Eipä ol kyllä ikinä tullut mieleen webastollista autoa lämmittää lohkolämppärillä ja sisätilanlämppärillä. Onhan tossa nyt melkoinen ero, jos webasto on jauhanut tunnin verran, ja autossa on 20c sisällä ja 60c mottorissa vs joku sähkölämppärin henkäys.
Akkulaturi on keksitty, jos ei akku kestä lämmitystä. 
Miksi sitä sisätilaa pitää niin lämmittää, asutko siellä, onko kyseessä esim rekka ?

Ajan työkseni rekkaa ja jos autossa nukutaan on ymmärrettävää lämmittää hyttiä, muuten se on käytännössä aivan turhaa. Toisaalta omassa autossani ei ole ollenkaan sähköistä sisälämmitintä, vain letkulämmitin + pumppu, sekä nyt viimeisimpänä PolarHeater akunlämmitin. Näiden lisäksi löytyy Binar/Flow5 bensalämppäri + GSM-ohjaus sille.
Binar/Flow5:n kanssa sisätilat lämpiää jonkun verran, mutta silloinkaan en pyri erityisesti lämmittämään niitä. Sisälämmitys on säädetty alkamaan n. 60*C paikkeilla. Sisätilat lämpiää kyllä nopeasti kun auto käynnistyy ja Binar jää rinnalle lisälämmittimeksi, aina kunnes sammutan sen ohjainlaitteen mukaan n.90 - 93*c paikkeilla tai se sammuu itsestään.
Kotona ei olisi edes mahdollista käyttää bensalämppäriä sen pakokaasujen vuoksi. Duunissa käytän puhelinohjattuna kun lopettelen hommat milloin sattuu. Firmalla ei myöskään ole minkäänlaisia sähkötolppia, muuten käyttäisin sielläkin mieluummin sähköä.
Ai miksikö kuljetusfirmalla ei ole lämmitystolppia, ihan hyvä kysymys. Ekologinen firma, hypettää kaikessa päästöjä ja säästää sähköä

Ylläpitolaturit Ctek Polar/NOCO Genius 10 löytyy ja auto onkin kytkettynä jompaan kumpaan käytännössä aina ollessaan kotona. Aika välttämätön varuste bensalämppärin kanssa pelatessa. PolarHeater laitettu viimeisimpänä tukemaan sitä, hyöty, en tiedä vielä ? Duunikaveri ylistänyt omaansa jo pari talvea parhaimmaksi keksinnöksi mitä on olemassa, jää nähtäväksi

Akunlämmitys perustuu siihen tosiasiaan että kylmä akku ottaa huonommin varausta vastaan ja käynnistyksen/"webaston" käytön jälkeen se ei yksinkertaisesti kykene ottamaan virtaa vastaan, vaikka sitä tarjotaan sille. Noin +20*C lämpöisenä se latautuu nopeasti täyteen. Lämmitimiä on kahdenlaisia, toiset lämmittävät 230V sähköllä silloin kun auto on kytkettynä sähkötolppaan, kuten PolarHeater. Toiset lämmittävät myös ajoaikana auton omalla virralla, sekä silloin kun auto on kytkettynä ylläpitolaturiin, kuten ArticHeater.
Suurin ero sähköisen sisälämmittimen ja "webaston" välillä on taas se, että sähkölämppäri vain velloo sitä sisälle keräytynyttä kosteutta, joka sitten tiivistyy kylmiä peltipintoja vasten auton rakenteissa. Tästä on huonoja kokemuksia menneiltä vuosilta, kun sisälämppäriä tuli enempi käytettyä

Polttoaineella toimiva lämppäri taas käyttää auton omaa lämmityspuhallinta, jolloin autoon virtaa kuivempaa ulkoilmaa ja kosteutta poistuu samalla autosta. Tämä on parempi vaihtoehto jos sisätilaa on pakko lämmittää. Puhallinlämmitin on tässä myös hyvä, jos sille otetaan vain puhallusilma ulkoa. Sellanen on oiva esim. penkin alla pakussa tai punkan alla rekassa

Kukin lämmittää millä ja miten tahtoo, nämä ovat omia mietteitäni ja kokemuksiani vuosikymmenien ajalta
