Elekma  Autoracing

Naputus laatikon puolelta, S60

• 13 Vastauksia
  • 11254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ticsa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Naputus laatikon puolelta, S60
« : 20.10.2011, 18:54:37 »
Eli tänään huomasin kummallisen naputuksen joka kuuluu tyhjäkäynnillä vapaalla. Kuullostaa vähän samalta kun venttiilien nakutus ja kuuluu parhaiten kuskinpuolen eturenkaan luona. Ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan eli vois olettaa laatikosta kuuluvan. Vai oisko sitten kyseessä tämä kuuluisa kaksoismassavauhtipyörä? Vanhoista jutuista lueskelin että tuo vauhtipyörä pitäs kolinaa paremminkin, mutta onko kellään tämmöstä nakutusta ollu?

Auto siis 2.4 bensa manuaali -01, ajettu 208tkm. Ostettu liikkeestä pari kuukautta sitten niin nyt olis hyvä laitattaa tuommoset jos siellä on esim. tuo vauhtipyörä jaskana.

Poissa Juzi

• Grand Touring
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Naputus laatikon puolelta, S60
« Vastaus #1 : 20.10.2011, 18:59:41 »
Mulla pitää kans ihan hirveen kolinan ja ääni loppuu, kun kytkimen painaa pohjaan.
Lämpimänä ääni kuuluu kovempaa ja jos nostaa hitaasti kytkimen ylös niin ääntä ei melkeenpä kuule ollenkaan. Testaas säki tota hitaasti kytkimen nostoo.
Epäilin kanssa ensiks vaihdelaatikkoo, mutta vaihdoin sen 100% ei kolisevaan ja ääni ei lakannut. Nyt seuraava epäily olis kytkinlevy.. ideat aika vähissä tosin.

Poissa Ticsa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 20.10.2011, 19:05:46 »
Mulla on täsmälleen samanlainen ääni kylmänä ja kuumana. Iltapäivällä tuota testailin ja painelin kytkintä, napsutus alkaa heti kun nostaa kytkimen. Sisälle asti tuota ei vielä kuule, mutta renkaan vieressä kyllä ihan selvästi kuuluu.

Nercs

• Vieras
« Vastaus #3 : 20.10.2011, 19:30:35 »
Eikös se kaksoismassa-vauhtipyörä siellä naputtaa ,korjatkaa ajoissa ettei tulee suurempaa ongelmaa.
http://www.tuulilasi.fi/kysymys/kaksoismassa-vauhtipyora
« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 19:37:06 kirjoittanut Nercs »

Poissa Juzi

• Grand Touring
  • Vᵒˡᵛᵒ
« Vastaus #4 : 20.10.2011, 19:37:35 »
Oman autoni naputuksesta viellä sen verran, että vauhtipyörä on normaali eikä kaksoismassa.

Nercs

• Vieras
« Vastaus #5 : 20.10.2011, 19:44:48 »
Kytkin auki Juzi varmaakin jokin paineastelma siellä naputta. 6 tuntia hiommia ja uusi hyvä kytkin autossa osta sitten laatutavaraa sinne kytkimeen.

Poissa Juzi

• Grand Touring
  • Vᵒˡᵛᵒ
« Vastaus #6 : 20.10.2011, 20:00:50 »
Totta..
Vakioo en kylläkään laita, kun tehojakin on kutiteltu vähän enemmän ja jossainvälissä tulee viellä lisää.

Poissa k3ttu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 09.05.2014, 00:40:19 »
Mikäs tässä volvossa oli vikana? itellä sama homma nyt.

Poissa Juzi

• Grand Touring
  • Vᵒˡᵛᵒ
« Vastaus #8 : 09.05.2014, 00:47:59 »
Mikäs tässä volvossa oli vikana? itellä sama homma nyt.
Kivan vanhan aiheen löysit :)

Paljonko autollas on ajettu?
Lopussa oleva kaksoismassa vp lähes aina noissa s60 sen äänen aiheuttaja.

Poissa k3ttu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 09.05.2014, 00:56:55 »
Joo nii löyty   :D autolla on ajettu 191tkm. Siihe on n.100km sitte vaihettu vaihelaatikko ja vp. Kytkin oli kuulemma uuden veronen.

