Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 autom ilmast farkku -95 d24tdic ei lämpene (heikko puhallus?)

  • 3 Vastauksia
  • 3241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Auttaakaa miestä mäessä!
Taas kelien kylmettyä tuli vastaan ongelma, että otsikon mukainen auto on niin pirun kylmä sisältä.
Autossa on siis automaatti-ilmastointi, mutta kompura ja kenno on irti koska kenno vuoti ja kompura oli jumissa kun ostin auton.
Kaksitoiminen alipainekello vuoti alipainetta "alapuoliselta" kalvolta, joten irrotin siitä keltaisen letkun, tukin letkun pään ja lukitsin kellon ohjaaman vivun siihen asentoon johon alipaine sitä yrittää kääntää kun puhallus on ylös tai ylös ja alas.
Silti tuntuu ettei puhallusteho siitä kummemmaksi muuttunut vaan auto on edelleen kylmä.
Käsittääkseni 900/700 sarja pitäisi kuitenkin olla todella lämmin auto ja ainakin perheen entinen 740 oli todella lämmin auto ajella, vaikka pakkasta oli reilumminkin. Tuossa nykyisessä ei meinaa tarjeta ilman pitkiä kalsareita ja pipoa kun keli alkaa laskea lähelle nollaa.

Ilma tuntuu kyllä todella lämpöiseltä, mutta puhallus tuntuu ainakin omasta mielestä liian heikolta. Kaikki asennot toimii säätimessä mutta on pakko olla oikeastaan kokoajan joko 4 tai 5 asennossa, että puhaltaa edes jotain.
Moottori siis lämpenee käyntilämpöön normaalisti ja pysyy siinä ja suttimista tulee niin kuumaa ilmaa että juuri ja juuri kärsii kättä pitää edessä, eli ainakin vesi tuntuisi kiertävän kennossa.

Lisäksi kaikista omituisin oire on että kurveissa kunnolla kaartaessa autoon tulee kylmä. Onko näissä vaan niin löysä kori että ovet falskaa kun vähänkin kanttaa? Vai kyse jostain muusta?

Puhaltimen moottorikin hiukan askarruttaa, koska sinne on vaihdettu joskus joku unipoint tms tarvikemalli ja johdot on kytketty rosvoliittimillä, eli uudessa moottorissa on ollut vääränlainen liitin? auton omissa johdoissa on kyllä siis liitin päässä edelleen tallessa.
Lisäksi vertasin tuota nurkalla lojuvaan vanhaan 740 raatoon niin 740:ssä meni puhaltimen moottorin kyljestä letku kotelon pohjaan (ilmeisesti moottorin jäähdytystä varten?) mutta tuossa 940:ssä kotelossa on pelkkä reikä, moottorissa taas ei letkun paikkaa ole. 740 kuitenkin muuten kiinnitykseltään erilaisella puhaltimella, ei vaihtaakaan ei voi. Kokeilin myös tulpata tuon reijän mutta ei se lämpeämiseen vaikuttanut millään lailla.

Voiko puhaltimen moottori olla väärän mallinen? Miten montaa mallia näitä on ollut?


Niin ja puhaltimen moottorin käytin irti ja tutkin, mutta mitään lehtiä/muuta moskaa ei kennon edessä näyttänyt/tuntunut olevan, eli siltäkin osin on kunnossa.




« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 13:21:12 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
No nyt se vika löytyi!

Autoon aikaisemmin vaihdettu lämppärin moottori oli väärinpäin pyörivää mallia! En tuotakaan aikaisemmin tajunnut katsoa, mutta nyt tarkemmin tutkittuani hoksasin, että moottori on väärää tyyppiä tuohon koteloon. kotelohan siis on vähän niinkun turbon kompurakotelo, eli toimii vain yhteen suuntaan. Ropelli ja moottori oli siis vaihdettu pakettina ja olivat keskenään yhteensopivia ja molemmat saman suuntaisia, mutta väärän suuntaisia tuohon autoon. Löysin pihalta vanhasta 740 raadosta oikean suuntaisen moottorin, josta otin ropellin tuohon (oli hiukan korkeampi, mutta sorvasin laittamalla virtaa moottoriin ja rälläkällä hiomalla), käänsin johdot toisinpäin ja nyt puhaltaa niin että tukka lähtee  8)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tuleeko sen pyöriä kumpaan suuntaan? Onko MCC ja ECC ilmastoinnin puhallinmoottoreissa eroa?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tuleeko sen pyöriä kumpaan suuntaan? Onko MCC ja ECC ilmastoinnin puhallinmoottoreissa eroa?

Hyvä kysymys. En nimittäin itsekään tiedä minkä mukaan noissa erot menee, mutta molempiin suuntiin pyöriviä on olemassa. Varaosaliikkeessä katseli kirjoista että 940 -93 asti muistaakseni oli ylhäältä (ropellin puolelta) päin katsottuna vastapäivään, eli semmonen mikä mullakin oli, siitä eteenpäin taas myötäpäivään, joka siis mulla kuului olla. 960 taas näytti ainakin jonkun kirjan mukaan olevan aina vastapäivään. ja -85 740 josta ropellin otin, oli myötäpäivään, mutta täysin erimallisella moottorilla muuten.

Loppupeleissä taitaa olla niin että ainoa varma konsti on katsoa kumman mallin kotelo siellä on :D
Senhän näkee puhallinta irrottamattakin tuosta jalkotilasta, että mistä kohtaa ilma lähtee moottorilta poistumaan.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Autoracing  KL-varaosat