Piti vaihtaa vaan se surullisenkuuluisa awd-holkki uuteen, mutta kun se kulmavaihde kerran siinä jaloissa pyöri irrallaan niin päätin vähän käsin pyöritellä ja laakerit tuntui hieman kummallisilta.
loota auki ja masentuminen. siellä on jossain kohtaa käynyt tarpeeksi vettä mikä on saanut laakerit pahasti rohtumaan.
Koko loota ruskean peitossa sisuksiltaan ja laakereiden rullissa tasaiseksi kuluneita kohtia.

Ostoksille:
laakereita ei löytynytkään teollisuuspuolen kaupoista mutta tampereen laakerikeskus pelasti ja kaikki 4 kpl hyllystä mukaan.
timkeniä kaikki:
32010X 2kpl, poskilaakerit
M86649 / M86610, SET309 ( 3 numeroa... joskus joistain laakereista myydään sisäkehä rullineen erillään ulkokehästä) 1 kpl kokonaisia laakereita kuitenkin. sama meininki seuraavassa.
M802048 / M802011, SET328, 1 kpl
Näihin menee pari satkua.
stefat:
vaihteeseen!
45*65*10 1 kpl
48*65*10 2 kpl
spooriholkin sisälle 30*40*7 1 kpl
1 kpl 30 mm akselille sopiva 0,5 mm shimmirinkeli. tämä tarvitaan siksi että saattaa kohdata liikaa vastoinkäymisiä jos etsii uutta krymppiholkkia volvon lootaan. näppärä kaveri sen äkkiä sorvaa mutta sorvia mulla ei oo. akseli 30 mm ja holkin alkuperäinen pituus valistuneiden arvausten mukaan 15 mm. Niitä shimmejä saa laakerikaupoista ja voimansiirtoaiheisista kaupoista, sekä kiinnikekaupoista. (ei ikh, vaan kiinnikekeskus, ruuvilinja, lähin fag tai skf trokari....)
Kokoonpanoon laakereiden esikuormituksen osalta ongin tarkat momentit vidasta ja rajan takaa. käytössä oli myös uusi kamasan-momenttiväännin. Toimin ensin säntillisesti ohjeiden mukaan, testailin tuntumaa ohjekiristyksen jälkeen ja totesin että ei muoviämpäri. hampaat kolisee vaikkei pitäis. (hammasvälys negatiivinen) päädyin pakkaamaan kamasanin nätisti takaisin laatikkoonsa, jätin newtonmetrit sikseen. Mutterimopo käyttöön, ja aina yhden, YHDEN! naksun jälkeen koepyöritys. Tätä siihen asti että lakkaa hampaat narskuttamasta. Jos kiristää liikaa niin hammasvälys kasvaa ja peruuttaa ei voi. siksi yksi napsu kerrallaan.
Tai silloin joutuu pinioniakselin purkuhommiin ja pitää taas lisätä shimmi tai sitten taas uus krymppiholkki mitä ei edelleenkään saa kai muilta kuin sorvareilta. Mää lopetin kiristyksen kun totesin että pyörii pehmeästi. jos haluais vielä pelata varmempaa kerrointa niin kasais ilman stefoja.
muutaman tuhannen tuo vinkelväxel on rullaillut ilman oireita. ajattelin kuitenkin jakaa kokemukseni jos joku muukin on sitä mieltä että 3000€ neljän laakerin vaihdosta on liikaa. (sillä hinnalla tarjosivat volvokaupassa toimivaa, kunhan vie vanhan vaihdossa)
pitää vielä myöhemmin ympätä tonne alkuun se laatikon osanumero niin tästä vois olla hyötyä jollekin.