Autodiagnoosi  Carcom Oy

kaipailen varmistusta mutuiluun m46:sen suhteen

  • 5 Vastauksia
  • 2450 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
eli ylivaihde/viitonen on viimeaikoina mennyt päälle viiveen saattelemana ja suurilla kierroksilla nopeammin kuin hitailla...

samoihin aikoihin totesin kytkimen luistoa hetkellä jolloin vakio ahtopainemittari näyttää oikeeseen alareunaan.
vitosen viive siis on siinä 3krpm tienoilla vaihdettaessa n. 3-5sekuntia.

ja viimeisin havainto on, että viikonloppuna ohj.tehostinöljyjen vaihdon aikana auton alla ryömiessä tutkin pohjaa ja huomasin että laatikon alapuoli oli öljyinen...

joten voisko olla että laatikosta ois antanu periksi joku stefa mistä vuotanu öljyt pihalle, jonka takia 5 menee päälle helpommin kovemmilla kierroksilla-->jolloin on enemmän ö.painetta laatikossa.

vai löytyykö joltakin parempaa hypoteesia aiheeseen?
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: kaipailen varmistusta mutuiluun m46:sen suhteen
« Vastaus #1 : 18.10.2011, 19:10:50 »
Luistamiseen on muutamakin syy, yksi on se öljyn vähyys, toinen öljyn laatu, kolmas kytkinpintojen kuluneisuus, neljäs hydraulipumpun kuluneisuus.
Yleensä oireilut alkavat helteisinä kesäpäivinä, kun öljyn viskositeetti laskee kuumuuden myötä.
Ensiapu on kunnollisen öljyn vaihtaminen laatikkoon. Ylivaihdeyksikkö käyttää samaa öljyä kuin varsinainen laatikko ( =sama oljy kiertää molemmissa)
Nämä oireet ovat yleisin syy siihen, miksi ylivaihdelaatikko vaihdetaan M47:aan,  ns. "kova vitos laatikko"
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

hevonen

  • Vieras
Vs: kaipailen varmistusta mutuiluun m46:sen suhteen
« Vastaus #2 : 18.10.2011, 19:23:09 »
Vaihda öljy, katso että sitä on riittävästi.
Jos auton nopeus vaikuttaa selvästi kytkeytymiseen, ovat o-renkaat lopussa. YV-auki ja pöydälle.

Mulla olis YV:n alkup. takastefa myynnissä jos kiinnostaa. 30€.(Volvolta, teräsrungolla  P>)

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: kaipailen varmistusta mutuiluun m46:sen suhteen
« Vastaus #3 : 18.10.2011, 23:11:30 »
auto muutettu automaatista manuaaliin reilu vuosi sitten, 300tkm ajettu manuaali laitettu silloin ja arvatenkin uusi kytkinpaketti.

jos laatikkoa pitää rueta remppaileen, nii jää tekemättä. suunitelmana ois ens kesänä laittaa m90 loota kiinni, mutta jos ei löydy helppoa ratkasua tälle ongelmalle nii kenties joutuu siirtää laatikko hankinnat jo joululahjalistalle... ;)

tietty onha tossa pihalla 500tkm ajettu 240 diisselin m46 joka ainaki tietääkseni pitää voitelevan nesteen sisällään. näin niinku hätävaraks  :pomo:

toi päälle kytkeytyminen tapahtuu normaalisti jos oikeen kepittää enemmänki mutta jos rauhallista ajoo ajaa nii napin painalluksesta muutaman sekunnin päästä automaattimainen kierrostenlasku, eli ei nytkähä samallailla ko vaihtais ylivaihteelle ilman kytkintä.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: kaipailen varmistusta mutuiluun m46:sen suhteen
« Vastaus #4 : 18.10.2011, 23:36:26 »
O-rengasremppaan kannattaa henkisesti varautua, mutta ei tuo pakojen luistattaminen ainakaan paranna tilannetta... Kato että siellä on öljyä, ja käytä kytkintä vaihtaessa niin pelaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: kaipailen varmistusta mutuiluun m46:sen suhteen
« Vastaus #5 : 19.10.2011, 19:39:54 »
Hydraulipumppu saa voimansa laatikon pääakselilta, eli pumpun kierrokset ovat suoraan verrannolliset auton nopeuteen. Siis hitaassa vauhdissa heikko paine= luisuva kytkentä. Suuri nopeus, korkea paine= terävä kytkentä.
Mutta myös yv:n kuluneet kytkinlamelit aiheuttavat samantapaiset oireet, mutta kun ne alkavat oirehtia, niin melko pian ylivaihde lopettaa kytkeytymisensä kokonaan. Ne kun kulahtavat sitten melko nopeasti siihen kuntoon, etteivät pidä lainkaan.
Kuvailemasi oireet viittaavat enemmän kuitenkin kuluneeseen pumppuun, joten kylmien kelien alettua toimivuus voi jopa hiukan parantua, hetkeksi.
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

 

Carcom Oy  Elekma