..  M46 en ees halua miettiä..se ylivaihde ei kyl tuu kestämään. Perä menee kans vaihtoon ja vaihtuu lukolliseen sit jos alan jtn kumenpolttolelua haaveileen.
no se ylivaihdeloota just kestää,  se on siis m45 (4 vaihteinen ylivaihteella)  ja se ylivaihdehan on käytössä vaan matka ajossa  ;)
kova vitonen  m47 taas astetta heikompi loota
nyt joku viisaampi vois nuo kestot luetella  ;)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron