Tuohon kulutushommaan vielä: Siihenhän vaikuttaa ajotapa, normaalilla kevyellä ajolla ohjelmoitu auto kuluttaa lähes poikkeuksetta alkuperäistä vähemmän, mutta reilulla kaasun käytöllä saa varmasti menemään alkuperäistä enemmän = olisiko tässä vastaus polestarin lupaukseen, että kulutus kestää ennallaan?
Nykypäivänä kun ei kannata hirveästi luvata olemattomia ihmisille (eli tässä tapauksessa: "kulutus tippuu ohjelmoinnilla", kun siihen nimenomaan vaikuttaa AJOTAPA), koska esim. joku normi perus-Pentti vetäisi autolla softat sisässä aina lappu lattiassa ja olisi sitten reklamoimassa, "ettei kulutus tippunutkaan, vaan auto vie jopa enemmän kuin ennen...."
Mielestäni sama pätee ohjelman tarjoamiin teholupauksiin. Polestar ja "yleislastuttajista" esim. turbotec ilmoittaavat aikasta realistisia lukemia autoon tulevan uudella softalla, eli sen sinne saa jos auto on kunnossa.
Omaa kokemusta löytyy jälkimmäisestä softan tarjoajasta lähemmäs 10 auton penkkitulokset nähneenä ja pääsääntöisesti lupaukset on ylitetty.
Takuunalaiseen autoon en muita lataisi, kuin polestarin, koska voihan vattu jos jotain hajoaa ( vaikkei se johtuisi suoraan lisääntyneestä tehosta) on autonvalmistajalla / maahantuojalla oikeus pestä kätensä korjauksesta pois.
Ja kyllä: itse en ole tavannut yhtään 2002--> uudempaa lastutettua volvoa, jossa ei softa olisi näkynyt vidalla CEMmin koodina. -00 2.4T s60 johon oli vaihdettu ihan piiri ECM:ään taisi olla sellainen, joka ei älynnyt tehdä siitä vikakoodia.
Tai sitten jotkut vaan osaa paremmin ja kaikista kovimmat ohjelmoijat muuttaavat vaan sähköisen kaasupolkimen toimintaa..

Tällaistakin olen joskus kuullut isossa maailmassa tapahtuvan..
