Virtalukonpohja. Kokeile startata vetämällä johto startin herätenavasta akun plusnavan luo, tökkäät johtoa plusnapaan niin pitäisi startata jos solenoidi ja kaapeloinnit on kunnossa. Herätejohtoon voi mittarin mukaan tulla virta mutta pohja ei kestä edes solenoidin kuormaa vaan virta kyykkää. Omassa Ex-lankussa oli tämä vika, korjasin erillisellä starttinapilla kun sellainen löytyi hyllystä.
Akulta tuleva paksu virtajohto poikki moottorin alla tai liitokset akunkengässä tai startin päässä hapettuneet. Maajohdot akusta koriin tai moottorista koriin hapettuneet/poikki. Pelkästään läpitulevien volttien mittaaminen ei kerro totuutta kaapeleiden kunnosta. 12 volttia tulee vaikka yhtä säiettä pitkin mutta ampeereja siinä ei siirry yhtäkään.
Solenoidi rikki. Jos kaapelit ja liitokset ovat varmasti kunnossa ja ei naksu hyppyjohdollakaan on solenoidi rikki. Pelkän solenoidin saa vaihdettua, on parilla pultilla kiinni startissa. Ex-lankusta meni solenoidin pääty halki kun koski paksuun virtajohtoon, oli ilmeisesti kuumentunut liikaa lohkon ja ahtimen välissä.
Solenoidi naksuu mutta ei starttaa, startin hiilet todennäköisesti loppu, startin koputtelu saattaa auttaa hetken. Kuluneet hiilet voivat oirehtia myös laiskasti pyörivänä starttina vaikka akussa on täysi latinki. Huonoilla hiilillä väkisin starttaamalla saa poltettua kollektorit pilalle (ja pahimmassa tapauksessa koko auton).
Startti pyörii mutta pyörii tyhjää (kova ujellus), Bendix jumissa ja ratas ei siirry vauhtipyörälle, bendix-ratas kulunut tai vauhtipyörän hammaskehä kulunut. Jos ei sudi tyhjää kun pyöräyttää moottoria neljänneskierroksen kammenpäästä tai lykkäämällä vaihdepäällä on syynä vauhtipyörän hammaskehä. Myöskin rutina startatessa johtuu huonosta hammaskosketuksesta ja johtuu samoista syistä kuin tyhjän lyöminen.