Samppasport  Futurez

XC70 Huolto ja epäselvyydet osista ja vaihdoista merkkiliikeidenkin osalta ?

  • 17 Vastauksia
  • 4501 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Meni hyvin epäselväksi, osaako joku antaa aukottoman vastauksen ?

3 merkkihuoltoa ja 1 Ad huoltamo, joka ennen oli Volvon merkkihuolto, antoi aika ristiriitaista tietoa.

Volvo XC70,2.4 D5 AWD, 2012. Kilsoja nyt 240000 km
Jakopää, kiristimet, rullat, hihnat x2, vesipumppu vaihdettu  vuonna 2017, 150000 kilometrissä.

Nyt kaksi liikettä vaihtaisi apulaitehihnan tässä 240000 huollossa, kaksi liikettä vaihtaisi toisen apu hihnan nyt ja toisen 270000 kilometrissä. Yksi liike vaihtaisi molemmat apuhihnat vasta 330000 kilometrissä jossa tulee vastaan myös uusi jakopään remppa ( jos viisi vuotta ei tule aiemmin vastaan ).

Mikään huolto ei vaihtaisi automaatti laatikon öljyjä, itse olen ne vaihtanut 60000 km välein. Kaksi liikkeistä sanoi että älä käytä missään nimessä JWS/ATF 3309 Mobilin öljyä .

Että mitenhän tätä nyt tulkitaan  :idiot2:
XC60 D5 AWD 2010

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Apulaitehihnoissa ei kannata nuukailla. Ne ovat halpoja kuin saippua, mutta pahimmillaan rispaantuessaan aiheuttavat moottorin täystuhon.
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vaihteiston öljyt on hyvä vaihtaa 60-80tkm välein. Ja tosiaan tuohon laatikkoon kuuluu AW1 tai JWS3324 luokituksen öljy (volvo 31256775). Myös kulmavaihteen, haldexin ja perän öljyjä kannattaa vaihdella, koska eivät huolto-ohjelmaan kuulu.

Edit. Toki jos ensimmäinen vaihteiston öljynvaihto, niin pikku riskillä mennään. Kannattaa harkita kunnon pesuhuuhtelua.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2019, 22:01:10 kirjoittanut Maatti »
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Apulaitehihnat on halpoja ja helppoja vaihtaa. Vaihdatuta pois vaan mutta ei halvinta.

Laatikkoöljyt vaihdatutan aina sinisellä 60-80tkm välein miten sattuu mätsäämään muiden huoltojen kanssa. Tuleepahan oikeaa öljyä ja oikea määrä. Muista myös öljynvaihdot awd järjestelmään (kulmavaihde, haldex, perä)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Kiitokset vinkeistä.

Hämmästelen tuota Mobil 3309 öljyn sopimattomuutta kun foorumilta luin että se on ollut " Samaa öljyä jota Volvo käyttää alkuperäis öljynä ", ilmeisesti sitten aikoinaan ?
Itse sain huollosta öljylle koodin 31256774 ja sen hinta on 24,50e  Tämäkin on kai päivittynyt jos uusin on ..6775 loppuinen ?



Itsellä on tilat ja taidot tehdä niin kannattanee vaihtaa molemmat hihnat kerralla eikä odotella sitä seuraavaa huoltoa. Volvo on uusi tuttavuus niin vähän hakusessa vielä nuo osat, osaako kukaan linkata että mikä on se " oikea " öljy jota AWD järjestelmään käydään laittamaan ja löytyykö " hyvää "OE vaihtoehtoa, sama tietysti  tuossa automaattilaatikko öljyssä että onko siihen hyvää OE laatua olemassa ?  Nettihän löytää vaikka mitä mutta kertokaa asiasta enemmän tietävänä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2019, 14:10:39 kirjoittanut VolvoVector »
XC60 D5 AWD 2010

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Tuo Mobil 3309 öljy on tosiaan samaa tavaraa mitä Volvon purkissa myydään vanhemmille laatikoille. 2011 vuosimallista eteenpäin öljyvaatimukset muuttuivat. Edellä mainitut "31256774" ja "31256775" osanumerolla kulkevat öljyt ovat yksi ja sama. Toinen on litran purkin osanumero ja toinen vissiin neljän litran. Oikea öljy joka tapauksessa. Jos tahtoo säästää, niin esim. Motonetistä saa hiukan halvemmalla ostettua Comman MVATF+ öljyä joka sopii kanssa tuohon laatikkoon.

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Haldex öljy lienee tuo 31367941, suodatin vaihdettava samalla.

Peräöljy  Lienee GL5 80 W,

Kulmavaihteelle oma öljy ( Sae 75W/90 )

Olin siinä uskossa että perä ja "jakolaatikko / kulmavaihde " hoituisi yhdellä ja samalla öljyllä " mutta kolme siis tarvitaan.
Uskon myös että Motonetissä myytävä 5 litran kannu " Comma MVATF+ 5l automaattiöljy " on hyvä ratkaisu automaatti laatikkoon.

