Kulkukoira  Proturbo

960 Kardaanin tukilaakeri väljä - voiko kumituen vaihtaa kardaania irrottamatta?

  • 6 Vastauksia
  • 2009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Kardaanin tukilaakeri on väljä. Ja todella väljä onkin kardaanin heiluessa varmaan sentin verran. Tai ainakin  siltä näytti. Voiko kumituen ja laakerin väliin laittaa esim Sikaflexia (sellaista kumimaista ja lujaa kamaa) jotta laakeri asettuisi? Tai voiko uuden kumituen laittaa kahtia ja asenta laakerin ympärille olettaen, että laakeri olisi kunnossa? Voiko se laakeri itsessään olla noin tohjona?
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8109
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Laakeri ei väljisty tuolla tavalla, tosin kumin kuuluukin elää jonkin verran. En puuttuisi asiaan jollei kardaani ravista reilummin kiihdyttäessä tai auto kuormattuna.

Ei saa vaihdettua paikallaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Väljää on niin paljon, että tuli hylky katsastuksessa. Taidan suosiolla antaa korjaamon tehdä homman. Onkin eka duumi vuosikymmeniin,  jonka annan muiden tehtäväksi.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8109
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Onpa toimivia kumeja ennenkin hylänneet ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Tarkka katsuri ollut jos laakerin välyksen onnistunut toteamaan. :D
Se alkuperäinen tukikumi on tosi löysä, varsinkin enemmän ajettu.

Joku halpa tarvikemalli on ihan pirun paljon kovempi, ja ilmeisesti myös rajoittaa kardaanin liikettä... mut myös saa myös tärinää aikasiks. Laitoin sit ehjän käytetyn orkkiksen ja tärinät hävis (vanha oli revenny).

Se on työllistävä vaikutus joillakin tietyillä katsastusasemille / ainakin katsureilla (erityisen tarkkoja).
Toki virheitä sattuu, vaikka joillakin on tapana pelata "varman päälle" ja hylätä jos ei ole varma. :idiot2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Ei voi, mutta luultavimmin siinä ei myöskään ole mitään vikaa. Kuten ei tukikumissakaan, mikäli se vain ei ole revennyt irti rautaosista. Inssillä liikaa intoa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Tukikumien vaihto menee näin ainakin 940:ssä.

Vanha tukikumi "väljä".
Vaihdetaan uusi.
Alkaa täristää.
Leikataan sentti ympäriinsä pois kumista jotta se liikkuu yhtä paljon kuin vanha.
Toimii.

 

Elekma  Autoracing