Auto on tosiaan tämä meikäläisen 2006 vuoden XC70 D5 tuolla 6-lovisella lootalla. Vaihteiston ohjausyksikkö päivitettiin uusimpaan softaan torstaina ja eilen huomasin motarilla ajaessani että laatikon toiminta on todella muuttunut, huonompaan suuntaan...
- Turbiinin lukitus on todella vajaavaista nyt tämän uusimman päivityksen jälkeen. Käytännössä millään vaihteella turbiininlukko ei kytkeydy täysin ennenkuin kierrokset ovat minimissään 2200rpm. Esimerkiksi jos ajelen tyytyväisenä 100km/h nopeudella D-vaihteella ja pesässä on 6. vaihde, kierrokset ovat siellä 1800rpm kieppeillä. Turbiini ei ole tällöinkään täysin lukossa, pieni hipaisu kaasuun nostaa kierroksia samantien sen 100-200rpm, sama toiseen suuntaan jos kaasusta päästää irti.
Toinen esimerkki, itselläni on ollut tapana tökätä manuaalipuolelta vitonen pesään jos tiedän että nopeus sahaa siinä 80km/h tuntuman molemmin puolin +/- 5km/h. Tällöin turbiini on pysynyt täysin lukossa tuossa tilanteessa. Nyt uusimman päivityksen jälkeen ei toivoakaan, osalukituksella mennään...

Nappasin myös
tämän videon eilen ajossa, missä näkyy hyvin miten turbiininlukko häröilee. Humppaa todella raivostuttavasti tuota turbiininlukkoa 5. vaihteella eikä se sitä kutostakaan kovin lukossa pitänyt D-vaihteen puolella.
Edellä mainitut muutokset ovat 100% varmuudella lähtöisin tuosta softapäivityksestä, koska ennen sitä laatikko toimi omaan makuuni ihan kohtuullisesti. Tuota turbiinin "osalukitusta" ei juurikaan näkynyt motarinopeuksissa ennen päivitystä, vaan turbiini oli oikeasti lukossa. Varsinkin manuaalipuolella ajaessa.
Kysymys kuuluukin, että voiko softapäivitys muuttaa laatikon toiminnan noin raivostuttavan huonoksi? Vai olisiko tuon päivityksen jälkeen pitänyt sopeuttaa/adaptoida vaihteisto uudelleen VIDAn avulla? Tuohon turbiininlukon häröilyyn ei vaikuta se, että ajanko D:llä vai manuaalipuolella, eikä myöskään tuo vakionopeudensäädin tunnu siihen merkittävästi vaikuttavan. Olen lukenut tuon "D5 ja kierrosten heijaaminen ajossa" -ketjun läpi, mutta se ei antanut vastauksia. Tähän autoon on vaihdettu juuri muutama tuhat kilsaa sitten tehdasuusi vaihteisto, joten mekaaninen vika on luultavasti poissuljettu vaihtoehto. Painotan, että nämä "ominaisuudet" tulivat tuon softapäivityksen jälkeen.
EDIT: Unohtui mainita, että mitään vikakoodeja ei ole VIDAlla luettuna ja tuota turbiininlukitukseen liittyvää häröilyä lukuunottamatta vaihteisto toimii jopa paremmin kuin ennen päivitystä. Itse vaihtotapahtumat 1-2-3-4-5 ovat selvästi sulavampia päivityksen jälkeen.