Koska tekemistä ei ilmeisesti ole tarpeeksi ja kaluston vaihtuvuutta täytyy jostain syystä pitää yllä, käytiin NBM:n kanssa lauantaina hakemassa Tarmo_L:n hallusta yksi kohde. Johan tästä oli ollut puhetta ensimmäisen kerran ainakin toista vuotta sitten, mutta nyt se alkoi kiinnostamaan tarpeeksi ja seisoi edelleen pihassa. Sai valkea 245:kin ulkoilla vähän pidempää matkaa. Vuoden sisään ollut vasta kolme 945 turboa joista kaksi Classiceja ja kaksi punaista. Miten lie niin monta

Peruskampe jossa automaatti, sähkölasit ja -peilit, ulkolämpömittari, harmaat kangaspenkit, tavaratilan suojaverho ja kalteri, apujouset vaununvetoon, ei ilmastointia ja värinä tottakai peruspunainen. Käyttöönotto on -96 puolella, ajettu vasta 517tkm ja kevyesti muuteltu jo joitakin vuosia sitten. Kevyisiin muutoksiin sisältyy esim. isompi mallikohtainen välijäähy, Kansisetin kevyesti siistimä 531, 19T, 3" putkisto kahdella läpivirtaavalla, Bosch vihreät suuttimet, MS2 V3 ja Vems laajakaista jossa seos ja pakolämpö. Mukana tuli siistissä kunnossa olevat Adharat ja viides on kontissa varapyöränä.
Ollut viime vuodet hyvin vähällä käytöllä ja kaikenlaista puuhaa oli jo valmiiksi tiedossa sen takia. Ja saattoi tietysti huomata jo ennen lähtöä, paluumatkalla sekä sen jälkeen rassatessa. Ratin kehä oli alkanut mennä niin mössöksi, että paluumatkalla NBM:n oli hanskat kädessä jottei kädet oli ihan mustat

Nyt voi pidellä jo paljain käsinkin. Paluu meni hyvin, mitä nyt valtatielle lähdön jälkeen perässä ajaessa jarrut haisi selvästi muutaman kilometrin kunnes palat kuluivat tarpeeksi. Jarrut aiheuttivat silti tutinaa, jonka lisäksi väljä kardaanintukikumi teki osansa(kuten oletin). Lähellä kotia ohjaustehostin alkoi valittelemaan öljynpuutetta ja sain käytettyä nosturilla samalla kun pesaisin päältä ja imuroin enimmät.
Kaikkiaan laittolistalla oli tässä vaiheessa tiedossa mm. puhkiruostunut öljypohjan etupää(liian kuiva kone), tehostimen vuodon lisäksi jarrujen herkistely, väljyys/jumitus perässä, kardaanintukikumi, halkinainen tuulilasi, vuoto taka-akselin ylitysputkessa(vanha putkisto), väljä vasen ulompi raidetangonpää ja alapallo sekä pieni jäähdytysnestevuoto jossain pakkasropussa.
Ennen pesua oli jotain pinttymää pinnassa suolamoskan lisäksi, puhdistui aika hyvin. Kilometrit alkavat näkymään maalipinnassa.


Tehostimen pikkuputki oli aika heikossa kunnossa, eikä oikein enää pitänyt öljyä sisällään.

Konehuone puhdistui yllättävän hyvin ilman jynssäämistä.


Alusta on siivossa kunnossa. Yhden selvemmän pintaruostealueen löysin oikean pitkittäisen eturunkopalkin ja pakoputken välistä.

Sisustassa ei oikein muuta sanomista ole kuin ratin kehä ja ovipahvien rypyt.

Muut yleiskuvat
täällä.
Eilen aloitin (ilta)päivän purkamalla varaosa-965:stä tekniikkapaketin sekä puskurit hakijoille. Varaosa-auto oli ehkä liiankin hyvä purkuun, mutta siitä nyt vaan saa hyvää osaa moneen käyttöön, eikä viitsi käyttää aikaa toisen helman ja ovien vaihtoon. Siihen päälle vielä ns. tarvittavat muutokset. Joka tapauksessa pääsi sujuvasti jatkamaan taka-akselinvaihdolla. Vaihdoin akselit ristiin ja samalla piti vaihtaa takajarrutkin. 945:n osilla ei ole paljoa ajettu, mutta molemmissa satuloissa oli toinen mäntä jumissa ja palat saaneet ihan tarpeeksi lämpöä. Levyt meni siinä ohessa niin sai nekin vähän paremmat ja 965 osatkin oli hyvin tuoreita. Vaihdoin kaikki avatut pultit, mutterit ja taka-akselin kiinnikepannat, jotta sai ne vähäisetkin ruosteet pois. Panhardinkin vaihdoin kun 945:ssä paljastui kuoriutuvan massan alta ruosteinen tanko. Nyt on ehjä G80 lukko, eikä perä jytkähtele vaihdetta kytkiessä.
Onneksi on kaksi nosturia käytettävissä.

Takapäästä oli vuoro siirtyä keulaan ja hammastangon kimppuun. Purin irtotangosta pikkuputket, mutta niissäpä ei ollutkaan aivan sama kierre ja hetken veivaamisen jälkeen vaihdoin myös hammastangot ristiin 965:n kanssa. Tulipa ehjä vasen ulompi raidetangonpääkin siinä sivussa. Pohjamuovin ollessa pois paikaltaan huomasin syylärin vuotavan vähän vasemmasta alanurkasta. Etujarruja käytin sen verran auki, että hierasin ruosteet pois jarrupalojen ja satularaudan välistä, sekä herkistin alemmat liukutapit. Tappeihin oli joku laittanut kuparitahnaa

eikä tiivistekumitkaan olleet kunnolla paikallaan.
Tänään töiden jälkeen vaihdoin toisen kardaaninetupätkän ehjällä tukikumilla ja laakerilla. En muistanutkaan, että 960 automaatin etupätkä on täysin saman pituinen. Pääsi lopuistakin tärinöistä eroon.