Iltaa.
Noin 5v tullut foorumia seurattua ja pitkään pitänyt alkaa kirjoittelemaan omista rakennelmista, Volvoja tullut ja mennyt luokkaa toistakymmentä.
No yksi ylitse muiden itselle jäänyt pidempiaikaisemmaksi harrasteeksi tälläinen vuoden -87, 745 turbo ic.
Tekniikka autossa oli B230ET + M46 + tiensä päässä ollut 1031 kemppi.
Varusteita autossa oli perus beige suht hyväkuntoinen mutta homeinen puolinahkasisusta, sähkökattoluukku, keskuslukitus, joskus ollut myös sumarit / huomiovalot ja vetokoukku. Auto tuotu suomeen -89 ilmeisesti ruotsista, penkkien alta löytyneiden kruunujen perusteella. Olen muistaakseni auton 14 omistaja

Kilometrejä minulle tullessa mittarissa oli 394tkm.
Auto tuli ostettua 9/2016 ja oli silloisessa kunnossa täysin puristusvalmis peli, no sitä kun kerran lähti kunnostamaan huolellisesti ja korjaamaan edellisten omistajien törkyjä niin paluuta ei enään ollut ja tulihan autosta maksettua aivan liikaa

Noh se siitä, kuvia lähtökohdasta on heikonlaisesti syystä että puhelimet joissa kuvia on, on näyttölukkojen koodit unohtuneet vuosien saatossa

(kyseessä siis Windows phone jossa ei ole muistikorttipaikkaa)
Jokatapauksessa auto on käytännössä jokakolkkaa myöten läpikäyty, ja esimerkiksi kardaanitunneli on ollut pientä poikkeusta lukuunottamatta ainoa paikka jossa ei ollut mätää tai ratsupaikkoja. Eli pohja oli niinsanotusti
valmis.Päivitän alotusviestiä sitä mukaa jos jollainkeinolla saisin em.puhelimista kaivettua kuvia kansan nähtäväksi.
Auto seisoi metsässä kuusen alla vuodet 2012-2016.
Katsastettua auton sain 11/2018 ja noin 1tkm ajoa tuli silloin. Pohja oli täysin läpikäyty, hitsattu kauttaaltaan, epoximaalattu ja massattu, alustan osiin epoxit ja uretaanimaalit pintaan. Tekniikka silloin ajamattomaan b230f lohkoon rakennettu b230et + m46 + 1030 spartan lockerilla.
Kivikautinen Motronic moottorinohjaus ei kumminkaan kauaa miellyttänyt ja voimaa piti saada lisää.



2019 alkuvuodesta oli osia haalittu uuteen tekniikkaan kuten vaihteisto, ahdin, hukkaportti sekä pakosarjan valmistukseen tarvittavat palikat.
Autosta piti saada katuräppäilyyn sopiva laite, myös radalle oli suunnitelmissa mennä harrastedrifting meiningillä sillä kaaria ei ollut tarkoitus vielä tehdä.
Uusi ja toistaiseksi nykyinen tekniikka pitää siis sisällään:
-B230F std lohko, vm. 85 valu, pienillä runkolaakereilla. N. 1000km ajettu
-B230F ajamattomat männät, joista sorvattu yläpäistä kymmenys pois
-H veivit
-Vaparin öljypumppu jonka jousta kiristetty
-Öljypaluu öljypohjaan
-531 kansi perus rempattuna k-linereillä
-Jäykät tuplajouset
-Vx3 nokka
-Säädettävä nokkapyörä
-12.9 kansipultit
-Vakio kansinahka + itseruskettava (kuparispray

)
-Alu hihnapyörät kampuralla, apuakselilla ja laturilla
-PO-metallin teräs vp
-4 lapanen sintteri
- 765 asetelma
-Pieni 6v zf aski
-Rälläkällä liu'usta lyhennetty M47 kardaani
-Itsetehty pulssipakosarja
-HX40 super #16
-Bilteman hukkis vastapaineohjauksella
-3.5" Putki alusta loppuun yhdellä vaimentimella.
-Kartiosuodatin
-LH2.4 imusarja
-Bosch EV14 2200cc sumut
-Alu suutintukki
-Säädettävä PA-säädin
-50mm Tial kopio dumppi
-AN8 polttoainelinjat ja teflonteräspunoletkut
-Kontissa itsetehty 1.6l keruusäiliö
-Kopio -044 pumppu ja vakio siirtopumppu
-AN10 öljy ja huohotinletkut
-Itsetehty huohotinpönttö
-Öljynsuodattimen siirtosarja
-Öljynjäähdytin 7rivinen (tulossa 15 rivinen)
-Bilteman isoin kuuleri
-960 syyläri ja flekti
-Moottorinohjauksena atecu v3 4bar mapilla
-Vag hukkakipinäpuola
-Accel tulpanjohdot
-E85 tankissa
Alusta:
-Bc racing BR coilit
-Turbon vakiojarrut satulat huollettuina
-Hydraulikäsijarru omilla satuloilla
-Tuplavakaaja takana
-Säädettävä panhard tanko
-Takahäkki "boksattu"
-1030 kemppiperä
-18" vanteet 215/35 rengastuksella (taakse tarpeen mukaan 16" ja 17" mustia ja pyöreitä)
Sisusta:
-Beige täysnahkasisusta (etupenkit vaihtuu FK:n kuppeihin)
-Rintapelti ja lattiat äänieristetty STP matolla
-Ralliratti
-Laajakaistalambda, ahtopaine, öljynpaine ja öljynlämpö mittarit keskikonsolissa
-2 vipukytkintä (launchcontrol ja toinen varuilla)
-Itsetehty vaihdekeppi
-Hydraulikäsijarru
-Kattoverhous verhoiltu uudestaan mustalla kankaalla
-Päävirtakatkaisija takakontissa
Muuten autoon on laitettu paljon osia muista autoista esim. Jenkkivalot, sivuvilkkujen peitelaatat, nahkasisusta, 960 takavalot, 855 spoileri (tulossa), 850 302mm etujarrut ja 960 helmamuovit (tulossa).
Myös ylä ja alapoikkituet ovat itse tehtyjä, kylkiputkisto mukailee pohjan muotoja ja näinollen ei raavi maata vaikka kokoa onkin.

Talven aikana olisi suunitelmissa tehdä itse plenum imusarja, leveät etutukivarret teräslevystä (cad + plasma) sekä alsa keruu ja huohotinsäiliöt. Muuten kaikkea pientä päivitystä ympäri auton olisi tulossa.




Tälläistä tälläerää, päivitellään...