Mennäänkö näillä ? :)
« Viimeksi muokattu: 31.12.2019, 16:51:53 kirjoittanut VolvoVector »
XC60 D5 AWD 2010

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Haldex öljy lienee tuo 31367941, suodatin vaihdettava samalla.

Peräöljy  Lienee GL5 80 W,

Kulmavaihteelle oma öljy ( Sae 75W/90 )

Olin siinä uskossa että perä ja "jakolaatikko / kulmavaihde " hoituisi yhdellä ja samalla öljyllä " mutta kolme siis tarvitaan.
Uskon myös että Motonetissä myytävä 5 litran kannu " Comma MVATF+ 5l automaattiöljy " on hyvä ratkaisu automaatti laatikkoon.



Mennäänkö näillä ? :)

Muuten ok, mutta ota suoraan noita Comman 5L pönttöjä 2kpl ainakin. Myös kannattaa tsekata, onko tässä jo uudempi Haldex. Nimittäin uudemmassa ei ole vaihdettava tuo suodatin, vaan siellä on pestävä metalliverkko suodattimena. Omassa 2014 oli tällainen ja se oli jo 115tkm kohdalla melko tukossa. Tuo suodatin poistuu 2011/2012 vaihteessa. Vanhemmassa esim 2007 vm S80 mallissa mulla tuo suodatin oli vielä ja ei tainnut kyllä olla 2010/11 mallisessa xc60 -mallissa myöskään vaihdettava tuo suodatin enää.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2019, 16:59:33 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
31259380 oli mulla laitettu sekä kulmavaihteeseen että perään. 31367940 Haldexiin. Näin ainakin sinisen kuitissa lukee. Tiedä sitten miten oikeasti mennyt. Autona 2014 XC60 jossa Gen 5 Haldex.

Koko lysti kustansi moottoriöljynvaihdon kanssa 422Eur. Bundlasivat vissiin 2.0 huollon kanssa nuo awd hommat kun olivat tarkistaneet softapäivitykset sun muut. Ei paha hinta kun ottaa huomioon että tiepalvelu tulee kaupan päälle
« Viimeksi muokattu: 31.12.2019, 17:20:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
31259380 oli mulla laitettu sekä kulmavaihteeseen että perään.

Mietin samaa, molemmat öljyt GL5 ja viskositeetti " samassa " haitarissa.
XC60 D5 AWD 2010

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Ihan mielenkiinnosta, onko kenelläkään tietoa asiasta..jos automaatti laatikkoon laittaisi tuota vanhempaan laatikkoon sopivaa Mobil JWS/ATF 3309 niin ei kai se porsimaan käy kuitenkaan  :)
XC60 D5 AWD 2010

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Erittäin väärä paikka säästää. Ei niitä luokituksia ole turhaan sinne muutettu. Toiminnaltaan nuo laatikot eroavat huomattavasti toisistaan, joten luulisi tuon luokituksen olevan ihan perusteltu. Voi vaan tulla aika kallis kokeilu, jos laatikko ottaa siitä itseensä. Laita siis sitä luokituksen mukaista.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Kitkapintojen materiaali voi olla muuttunut ja toimiiko venttilipöytä jos öljy on litkumpaa tai paksumpaa.

Voi se porsiakkin tai sitten ei. Kukaan ei oo viitsinyt kokeilla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2901
Öljyluokituksille on tietysti syynsä, mutta olennaisempaa kuitenkin lienee, että öljyä on oikea määrä.
Jos öljy ei toimi laatikossa, niin aika pian huomaat sen epänormaalina käyttäytymisenä. Epäilen vahvasti, että et huomaa mitään eroa toiminnassa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Isompia lentokoneita huoltaessa öljyjen suositukset muuttuu hyvinkin useasti.
Eli kun tietoisuus kasvaa niin suositus muuttuu. Käytänössä siis öljy voi muuttua hyvinkin vähän ja karkeasti jos sanotaan niin sillä vanhalla öljysuosituksella lennetään 5000 tuntia ja uudemmalla voidaan lentää 5005 tuntia. Eli Rolls Royce takaa että uudempi kestää " vähän " paremmin.

Tottakai on selvää että vanhempi öljy jota ei enää suositella ( vaikka toimii 100 % varmasti ) ja moottori leikkaisi kiinni sen öljyn johdosta, ei valmistaja tule vastaan millään tavalla.

Rolls Roycesta Volvoon,  :D , Suosituksen mukaiset öljyt on menossa mutta perinteisellä tyhjennyksellä en saanut ulos kuin 3.5 litraa. Viikonlopun joutaa seisomaan nosturilla mutta Onko huuhtelu ainut vaihtoehto saada laatikko suurin piirtein tyhjäksi.
XC60 D5 AWD 2010

 

KL-varaosat  Race.fi