Poissa Juzi

• Grand Touring
  • Vᵒˡᵛᵒ
« Vastaus #10 : 09.05.2014, 01:14:54 »
Joo nii löyty   :D autolla on ajettu 191tkm. Siihe on n.100km sitte vaihettu vaihelaatikko ja vp. Kytkin oli kuulemma uuden veronen.
Niin ja ääni kuulu jo ennen uutta lootaa ja vp:tä?

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 09.05.2014, 23:13:57 »
Mulla on 2006 vuoden S40 jossa M56 loota ja auton on 120tkm ajettu.
Se pitää myös tuollaista kolkatusta tyhjäkäynnillä kun vaihde vapaalla.
Ei kuulu sisään mutta renkaan vierestä kuulee. Kytkin pohjaan ja ääni loppuu. Olen huomannut, että kun painaa vähän kytkintä niin ääni tuntuisi ensin nopeutuvan/koventuvan ja sitten loppuu kun on pohjassa.

Laatikkoon olen vaihtanut öljyt (volvo 75w) ihan vasta.
Autoon on myös vaihdettu äänen takia kaksoismassa ja kytkin kaikkineen hilppeineen.
Ääni ei silti ole mihinkää hävinnyt. Vaihteet toimii eikä niiden toiminnassa ole mitään häikkää.
Tosin olen huomannut, että joskus autoo tavalaan heilahtaa/kolahtaa kun vaihtaa esim 1-2 vaihteelle.
Auto myös tärisyttää paikalla ollessa kun nostaa kierokset 2000rpm. Todennäköisesti
jokin moottorin tukikumi on vähän huonolla hapella. Vetarit on ehjät kun vaihdettu suojakumit ja samalla tarkastettu..

Kaiken näköistä on tullut tehtyä kun on etsinyt tuon äänen aiheuttajaa..

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/158911-the-m56hl-gear-rattle-and-isb-all-inclusive-discussion-thread/
Tuossa on muuten juttua M56 lootasta ja tuossa on myös ääninäyte siitä kolkatuksesta.. Sillon kun
tuon luin niin käsitin, että vikaa ei löytänyt laatikosta. Tyyppi siis purki laatikon osiin ja tarkasti sen.
Muistaakseni oli vaihtanut yksiosaisen vauhtipyörän ja kolina oli tullut esiin. Jos en väärin muista
niin muistaakseni kun laittoi autoa läjään niin vaihtoi tukikumit laatikosta sekä moottorista. Tämän
jälkeen ei ääntä kuulunut. Jos lontoo taittuu niin kannattaa lukea. En jaksanut enään uudelleen alkaa
lukemaan niin voi olla, että muistan väärinkin.  ;D

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella tätä ääntä kuuluu. Aina silloin tällöin tulee vastaan
tämä aihe mutta monestikkaan syytä ei ole löytynyt. Eli onkohan tuo ääni tavallaan tuon
laatikon ominaisuus? Muistaakseni tuossa jutussa oli, että 3/4 vaihteen pakka pitää "klak klak"
ääntä vaapaasti pyörittäessä vaikka siinä ei ollut mitään vikaa.  :o Oon ajanut nyt 20tkm tuon
jälkeen kun huomasin eikä mikään ainakaan vielä ole muuttunut.

Poissa Juzi

• Grand Touring
  • Vᵒˡᵛᵒ
« Vastaus #12 : 09.05.2014, 23:31:44 »
Mää oon tosiaan jo 2011 ihmetelly tota oman autoni ääntämistä, mutta mitää ei ole vielläkään tullut konehuoneesta kabiinin puolelle.  ;D
Vahva epäilys kuitenkin edelleen kytkinlevy. Tässä ääninäyte: http://youtu.be/USuEAa1ZJJk

Poissa zemex

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 09.05.2014, 23:47:35 »
Mää oon tosiaan jo 2011 ihmetelly tota oman autoni ääntämistä, mutta mitää ei ole vielläkään tullut konehuoneesta kabiinin puolelle.  ;D
Vahva epäilys kuitenkin edelleen kytkinlevy. Tässä ääninäyte: http://youtu.be/USuEAa1ZJJk

Samanlainen ääni on mullakin. Tosin mulla ei välttämättä lopu tuo ääni vaikka hitaasti nostaisi kytkimen.
Joskus kun parki kertaa nopeasti polkaisee ja sitten nostaa hitaasti lakkaa..

Mulla tosiaan on uusi viime kenään laitettu LUK-kytkinlevy, asetelma, kaksoismassa, painelaakeri..
Luitko muuten tuota juttua?

Autoracing  KL-varaosat