Auttaakaa miestä mäessä!
Taas kelien kylmettyä tuli vastaan ongelma, että otsikon mukainen auto on niin pirun kylmä sisältä.
Autossa on siis automaatti-ilmastointi, mutta kompura ja kenno on irti koska kenno vuoti ja kompura oli jumissa kun ostin auton.
Kaksitoiminen alipainekello vuoti alipainetta "alapuoliselta" kalvolta, joten irrotin siitä keltaisen letkun, tukin letkun pään ja lukitsin kellon ohjaaman vivun siihen asentoon johon alipaine sitä yrittää kääntää kun puhallus on ylös tai ylös ja alas.
Silti tuntuu ettei puhallusteho siitä kummemmaksi muuttunut vaan auto on edelleen kylmä.
Käsittääkseni 900/700 sarja pitäisi kuitenkin olla todella lämmin auto ja ainakin perheen entinen 740 oli todella lämmin auto ajella, vaikka pakkasta oli reilumminkin. Tuossa nykyisessä ei meinaa tarjeta ilman pitkiä kalsareita ja pipoa kun keli alkaa laskea lähelle nollaa.
Ilma tuntuu kyllä todella lämpöiseltä, mutta puhallus tuntuu ainakin omasta mielestä liian heikolta. Kaikki asennot toimii säätimessä mutta on pakko olla oikeastaan kokoajan joko 4 tai 5 asennossa, että puhaltaa edes jotain.
Moottori siis lämpenee käyntilämpöön normaalisti ja pysyy siinä ja suttimista tulee niin kuumaa ilmaa että juuri ja juuri kärsii kättä pitää edessä, eli ainakin vesi tuntuisi kiertävän kennossa.
Lisäksi kaikista omituisin oire on että kurveissa kunnolla kaartaessa autoon tulee kylmä. Onko näissä vaan niin löysä kori että ovet falskaa kun vähänkin kanttaa? Vai kyse jostain muusta?
Puhaltimen moottorikin hiukan askarruttaa, koska sinne on vaihdettu joskus joku unipoint tms tarvikemalli ja johdot on kytketty rosvoliittimillä, eli uudessa moottorissa on ollut vääränlainen liitin? auton omissa johdoissa on kyllä siis liitin päässä edelleen tallessa.
Lisäksi vertasin tuota nurkalla lojuvaan vanhaan 740 raatoon niin 740:ssä meni puhaltimen moottorin kyljestä letku kotelon pohjaan (ilmeisesti moottorin jäähdytystä varten?) mutta tuossa 940:ssä kotelossa on pelkkä reikä, moottorissa taas ei letkun paikkaa ole. 740 kuitenkin muuten kiinnitykseltään erilaisella puhaltimella, ei vaihtaakaan ei voi. Kokeilin myös tulpata tuon reijän mutta ei se lämpeämiseen vaikuttanut millään lailla.
Voiko puhaltimen moottori olla väärän mallinen? Miten montaa mallia näitä on ollut?
Niin ja puhaltimen moottorin käytin irti ja tutkin, mutta mitään lehtiä/muuta moskaa ei kennon edessä näyttänyt/tuntunut olevan, eli siltäkin osin on kunnossa.


